Nodzītus zirgus nošauj

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Publicitātes foto

ASV ir speciālas klīnikas vai nodaļas cilvēkiem, kas pārstrādājušies. Nav nekāds brīnums, jo Amerikā atvaļinājumi ir ļoti īsi. Arī Latvija ir to valstu sarakstā, kur darbinieki bieži aizmirst, ka viņiem pienākas atpūta un atvaļinājums.

Atvaļinājums – obligāta lieta

Tendence neizmantot atvaļinājumu ir raksturīga straujas izaugsmes ekonomikas valstīm, tai skaitā arī Latvijai. Kā norāda personālpsiholoģe Ieva Zirne – Latvijā diemžēl vēl aizvien nav pieņemts likums par svētku dienu (kuras iekrīt brīvdienās) pārnešanu uz nākamajām darba dienām. Tādējādi vēl tiek samazināts tas laiks, kuru varam veltīt sev, lai «atslēgtos» no darba problēmām.

Jāatzīmē, ka t.s. vecajā Eiropā par pārstrādāšanos kā problēmu netiek runāts. Viens no iemesliem, iespējams, ir tas, ka daudzās valstīs atvaļinājums ir piecas vai pat sešas nedēļas gadā. Savukārt pie mums likumīgais minimālais atvaļinājuma dienu skaits ir 28. Eksperti norāda, ka ideāli būtu, ja darbinieks 2 nedēļu atvaļinājumā varētu doties ik pēc 4 darba mēnešiem. Tad pilnībā tiktu novērsta problēma, ko personāla vadībā sauc par «izdegšanu darbā».

Ne vienmēr darbaholisma pamatā ir liela mīlestība pret uzticētajiem pienākumiem. Cilvēks var neņemt atvaļinājumu vai sēdēt līdz naktij darbā arī tad, ja viņam, piemēram, ir problēmas ģimenē (vai ģimenes nemaz nav).

Šefa pienākumi

Kā vienu no pārstrādāšanās iemesliem ASV psihologi min priekšnieku neieinteresētību darbinieku atpūtā. Reti kurš uzņēmums plāno atvaļinājumu grafiku. Ja darbinieks pats ir aizmirsis par atpūtu, tad šefs viņam to nemaz neatgādina.

Pēc personāla pētnieku domām, priekšnieka pienākumos ietilpst:

  • darbu plānošana saskaņā ar darbinieku atvaļinājuma grafiku;
  • nepieļaut uzkavēšanos darbā pēc darba laika beigām;
  • sekot līdzi darbinieka garīgajam un psihiskajam veselības stāvoklim.

Priekšnieks savas neorganizētības vai fikso projektu dēļ nav tiesīgs nelaist darbinieku plānotajā atvaļinājumā.

Pārstrādāšanās un sadegšana

Personālpsiholoģe Ieva Zirne norāda, ka pārstrādāšanās simptomus nevar nepamanīt. Cilvēkam rodas nepatika pret darbu – no rīta pamostoties, gribas darīt visu ko citu, tikai ne strādāt un pildīt ikdienas profesionālos pienākumus. Tas, ko redz apkārtējie, parasti izpaužas kā nespēja koncentrēties, biežas neuzmanības kļūdas darbā. Tiek izmatots lielāks laiks un piepūle, risinot uzdevumus (tomēr rezultāts ir vājāks). Dažkārt var būt vēlme tikt vaļā no pienākumiem un uzdevumiem, tos uzveļot kolēģiem. Var parādīties cinisms un negatīvisms attieksmē gan pret citiem, gan pret sevi. Bieži parādās dusmu uzplūdi un apvainošanās. Darbinieks ieņem upura pozīciju un padodas situācijai, nevis radoši to risina.

Tā būs! Pārslodzei un sadegšanai raksturīgās problēmas:

  • uzmanības un miega traucējumi;
  • pārēšanās vai apetītes zudums;
  • atkarību rašanās – alkohols, smēķēšana, iepirkšanās;
  • depresija;
  • ceļojošas sāpes, kurām nevar rast izskaidrojumu;
  • sirds un asinsvadu slimības;
  • sievietēm progresē ginekoloģiskās kaites, vīriešiem zūd potence;
  • infarkts un insults.

Pati lielākā problēma – cilvēks vēršas pie ārstiem, tomēr neieklausās brīdinājumā, ka kaites radušās no pārslodzes. Viņš turpina tādā pašā garā, līdz kļūst par garīgu un dažreiz pat fizisku invalīdu. Tāds, protams, darba devējam vairs nav vajadzīgs, jo nodzītus zirgus, kā zināms, nošauj...

Ko darīt?

Ieva Zirne norāda, ka vispirms pašam cilvēkam jāizvērtē, vai profesija tiešām ir atbilstoša viņa vēlmēm un mērķiem. Ja darbinieks šajā darbavietā pēc savas pārliecības jūtas pretrunā ar sevi, tad nekādas darbības arī no personāla daļas vai vadītāja puses nepalīdzēs atrisināt situāciju. Piemēram, ja cilvēks pēc dabas ir kautrīgs, tad ikdienas darbs ar klientiem ātri vien viņu novedīs pie «sadegšanas». Labākā izeja ir darba mainīšana.

TOP 5

  • Potenciālie izdedzēji pārdošanas pārstāvji un klientu konsultanti (īpaši jomās, kur ir smaga konkurence);
  • augsta ranga vadītāji;
  • biržu darbinieki;
  • skolotāji;
  • ārsti.
KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu