TV3 + LNT = Nekā iepriecinoša

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Jau kādu laiku apkārt jūtams zināms apmulsums – kas notiks, ja «Modern Times Group» (MTG) tiks atļauts nopirkt LNT? Vienkāršojot – ja TV3 grupa apvienosies ar LNT. Dažādi eksperti jau paspējuši paust savus, nereti pilnīgi pretējus viedokļus. Plašāku sabiedrību vairāk uztrauc gaidāmais referendums, bet reklāmas un mediju speciālistu vidē manāms acīmredzams satraukums un bažas. Kas ir sagaidāms viņiem un vienkāršajiem skatītājiem? Pavisam īsi atbildot – nekā laba.

No apvienošanās labuma nebūs nevienam – ne reklāmas industrijai, ne žurnālistiem, ne valsts ekonomikai, ne preses brīvībai, ne skatītājiem, nevienam preču vai pakalpojumu pircējam valstī. Vienīgais ieguvējs būs tikai un vienīgi TV3 īpašnieks – MTG. Ne jau tādēļ, ka viņi vēlas izdarīt kaut ko ļaunu. Viss ir pavisam vienkārši – MTG ir uzņēmēji, biznesmeņi, kapitālisti – sauciet, kā vēlaties. Viņu mērķis ir ļoti skaidrs – nopelnīt. Jo vairāk, jo labāk. Viss, ko viņu pārstāvji stāsta par labajiem nodomiem un skaistajām nākotnes perspektīvām, ir jāvērtē ārkārtīgi kritiski un uzmanīgi. MTG nav ieradušies Latvijā nest laimi, gaismu, garīgas vērtības vai Zviedrijas sauli, viņi ir Latvijā tikai un vienīgi, lai nopelnītu lielāku kaudzi naudas.

Pirms nepilna mēneša mediju eksperte Sandra Veinberga TVNET slejās mēģināja analizēt gaidāmo apvienošanos. Labi pazīdama skandināvu mediju vidi, viņa skaidri un gaiši pateica apmēram to pašu – «MTG nav Saulvedis un intelektuālo gaismu mums neatnesīs. Kā jebkurš masu kultūras koncerns, arī MTG grib vairāk pelnīt, ražojot un iepērkot lētākus masu kultūras ražojumus un producējot lētāk (nekā Rietumos) vietējos oriģinālraidījumus masu kultūras stilā.»

Sensācija: izrādās, MTG ir īsts Latvijas uzņēmums!

Pa šo laiku «MTG Baltija» direktors Kaspars Ozoliņš ir paspējis sasolīt sabiedrībai visus iespējamos labumus. Pēkšņi izrādās, ka MTG ir ar ļoti latviskām saknēm, viņš pilnā nopietnībā apgalvo: «Mēs esam Latvijas uzņēmums.» Vēl vairāk, pēkšņi zviedru kapitālam piederošais uzņēmums pārvērties par nacionālo vērtību. Ozoliņš gatavs aizstāvēt Latvijas biznesu pret ārvalstu konkurentiem: «Mūsu mērķis – izveidot nacionālo televīzijas kanālu portfeli, kurš būtu daudz vienotāks konkurencei ar ārvalstu televīzijām, nostiprinot nacionālā satura pozīcijas šajā daudzkanālu vidē.» Vai Ozoliņš ir pēkšņi aizmirsis pašu TV3 mājas lapā rakstīto – «Modern Times Group jeb MTG ir starptautisks izklaides raidorganizācijas koncerns»? Tas nozīmē, ka «MTG Baltija» ir tikai daļa no šīs lielās grupas, nevis Latvijas nacionālā biznesa flagmanis.

Ar tādiem pašiem panākumiem «McDonalds» menedžeri varētu stāstīt, ka viņi «Latvijas uzņēmums», tikai tādēļ, ka viena saistīta organizācija ir reģistrēta Latvijā. MTG piedāvātie «nacionālie» produkti pēc savas būtības ne ar ko neatšķiras no tā paša «McDonalds» piedāvātajiem «McJāņu» našķiem, proti, labākas peļņas dēļ vietējai gaumei piemēroti atsevišķi produkti. Kopumā Ozoliņa teiktais drīzāk izskatās pēc demagoģijas, lai tikai panāktu Konkurences padomes piekrišanu pārpirkšanas darījumam.

Vēl Ozoliņš sola saglabāt LNT ar darba vietām, radošo potenciālu. Pat vairāk – viņš ir gatavs atdot skatītājiem LTV vadības «izēstās» TV zvaigznes Kārli Streipu un Jāni Domburu. Žēl, ka neapsolīja arī «Varavīksni» un Aldi Ermanbriku. Visdrīzākais, ka pēc iespējamās apvienošanās tieši tā arī notiks un nekas daudz melots nebūs. Varbūt kādu gadu, divus, un tad jau redzēs. MTG ir starptautiska grupa, tās īpašniekiem interesē peļņa, un, ja kāds ārzemēs nopirkts šovs maksās lētāk par Streipa vai Dombura raidījumiem, piesaistīs tikpat daudz reklāmas, tad abi kungi varēs iet. MTG nav jārūpējas par Latvijas sabiedrības vajadzībām.

Labo ziņu deficīts

Kas patiesībā notiek? Šobrīd Latvijā nosacīti ir trīs lielas nacionālo TV grupas – Sabiedriskā TV, LNT un TV3 grupas. Abām komercTV apvienojoties, faktiski paliek divas grupas. Viena no tām ir šobrīd novājinātā LTV, kas, dzīvojot budžeta un izdilušu reitingu diētas apstākļos, meklē ceļus uz sabiedriskās TV formātu. Tas nozīmē, LTV reklāmas tirgū nebūs īpaši spēcīgs spēlētājs. Līdz ar to apvienotais TV3 un LNT pārvēršas par monstru Latvijas TV reklāmas tirgū. Te atkal notiek manipulācijas ar skaitļiem – Ozoliņš stāsta, ka viņiem varētu būt tikai ap 27% no visa reklāmas tirgus. Interesanti, ko par šiem aprēķiniem teiktu reklāmas industrijas pārstāvji? Biznesa konsultāciju speciālists Pāvels Šnejersons db.lv slejās norāda, ka «TV reklāmu tirgum ir viena interesanta īpatnība: tā «fiziskais» apjoms (reklāmas laiks) ir ierobežots. TV kanālu ir tik, cik ir. Un maksimālo reklāmas īpatsvaru raidlaikā ierobežo likums (10% LTV1 un LTV7, 20% LNT un TV3), Tas nozīmē, ka pēc apvienošanas viens uzņēmums kontrolēs 80% no tirgus apjoma. Visticamāk, tas spēs darboties «pilnīgi vai daļēji neatkarīgi no konkurentiem un klientiem» (no dominējošā stāvokļa definīcijas likumā), nosakot reklāmas cenas.» Faktiski viņš norāda, ka MTG būs iespēja izspiest savus klientus līdz pēdējai peļņas pilītei.

Tā nav laba ziņa reklāmas industrijai. Nav ne mazāko ilūziju, ka MTG ne tikai centīsies, bet arī varēs diktēt savas cenas. Ja reklāmas industrijas pārstāvji gribēs izdzīvot, viņiem būs krietni jāsavelk jostas. MTG interesē peļņa, nevis viņu labsajūta.

Tā nav laba ziņa arī reklāmdevējiem. Neizbēgami pieaugs cenas un viņiem būs krietni pamatīgāk jāpatukšo savi reklāmas budžeti. Starptautiskās kompānijas to noteikti varēs atļauties, visdrīzākais kārtējo reizi ieekonomējot uz darba algām. Savukārt jaunajiem, vietējiem uzņēmējiem reklāma TV var izrādīties neaizsniedzams sapnis. Nekas daudzsološs jaunām patiešām nacionālām kompānijām un produktiem.

Tā nav laba ziņa arī preču un pakalpojumu pircējiem. Produktu TV un citas reklāmas apmaksā tieši pircēji. Produktu pašizmaksās ir iekļautas summas reklāmas vajadzībām. Tām pieaugot, uzņēmēji meklēs iespējas atgūt zaudējumus. Kāds ekonomēs uz darba algām, kāds produktos izmantos lētākas izejvielas, kāds vienkārši būs spiests pacelt cenas.

Skandināvu biznesa kultūras «augstie standarti»

«MTG Baltija» direktors Kaspars Ozoliņš atkal mierina satrauktos prātus, solot: «MTG ir atbildīgs uzņēmums, un biržā kotēta uzņēmuma statuss uzliek par pienākumu ievērot augstus biznesa kultūras standartus.» Diemžēl Latvijā piesauktajiem skandināvu biznesa «kultūras standartiem» trūkst «ticamības efekta». Konkurences padome jau ir pieķērusi skandināvu bankas aizliegtās vienošanās, arī «Rimi» ir sodīts par pārkāpumiem. Visciniskākais «augstas kultūras» piemērs bija mediju vidē, kur tie paši skandināvi demonstrēja augstāko pilotāžu liekulībā. Salīdzinoši nesen «Bonnier Business Press» piedalījās lēta cirka izrādē, kas saucās ««Dienu» nopērk Roulendi». Ja Ozoliņš sola līdzīgus «kultūras standartus», tad TV reklāmu tirgū sāksies interesants laiks. Tie preču piegādātāji, kuri slēguši līgumus ar «Rimi» un «Maximu», varēs padalīties pieredzē ar kolēģiem reklāmas industrijā par to, kā jūtas cilvēki, kuri iespiesti starp divām skrūvspīlēm.

Rožaina nākotne nerādās arī TV žurnālistiem. Viņu darba tirgū izvēle lielāka nepaliks. Ziņu dienesti, autorraidījumi ir dārgi produkti jebkurai TV. Mazākas konkurences apstākļos MTG nebūs spiests pārāk tērēties raidījumiem ar augstām izmaksām. Tikai bizness, nekā personīga, LNT Ziņu dienests.

Lai cik skaisti runātu «MTG Baltija» vadītājs, skaidrs, ka viņa kompānija par darījumu cīnās iemesla dēļ. Nav ticams, ka viņa kompānijas īpašnieki kādu rītu pamodās un izdomāja, ka Latviju vajag aplaimot ar «vairāk vietējā satura TV raidījumiem, saglabātām darba vietām un nomaksātiem nodokļiem». Viņi ir biznesmeņi, un vienīgā interese ir pavisam vienkārša – peļņa. Jo lielāka, jo labāka. Kādam par to būs jāsamaksā. Konkurences padomei ir jādara viss, lai netiktu pārmaksāts. Atkal no mūsu kabatām.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu