Instagram efekts un jauna mūsdienu slimība – kauns par savu mājokli

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Unsplash

Šobrīd pasaulē ir ap 3 miljardiem sociālo tīklu lietotāju un nu par normālu praksi ir kļuvusi sociālo tīklu izmantošana interjera dizaina veidošanai. Viens no populārākajiem sociālajiem medijiem ir Instagram, kurā ik dienas miljoniem cilvēku publicē visdažādākās fotogrāfijas, tostarp, arī interjera bildes. Nu nesenā pētījumā noskaidrots, ka regulāra sava mājokļa salīdzināšana ar Instagram publicētajām fotogrāfijām veicina nepatiku pret savu dzīvesvietu.

Amerikāņu durvju un logu ražotāja “Orgin” veiktajā pētījumā noskaidrots, ka teju vairāk kā puse no Instagram lietotājiem ir neapmierināti ar sava mājokļa iekārtojumu. Interesanti, ka šādam fenomenam ir pat dots nosaukums: psihologs Deivids Levis šo parādību ir nodēvējis par “Mājokļa dismorfiju” (Home Dysmorphic Disorder). Šo traucējumu skaidro kā nereālistisku fantāziju par to, kādam būtu jāizskatās indivīda mājoklim. Nervozēšana par sīkām kļūmēm interjerā, vēlme saglabāt noteiktu iekārtojumu dzīvoklī vai kautrēties par mājokļa iekārtojumu citu priekšā arī savā ziņā ir psiholoģiskas novirzes no normas.

Foto: Unsplash

Instagram ir lielisks iedvesmas avots, taču vairums interjera dizaina fotogrāfijas ar miljoniem reižu nospiestajām “patīk” pogām nemaz neatspoguļo reālo situāciju konkrētajā mājoklī. Turklāt prātam neaptveramie interjeri pieder kādam ar prātam neaptveramu maka biezumu, taču vairums lietotāju tik un tā zemapziņā turpina salīdzināt savus mājokļus ar krāšņajām Instagram fotogrāfijām. No aptaujātajiem Lielbritānijas respondentiem, tikai 29 procenti atzina, ka ir pilnībā apmierināti ar savu mājokli.

Visbiežāk mājokļus salīdzina cilvēki vecumā no 25 līdz 34 gadiem, kas arī jūtas visneapmierinātākie ar pašreizējo interjera situāciju. Apmēram 83 procenti no neapmierinātajiem meklē iedvesmu mājokļa iekārtojumam sociālajā tīklā Instagram.

Foto: Unsplash

Psihologs Deivids Levis skaidro, ka mūsu mājokļi ir kā cilvēka personības vizualizācija, svētnīca un vieta, kur patverties no apkārtējās pasaules. Savukārt, ja ikdienā redzam citu cilvēku interjera vizualizācijas un sākam tās salīdzināt ar saviem mājokļu iekārtojumiem un interjera izvēlēm, rodas arvien lielāka nepatika pret vidi, kuru paši sev esam izveidojuši. Rezultātā sociālo tīklu lietotājiem rodas vēlme ik pēc kāda laika pārveidot mājokli, pārkrāsot sienas, nomainīt mēbeles un iegādāties jaunus dekorus mājokļa uzlabošanai.

Foto: Pixabay

Tomēr interjera salīdzināšana iekš Instagram ne vienmēr ir ar negatīvām sekām – vairums aptaujāto ir norādījuši, ka sociālie tīkli motivē māju uzturēt kārtīgāku un pārdomāt savus ikdienas darbus tā, lai mājoklī neradītu jucekli.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu