Trampa tirdzniecības karu pirmie upuri (6)

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Reuters/ScanPix

ASV prezidenta Donalda Trampa administrācijas vairākās “frontēs” īstenotais tirdzniecības karš turpinās jau vairākus mēnešus, un šim karam jau ir pirmie “upuri” - nozares, kas sāk izjust pirmās neērtības, ziņo Lielbritānijas raidsabiedrība BBC.

Lielākā uzmanība pasaulē tiek pievērsta ASV tirdzniecības domstarpības ar Ķīnu, divām pasaules vadošajām ekonomikām cīnoties par savas globālās ietekmes nostiprināšanu.

Jaunākais Ķīnas-ASV tirdzniecības kara pavērsiens tika piedzīvots pagājušajā nedēļā, kad Ķīna paziņoja, ka tā noteiks jaunus muitas tarifus aptuveni 5200 ASV produktu, ja ASV īstenos savus draudus piemērot 25% tarifu importam no Ķīnas aptuveni 200 miljardu dolāru apmērā.

Šogad Trampa administrācija paziņoja par nodevu piemērošanu arī citām valstīm, nosakot muitas tarifus tērauda un alumīnija importam no Eiropas Savienības (ES), Kanādas un Meksikas. 

Lieki teikt, ka gan ES, gan Meksika un Kanāda paziņoja par atbildes pasākumu īstenošanu.

Lielbritānijas raidsabiedrība BBC apkopojusi vairākas nozares, kas no tirdzniecības kariem līdz šim cietušas visvairāk.

Autobūve

Par vienu no lielākajiem cietējiem tirdzniecības karos uzskatāma autobūves nozare.

Līdz šim jau vairāki globāli autobūves uzņēmumi brīdinājuši, ka pēdējā laikā vērojamās izmaiņas tirdzniecības noteikumos negatīvi ietekmē to darbības rezultātus.

ASV autobūves milži “Ford” un “General Motors” jau samazinājuši peļņas prognozes 2018.gadam, šādu lēmumu skaidrojot ar alumīnija un tērauda cenu kāpumu, ko izraisīja jaunie ASV tarifi.

Arī Itālijas un ASV autobūves grupa “Fiat Chrysler” samazinājusi pelņas prognozi šim gadam pēc tam, kad Ķīnā samazinājās pārdošanas apjoms, pircējiem atliekot jaunu automašīnu iegādi, cerot uz izdevīgākiem tarifiem nākotnē.

Šā gada maijā Ķīna paziņoja, ka, sākot ar 1.jūliju, tā no 25% uz 15% samazinās tarifu automašīnu importam.

Šis lēmums tika uzskatīts par Ķīnas vēlmi samazināt spriedzi valsts tirdzniecības attiecībās ar ASV.

Tomēr jau 6.jūlijā Ķīna paziņoja par tarifa palielināšanu no ASV importētajām automašīnām līdz 40%, tādējādi reaģējot uz ASV lēmumu noteikt tarifus Ķīnas produktu importam 34 miljardu ASV dolāru vērtībā.

Tikmēr Lielbritānijas lielākais autobūves uzņēmums “Jaugar Land Rover” šogad pirmo reizi pēdējo trīs gadu laikā paziņoja par zaudējumiem, kas galvenokārt skaidrojami ar pārdošanas apjoma palēnināšanos Ķīnā.

Vairāki Eiropas un ASV autobūves uzņēmumi arī paziņojuši par automašīnu cenu palielināšanu Ķīnas tirgū.

Eksperti gan norāda, ka tirdzniecības domstarpībām ir arī pozitīva ietekme uz Ķīnu, jo vairāki ārvalstu uzņēmumi ir pastiprinājuši savus centienus izveidot ražotnes Ķīnā, kas ļautu tiem apiet tirdzniecības tarifus.

Pārtika un dzērieni

Arī uzņēmumi pārtikas un dzērienu industrijā sākuši pazemināt peļņas prognozes, šādu lēmumu skaidrojot ar tirdzniecības domstarpību negatīvo ietekmi.

Šīs nozares kompānijas arī ziņo par cenu palielināšanu, tādējādi reaģējot uz izmaiņām tirdzniecības noteikumos.

ASV bāzētais pārtikas uzņēmums “Tyson Foods“ paziņojis, ka atbildes tarifi ASV cūkgaļas un liellopu gaļas eksportam ir pazeminājuši ASV ražotās gaļas cenas.

Tikmēr ASV alkoholisko dzērienu ražotājs “Brown-Forman” jau paziņojis, ka pašreizējās situācijas dēļ tas ir spiests palielināt vairāku viskiju cenas virknē Eiropas valstu.

Par savu produktu cenu palielināšanu ASV tirgū arī paziņojis dzērienu ražošanas gigants “Coca-Cola”, tādējādi cenšoties kompensēt metāla cenu pieauguma negatīvo ietekmi.

Citi upuri

Vairāki citi ASV uzņēmumi plāno samazināt savas aktivitātes Ķīnā, tādā veidā izvairoties no tirdzniecības tarifu kāpuma negatīvās ietekmes.

Piemēram, rotaļlietu ražotājs “Hasbro” plāno pārcelt daļu ražošanas prom no Ķīnas, savukārt ASV konglomerāts “ Honeywell” paziņojis par nodomu dažādot piegādes avotus, vairāk iekļaujot tajā uzņēmumus, kas nav no Ķīnas.

Tikmēr ASV celtniecības un industriālā aprīkojuma ražošanas uzņēmums "Caterpillar" paziņojis, ka tērauda un alumīnija cenu kāpums radījis uzņēmumam papildu izmaksas 100 līdz 200 miljonu dolāru apmērā, ko tas cenšas kompensēt palielinot savu izstrādājumu cenas.

Pasaules ekonomika

Starptautiskais Valūtas fonds (SVF) prognozē, ka tirdzniecības karu eskalācija var līdz 2020.gadam var samazināt globālo ekonomiku par 0,5%.

Savukārt ASV banka “Morgan Stanley“ prognozē, ka tirdzniecības konflikts pilnā apmērā globālo ekonomiku varētu samazināt pat par 0,81%.

Kā skaidro “Morgan Stanley”, pilna apjoma konflikts būtu gadījumā, ja ASV piemērotu 25% tarifu visu preču importam no Eiropas Savienības un Ķīnas un ja tās atbildētu ar tādu pašu tarifu.

Komentāri (6)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu