Benzīna cena 1,50 lati litrā - tas ir iespējams (352)

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Pēc psiholoģiskās barjeras - lats par degvielas litru - pārvarēšanas cenas kāpj neredzēti strauji. Ekspertu prognozes šobrīd ir atšķirīgas, lai neteiktu - viņi patiesībā paši nezina. Kamēr daži mierina, ka cena drīz atkal kritīsies, citi ir pārliecināti, ka mums jau pavisam drīz par degvielas litru būs jāmaksā vismaz 1,50 lati, tā otrdien informēja LNT ziņas.

Straujā degvielas cenu kāpuma dēļ iedzīvotājiem kārtējo reizi nākas savilkt jostas. Tiesa, šoreiz siksnā nākas durt jaunus caurumus, tomēr situācija vēl nebūt nav tik slikta. Ja piepildīsies ļaunākais scenārijs - par degvielu maksāsim krietni vairāk.

Cenu kāpumā vaino biržas spekulantus

Degvielas cena pēdējo gadu laikā augusi vienmērīgi: no 45,2 santīmiem par litru 2004.gadā līdz 71 santīmam 2008.gadā, kam sekoja samazinājums 2009.gadā - uz 67 santīmiem, un atkal pieaugums līdz 77 santīmiem 2010.gadā un 90 santīmiem 2011.gadā.

Tagad līkne skrien debesīs, īsā laikā cenai pieaugot par vairākiem desmitiem santīmu – tā jau sasniedz 1,05 latus par litru. Degvielas tirgotāji Latvijā gan teic, ka viņi pie šī straujā cenu kāpuma neesot vainojami.

Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Stirāns šovakar LNT ziņām atzīst:

«Šajā gadījumā ir spekulācija, jo reāli naftas ieguve nav apstājusies,

naftai nav trūkuma, bet biržas spekulanti spekulē, baidoties par to, kas būs, ja būs.»

Jo vairāk tērē degvielai, jo mazāk kam citam

Pusi no degvielas cenas veido nodokļi, proti, aptuveni 45% veido iepirkuma cena, bet degvielas tirgotāji no šā «pīrāga» saņem vien 5-7%. Naudas izteiksmē tie ir 2 līdz 5 santīmi par katru pārdoto litru.

Iepriekš degvielas cenas Latvijā reaģēja uz notikumiem pasaules tirgos ar mēneša kavēšanos, jo Latvijas degvielas tirgotāji glabāja naftas produktu rezerves. Savukārt tagad cenas degvielas uzpildes stacijās reaģē ātrāk - gluži kā valūtas tirgos.

Tik straujš degvielas cenu kāpums noteikti atstās ietekmi uz Latvijas ekonomiku un cenu līmeni kopumā. Eksperti lēš, ka degvielas cenu pieaugums par 10% netiešā veidā ceļ kopējo patēriņa cenu līmeni par 0,5%, turklāt - ja iedzīvotāji vairāk tērē degvielai, tad mazāk atliek naudas citām preču grupām.

«Tas lats, kas papildus iztērēts par degvielu, ir tas lats, kas netiks iztērēts par kaut ko citu,» tā raidījumam norādīja bankas «Citadele» galvenais ekonomists Zigurds Vaikulis.

Karadarbības iespaidā varētu dubultoties naftas cena

Diemžēl prognozes par nākotnes perspektīvām ir atšķirīgas un atkarīgas no notikumiem Irānā, kas ir viena no lielākajām naftas eksportvalstīm.

Stirāns skaidroja: «Principā prognožu nav nekādu un ārzemju ekspertu prognozes ir no ļoti pozitīvām līdz ļoti negatīvām. Negatīvā ir tāda:

ja notiek karadarbība, tad cenas var dubultoties.»

Eksperti atzīst, ka tagad sasniegtā benzīna cena 1,05 lati litrā, visticamāk, nav uz ilgu laiku. Ja tuvākajā laikā naftas cena pasaules biržās dubultosies, tad benzīna litrs degvielas uzpildes stacijā maksās 1,50 līdz pat 1,60 latus, vēstīja LNT ziņas.

«Šis cenu kāpums, protams, ir milzīgs - lats un vairāk. Vizuāli tas izskatās šaušalīgi, bet tas vēl nav pasaules gals. Patiešām par nopietnām negatīvām sekām varēsim runāt tad, kad sāksies karš Tuvajos Austrumos, Irānā, kad naftas cena pārsniegs 200 dolāru par barelu, pie kuras benzīns maksās 1,50 latus litrā. Tad varēsim teikt, ka mums ir lielas problēmas - ir ziepes,» uzskata Vaikulis.

Šobrīd dārgākā degviela Eiropas Savienībā ir Itālijā, Nīderlandē un Grieķijā, kas ir vidēji 1,85 eiro par litru, bet vislētākā – Rumānijā, Bulgārijā un Polijā – vidēji 1,30 eiro litrā. Latvijā starp Eiropas Savienības valstīm ir septītā lētākā degviela.

Komentāri (352)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu