Cik jāmaksā, un kurš «uzvārās» (37)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Informācijas līdzekļi mudžēt mudž no dažādiem piedāvājumiem iegādāties savā īpašumā vai par attiecīgu atlīdzību iegūt lietošanā jaunu auto. Šķiet, ka vairumā gadījumu mēs pārmaksājam, jo kvalitāte un ekspluatācijas tēriņi neatbilst reālajai cenai.

Allaž uzmanības centrā esošā cenu problēma 2007. gadā kļuvusi vēl aktuālāka, bet ne tikai tāpēc, ka viss kļuvis dārgāks un degvielas cenas vairs nav 2001.–2002. gada līmenī. Arī citviet Eiropas Savienībā cilvēki taupa, un nevis tāpēc, ka tas atzīts par labu ieradumu, bet gan tamdēļ, ka nevainojami orientējas kvalitātē un saprot, kur cenas ir mākslīgi uzpūstas.

Interesantu pētījumu sakarā ar auto cenām 2005. gada nogalē veica ES statistiķi. Viņi secināja, ka Lietuvā auto cenas kritušās par 7%, Igaunijā pat par 8,3, savukārt Latvijā tās pieaugušas par 7,3%. Lūk, viens piemērs "iz dzīves": jauns auto maksā 8000 eiro, operatīvajā līzingā uz pieciem gadiem – 100 latu mēnesī. Pēc trim gadiem šā auto cena ir ap 4000 eiro, bet jūs maksājat to pašu 100 latu līzingu...

Tikko pāri slieksnim

Viena no sen zināmām un pārbaudītām Latvijas cenu "uzpūšanas" metodēm ir auto salonā nopirkt jaunu spēkratu un, izbraucot no veikala, to mēģināt pārdot. Vismaz 10% procenti no jūsu skaistuļa sākotnējās cenas, bet atsevišķos gadījumos pat līdz 30%, tiks zaudēti. Tiklīdz beidzas garantijas laiks, tā jūsu automobilis zaudē pat vairāk nekā pusi no veikala vērtības.

Latvijas automīļi maksā daudz, jo pērn tika reģistrēti 25 625 jauni auto, kas ir par 54% vairāk nekā 2005. gadā. Runājot par luksusa klasi, pērn mūsu valsts iedzīvotāji jaunu šā līmeņa auto iegādē iztērēja 20 miljonus eiro jeb 14,05 miljonus latu. No 15,05 miljoniem noņemot mazāko – 10 procentus, sanāk visai iespaidīga summa. Vēl iespaidīgāka tā ir, salīdzinot ar mūsu minimālo algu 120 latu apmērā.

Varbūt kā Amerikā?

Pasaulē visai populārs auto iegādes veids ir izsoles. Īpaši populārs tas ir Amerikā, un tas ļauj objektīvi maksāt par auto vērtību. Vairums no tiem, kuri "amerikāņus" tirgo Latvijā, tos ieguvuši tieši šādās izsolēs, tikai pie mums cena ir ievērojami augstāka. Ik gadus ASV šādā veidā tiek iztirgots ap 10 miljoniem lietotu auto. Ar šīm izsoļu kompānijām visā pasaulē saistīts ap 80 000 firmu. Šādu izsoļu īpašniekiem un rīkotāju firmām tiek pārbaudīta ne tikai visa nepieciešamā dokumentācija, bet arī banku konti, lai nerastos nekādi pārpratumi vai kriminālas iespējas. Būtisks fakts, ka ik gadu, ņemot vērā izsoļu rezultātus, tiek izdota gadagrāmata, kurā interesenti var iepazīties un gūt reālu priekšstatu par konkrētu braucamrīku markas cenu.

Ar pārbaudītām vērtībām

Tā iegājies, ka priekšroka tiek dota Vecajā kontinentā ražotajiem lielceļu "rumakiem" un plaši pazīstamiem zīmoliem. Pērn Latvijā populārākā marka bija "Toyota", BMW pasaulē iztirgoja 1,37 miljonus automobiļu, savukārt "Mercedes–Benz" 1,26, bet "Audi" – 900 000. Diemžēl, pēc "Forbes" atzinuma, 2006. gadā starp tehnoloģiski augstvērtīgākajiem un pilnvērtīgākajiem auto labāko septiņu marku vidū nebija neviena "japāņa". Ņemot vērā augstākminēto, skaidrs, kāpēc visai populārā "Hyundai Getz" jauna maksā 9600 eiro, pēc gada 7800, bet pēc trim – 5390. Pēc četriem gadiem jau tā zaudējusi vairāk par pusi no savas vērtības. Lietderīgāk būtu iegādāties dažus gadus vecus atzītu marku spēkratus, nevis pavisam jaunus un nezināmus.

Labākie un tehniski pilnvērtīgākie

"Aston Martin V8 Vantage", "Audi R8", "Bentley Azure convertible", "Cadillac STC", "Lexus LS Hybrid", "Maybach 62S", "Mercedes–Benz CL63AMG", "Nissan GT–R Coupe", "Rolls Royce Phantom Drophead Coupe", "Volvo S80".

(pēc "Forbes")

***

Eksperta viedoklis

Latvijas auto federācijas (LAF) preses sekretārs Mārtiņš Dzenītis:

– Ja notiek izvēle starp jaunu un mazlietotu auto, tad vajadzētu labu lietotu. Ja šī izvēle nepastāv, tad jāņem jauns. Tehniski nevainojamiem mazlietotajiem auto nav ne vainas, jo viņi jau savu lietderību pierādījuši. Būtiska lieta – pirkt līzingā vai maksāt skaidrā. Otrajā variantā cena būs vēl zemāka.

***

RB iesaka

Ņemiet vērā šādas patiesības auto iegādē

Sākotnēji jānoskaidro, kādiem braucieniem auto domāts. Nebūtu vēlams pilsētas apstākļos iegādāties amerikāņu "Chevrolet Suburban", kurš uz 100 kilometriem pilsētā tērē no 30 līdz 40 litriem degvielas.

Svarīgs ir auto izmērs. Savulaik kāds "Land Rover" darbinieks izteicās, ka 90 procenti džipu īpašnieku sava auto iespējas nekad neizmantos, savukārt 9,9 procenti tikai domā, ka to izdarīs...

Pieņemts uzskatīt, ka pilsonis drīkst iegādāties auto, kura cena nav lielāka par viņa gada ienākumiem.

Auto ekspluatācijas laikā jārēķinās ar ikmēneša benzīna patēriņu, tehnisko apkopi, nodokļiem un apdrošināšanu.

Luksusa klases auto vajadzētu iegādāties tikai tad, ja to pieprasa indivīda sabiedriskais stāvoklis. Starp citu, "Hyundai" vai "KIA" nav tik slikti braucamie, kā daudzi domā.

Ar dīzeļdzinējiem aprīkotus auto vērts iegādāties tad, ja esat ieplānojis gadā nobraukt 30 000, vēl labāk – 50 000 kilometru.

***

Izmaksas (eiro)

jaunapēc gadatrim gadiempieciem gadiem
Hyundai Getz9600780053904000
Citroen C312 50010 50075004800
Nissan Almera9000830052003800
Audi A419 00017 40011 6005900
VW Passat Variant13 80011 80086006200
Mercedes-Benz S50087 00075 00042 00020 000
Komentāri (37)CopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu