Lidostai 50 000 latu sods par zemāku nodevu piemērošanu «Ryanair»

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Konkurences padome (KP) par dominējošā stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu, bez objektīva pamatojuma lidsabiedrībai «Ryanair» piemērojot ievērojami zemāku maksu par lidostas pakalpojumiem nekā Latvijas nacionālajai lidsabiedrībai AS «Air Baltic Corporation» («airBaltic»), lidostai «Rīga» piespriedusi 50 000 latu sodu.

Kā informēja KP pārstāve Inita Kabanova, lidostai piespriests naudas sods, kā arī pienākums par saviem pakalpojumiem noteikt pamatotus un nediskriminējošus maksājumus, lidsabiedrībām nodrošinot skaidri saprotamu informāciju par to, cik maksā katrs lidostas pakalpojums.

Maksājumi bijuši diskriminējoši

Salīdzinot abām lidsabiedrībām piemērotos maksājumus, KP konstatēja, ka par līdzvērtīgiem pakalpojumiem - bagāžas apstrādi, pasažieru kāpņu nodrošināšanu, gaisa kuģu izstumšanu pirms izlidošanas - «airBaltic» lidostai maksājusi par 82% vairāk nekā «Ryanair». Turklāt «airBaltic» vēl papildus bija jāapmaksā lidostas administratīvās izmaksas, kas «Ryanair» nebija jāmaksā, tā minēto atšķirību palielinot vēl vairāk.

Rezultātā par konkrētajiem pakalpojumiem no «airBaltic» tika prasīta maksa, kas sedz lidostas izmaksas un nodrošina peļņu, savukārt «Ryanair» maksātais pat nesedza lidostas izmaksas. Tādējādi, piemērojot diskriminējošus maksājumus, lidostas rīcība būtiski negatīvi ietekmēja «airBaltic» konkurētspēju attiecībā pret «Ryanair».

Diskriminējošie maksājumi tika piemēroti no 2009.gada 1.novembra līdz 2010.gada 31.decembrim, kad saskaņā ar Eiropas Savienības direktīvu lidostā konkrētos pakalpojumus sāka sniegt neatkarīgs uzņēmums SIA «North Hub Services», kas turpmāk apkalpoja «airBaltic».

Lēmumā KP arī norāda, ka kopumā «airBaltic» Rīgas lidostai nodrošina lielākus ienākumus nekā «Ryanair».

Nodevu aprēķināšanai dažāda metodika

Maksājumu lielumu lidsabiedrībām lidosta noteica pēc atšķirīgām metodikām - «airBaltic» par katra gaisa kuģa apkalpošanu, bet «Ryanair» nemainīgi par katru pārvadāto pasažieri. Lēmumā KP norāda: lai arī lidostai ir tiesības noteikt atšķirīgas metodikas maksājumu aprēķināšanai dažādām lidsabiedrībām, tomēr to rezultātā piemērotie maksājumi nedrīkst būt diskriminējoši. Šajā gadījumā piemērotās atšķirīgās metodikas nespēja nodrošināt nediskriminējošu maksājumu aprēķinu, tāpēc nebija pieļaujamas.

Tā kā lidostas pārkāpuma rezultātā tika ietekmēta tirdzniecība starp dalībvalstīm, KP konstatēja, ka noticis līguma par Eiropas Savienības darbību 102.panta pārkāpums, kas pēc būtības atbilst Latvijas Konkurences likumā noteiktajam dominējošā stāvokļa ļaunprātīgas izmantošanas aizliegumam.

Lieta tika ierosināta pēc «airBaltic» iesnieguma.

Lidosta jau sakārto tarifu sistēmu

Lidosta «Rīga» uzlabojusi darbības pārskatāmību un jau tagad apņēmusies aviosabiedrībām atsevišķi norādīt maksu par lidostas pamatinfrastruktūras, centralizētās infrastruktūras nodrošināšanas pakalpojumiem, virszemes pasažieru pakalpojumiem un citiem, sacīja VAS «Starptautiskā lidosta Rīga» valdes priekšsēdētājs Arnis Luhse.

«Cerējām, ka tik lielu sodu KP mums nepiemēros, jo ar šiem jautājumiem jau strādājam,» sacīja Luhse.

«Ryanair»: tās ir baumas, ka lidosta varētu celt pakalpojumu maksas

Zemo cenu lidsabiedrība «Ryanair» pagaidām nekomentē Konkurences padomes (KP) lēmumu piemērot Rīgas lidostai naudas sodu par ievērojami zemākas maksas piemērošanu par lidostas pakalpojumiem šai lidsabiedrībai, taču par baumām un spekulācijām nodēvē iespēju maksas izlīdzināt un «Ryanair» tās tomēr paaugstināt.

Uz biznesa portāla «Nozare.lv» jautājumu, kā «Ryanair» rīkosies, ja maksa par Rīgas lidostas pakalpojumiem tiks celta, «Ryanair» norāda, ka tās politika ir nekomentēt baumas un spekulācijas.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu