Trīs stereotipi par mileniāļiem (1)

TVNET
CopyDraugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Ekrānuzņēmums

Mileniāļi - "Millennials" (angļu val.) jeb tūkstošgades paaudze ir viena no pašreiz lielākajām ekonomiski aktīvajām sabiedrības daļām pasaulē. Tie ir cilvēki, kas dzimuši periodā no 1980. gada līdz 2000. gadam, taču dažādās valstīs tūkstošgades paaudzes nodalītās robežas un definīcijas mēdz atšķirties. Lielākā daļa starptautisko pētījumu un ārvalstu mediji ir vienisprātis par mileniāļu paaudzei piemītošajām īpašībām. Tipisks mileniālis ir raksturots šādi: ar sevi apmāts jeb narcistisks divdesmitgadnieks, kurš gaida atzinību tikai par to, ka eksistē, darbavietu maina ik pēc pāris mēnešiem, visu laiku pavada telefonā un nedomā par nākotni vai finansēm.

1. stereotips: mileniāļu paaudze ir "selfiju" taisītāji

Taisnība, ka mūsdienās telefons ir neatņemama dzīves sastāvdaļa, kurā glabājas kontakti, atmiņas, ikdienā nepieciešamie rīki, piemēram, sabiedriskā transporta kustības saraksts, mobilā banka, navigācijas aplikācijas u.c. Daļai cilvēku tas ir pat iztikas pelnīšanas rīks. Taisnība, ka mileniāļiem neatņemama ikdienas sastāvdaļa ir viedtālrunis, bet nav taisnība, ka mileniāļi telefonu izmanto tikai selfiju uzņemšanai. Tūkstošgades paaudzes pārstāvji notikušajā pirmajā millennials meetup Latvijā apliecināja, ka lielākoties izmanto telefonu saziņai (68%), kā arī darbam (14%) un sociālajiem tīkliem (16%), bet tikai 3% atbildēja, ka izmanto telefonu galvenokārt fotogrāfiju uzņemšanai.

2. stereotips: mileniāļu paaudze nedomā par nākotni un dzīvo uz vecāku rēķina

Dažādu mileniāļu paaudzes paradumu dēļ sabiedrībā ir pieņēmums, ka mileniāļi nedomā par nākotni. Lai gan ir tiesa, ka viņi pret nākotnes plānošanu izturas citādāk nekā iepriekšējās paaudzes, pieņēmums, ka šī paaudze neprot plānot savas finanses un dzīvo uz vecāku rēķina, ir aplams. CBL Asset Management valdes priekšsēdētājs un mileniālis Kārlis Purgailis uzsver, ka šo stereotipu ietekmē katras valsts vēsture. Piemēram, tūkstošgades paaudze, kas piedzīvojusi padomju laikus vai pēcpadomju periodu, būtiski atšķiras no šīs paaudzes pārstāvjiem, piemēram, ASV. K. Purgailis, balstoties uz datiem, atzīmē, ka mileniāļu paaudzes daļa, kas dzimusi laikā no 1980. līdz 1994. gadam, šobrīd Latvijā ir vispelnošākā - šiem cilvēkiem ir lielākie ienākumi un lielākā pelnītspēja, kā arī viņiem ir racionāls un pārdomāts skatījums savai nākotnei. Redzam, ka attiecībā uz finanšu pakalpojumiem šīs paaudzes pārstāvjiem ir svarīgi, lai tie būtu pielāgoti viņu paradumiem un dzīves ciklam un ietaupītu ikdienā tik ļoti svarīgo resursu - laiku.

Arī pirmā millennials meetup laikā veiktā aptauja liecina, ka 50% mileniāļu seko līdzi saviem izdevumiem un 17% pat ir padomājuši par krājkonta izveidi, pensiju 3. līmeņa uzkrājumu vai noguldījumu depozītā. 

3. stereotips: mileniāļu paaudze domā tikai par sevi

“Es, es pats un vēlreiz es" - tā paaudzi apraksta ārvalstu mediji, apgalvojot, ka šie jaunie pieaugušie nedomā par apkārtni, līdzcilvēkiem un ilgtspējīgu dzīvošanu. Vai tādi ir arī Latvijas tūkstošgades paaudzes pārstāvji?

Tikšanās laikā veiktā aptauja liecināja, ka 58% Latvijas mileniāļu ir svarīgi pašiem rīkoties atbildīgi pret dabu un līdzcilvēkiem - šķirot atkritumus, ziedot labdarībai, rūpēties par līdzcilvēkiem. 28% mileniāļu ir svarīgi, lai pakalpojumi un produkti, kurus viņi iegādājas, sniedz labumu sabiedrībai, piemēram, ka no iegādātās preces daļa ienākumu tiek ziedoti labdarībai. Šī tendence sāk kļūt par slēpto pieprasījumu produktiem un pakalpojumiem. Savukārt uzņēmumiem nekad iepriekš nav bijis tik svarīgi būt sociāli atbildīgiem, kā tas ir šobrīd, jo, kā liecina meetup laikā veiktā aptauja, 25% mileniāļu pieprasa šo īpašību no sava darba devēja.

Jauni cilvēki arvien vairāk vēlas, lai viņu darba devējs būtu tāds, ar kuru var lepoties. 

Par šiem stereotipiem jeb mītiem Pirmajā millennials meetup Latvijā diskutēja sabiedrībā pazīstami šīs paaudzes pārstāvji - grāmatžurnāla Benji Knewman izdevēja un redaktore Agnese Kleina, pasākumu un televīzijas šovu vadītājs Mārtiņš Kapzems, TechChill valdes locekle Marija Ručevska, grupas Dziļi violets mūziķis Nauris Brikmanis, CBL Asset Management valdes priekšsēdētājs Kārlis Purgailis, kā arī mārketinga un darba devēja tēla konsultante un Kim? laikmetīgās mākslas centra dibinātāja Zane Čulkstēna, kas ikdienā strādā ar dažādu paaudžu pārstāvjiem un to īpatnībām. 

Saimons Sineks par mileniāļiem darbavietā.

Sagatavoja Māra Miķelsone, "P.R.A.E. Sabiedriskās attiecības".

Komentāri (1)CopyDraugiem X Whatsapp

Tēmas

Nepalaid garām!

Uz augšu