No matu lentas un padomju laiku šujmašīnas līdz ģimenes biznesam

WUF KIDS

FOTO: Privātais arhīvs

"Katrā mazajā drēbītē mēs ieliekam daudz mīlestības un ceram, ka mazie valkātāji to sajūt," cer WUF KIDS idejas autore Madara Lange. Viņa savulaik pat iedomāties nav uzdrīkstējusies, ka meitas matu lentas pašūšana pāraugs biznesā.

WUF KIDS kā bērnu apģērbu un aksesuāru zīmols radās 2016. gada pavasarī. Tas sākotnēji radies kā meitas un mamma hobijs, spontāna aizraušanās, kas divu gadu laikā ir pārtapis par nelielu uzņēmumu.​ Nelielā ģimenes uzņēmuma idejas autore ir divu bērnu māmiņa Madara Lange, un viņa kopā ar savu mammu Daigu ir apvienojusiess, lai darītu to, kas abām patīk un padodas.

Madara pirms uzņēmējdarbības uzsākšanas darbojusies juridiskajā sfērā: "Strādāju algotu darbu 5 dienas nedēļā, 8 stundas dienā. Laikā, kad radās ideja par WUF KIDS, biju bērnu kopšanas atvaļinājumā kopā ar meitu."

FOTO: AFP / Scanpix

"Ideja par WUF KIDS radās visnotāļ nejauši. Gribēju nopirkt meitai matu lentu, kas sargātu ausis no vēja un ūdens. Izstaigāju vairākus veikalus, taču iedomāto neatradu. Aprunājos ar savu mammu, kura bija mācījusies un strādājusi par šuvēju, vai viņa varētu uzšūt savai mazmeitai matu lentu," Madara stāsta, kā veikusi pirmos soļus pretim panākumiem. "Kopā aizbraucām uz audumu veikalu un izvēlējāmies tajā laikā pieejamos audumus, nopirkām hobija klases "overloku" un radījām pirmo matu lentu. Pa ceļam uz audumu veikalu jau bijām aizsapņojušās arī par biksēm, šortiņem, kas arī tika uzšūti. Ieguvām atzinību no saviem draugiem, kas vēlējās arī saviem bērniem mūsu radītos produktus. Sākotnēji šuvām tikai tuvākajiem, taču īsā laika posmā tas no spontānas aizraušanās izauga par mūsu darbu."

"Tajā laikā bija vairākas uzņēmīgas mammas, kas šuva vai radīja cita vieda produktus, taču cilvēkiem patika mūsu audumu un krāsu izvēle, kā arī mūsu degsme, ar kādu darbojāmies. WUF KIDS pirmsākumos darbojās vairāki Latvijas bērnu apģērbu zīmoli, kuru līmenis likās nesasniedzams. Tajā laikā pat nebija domas, ka mēs varētu kļūt atpazīstami un kļūt par kādu klientu iecienītāko bērnu zīmolu," atceras Madara. "Mēs neuzskatām citus zīmolus par konkurentiem, bet par partneriem. Latvijā ir vairāki spēcīgi bērnu apģērbu zīmoli, kurus paši arī esam iecienījuši un iegādājamies to produkciju."

"Tieši mūsu pašu darbība ir likusi mums novērtēt citu cilvēku ieguldīto darbu, tādēļ atbalstām arī citus vietējos ražotājus. Ja runājam par vispārējo tirgus situāciju, tad Latvijā ir daudz cilvēki, uzņēmumi, kas šuj bērnu drēbēs. Katrs cenšās atrast savu unikālo stilu. Latvijā ir ļoti daudzi individuālie šuvēji, kuri apģērbus šuj uz pasūtījuma. Zīmoli, kuri šuj kolekcijas, ir mazāk."

Idejas autore stāsta, kā attīstība virzās uz priekšu: "Sākot no šī gada, paši izstrādājam auduma dizainus un pamatā izmantojam tikai organisko kokvilnu. Mūsu izmantotais audums ir GOTS (Global Organic Textile Standard) - sertificēts, kas nozīmē, ka audums ir draudzīgs gan cilvēkiem, gan apkārtējam videi. GOTS audumi ir augstākās klases organiskās kokvilnas audumi, kuru ieguves procesā tiek īpaši domāts par dabas resursiem, apkārtējo vidi un ietekmi uz cilvēku. Audumu ražošanas procesā tiek izmantots samazināts ūdens daudzums, audumu krāsas ir sertificētas un draudzīgas cilvēkam. Audzējot ogranisko kokvilnu, netiek izmantotas nekādas ķimikālijas, pesticīdi utt. Kā lielu plusu varu teikt, ka produkti ir ražoti pēc pašu pieredzes. Audzinām divus bērnus un zinām dažādas nianses, kā padarīt produktu ērtāku, vieglāk lietojamu. Noteikti uzklausām arī klientu ieteikumus. Cenšamies atrast vidusceļu starp interesantu dizainu, praktiskumu un draudzīgumu dabai un cilvēkam."

Vaicāta, kas ir grūtākais biznesa izveidošanas procesā, Madara stāsta: "Liels izaicinājums bija atrast kvalitatīvus izejmateriālus. Tā kā mums nebija nekādu zināšanu par audumiem, sastāvu, sertifikātiem, pagāja krietns laiks, līdz atradām mūsu idejai piemērotākos materiālus. Pārsvarā visi mūsu produktu izejmateriāli tiek piegādāti no uzņēmumiem ārpus Latvijas, visi izejmateriāli ir sertificēti. Laika gaitā esam daudz mācījušies, pilveidojuši savas zināšanas, lai spētu piedāvāt kvalitatīvus produktus. Noteikti arī jāpiemin, ka biznesa izveidošanas sākumā mēs nespējām saražot visu pieprasīto daudzumu, jo mums nebija pietiekami daudz resursu- ne materiālu, ne laika."

"Uzņēmējdarbību sākām ļoti pieticīgi, izmantojām hobija klases "overloku", kuru iegādājāmies lietotu par 100 EUR un izmantojām padomju laiku taisnās vīles šujmašīnu "Podolsk". Audumus pirkām nelielos apjomos – pa vienam, diviem metriem. Visus izjemateriālus un iekārtas iegādājāmies par personīgajiem līdzekļiem, mums nebija nevienas lielas investīcijas, pat gludinājām ar mājas gludekli," Madara atceras. 

"Laika gaitā mēs iegādājāmies jau divas lietotas rūpnieciskās šujmašīnas, kas pavēra daudz lielākas iespējas, kā arī uzlabojām savu darbu kvalitāti. 2017.gadā pašu spēkiem uzrakstījām un īstenojām LEADER projektu, kur ar Eiropas fondu līdzfinansējumu iegādājāmies jaunas šujmašīnas un gludināšanas iekārtas. Pašlaik mēs paši radām savu audumu dizainu un pasūtām audumu, kas ražots tieši mums. Protams, mums ir vēl ļoti daudz, kur augt, taču mērķi ir izvirzīti, un soli pa solim esam celā, lai tos sasniegtu.

FOTO: AFP / Scanpix

Madara stāsta, ka viņas izglītība neesot saistīta ar pašreizējo nodarbošanos: "Pēc izglītības esmu juriste, taču šī sfēra tā arī nekļuva par manu dzīves aicinājumu. Nekad nebūtu iedomājusies, ka es izveidošu bērnu apģērbu zīmolu, bet vienmēr domas tirdīja pamēģināt ko radošu, kur varu izpausties un priecēt citus. Mana mamma, kas ir mans vislielākais palīgs, pēc profesijas ir profesionāla šuvēja, bet kādu laiku nodarbojās ar šūšanu nesaistītām lietām. Kopā mēs izveidojām tandēmu, radījām pirmos modeļus, pārvarējām pirmās grūtības un radījām WUF KIDS.

Pašlaik esmu bērnu kopšanas atvaļinājumā un audzinu divus bērnus – gadu veco Raulu un trīsgadnieci Elīzu. Neskaitot mani, WUF KIDS komandā strādā 4 cilvēki - mana mamma, kas veic visus lielos šūšanas darbus, mans vīrs un divas šuvējas palīdzes. Dažreiz pašiem šķiet neticami, ka ikviens krekliņš, cepure, bikses, kleitiņa, ir vienas šuvējas roku darbs."

Līdz šim saražotā produkcija tirgota pārsvarā Latvijā, bet to ir iespējams iegādāties arī interneta veikalā. "Zinām, ka lielai daļai klientu patīk drēbītes apskatīt dzīvē, iepazīties un pārmīt dažus vārdus ar ražotāju. Šī iemesla dēļ bieži piedalāmies dažādos dizaina tirgos un pasākumos, kā arī savu produkciju esam izvietojuši dažos Latvijas amatnieku veikalos. Mūsu klienti pārsvarā ir Latvijas iedzīvotāji, taču tirdziņos mūsu produkciju ļoti iecienījuši arī klienti no citām valstīm. Nākotnē vēlamies apgūt jaunus noieta tirgus ārpus Latvijas," Madara atklāj vēlmes.

FOTO: AFP / Scanpix

"Lai popularizētu WUF KIDS, mēs aktīvi izmantojam Instagram un Facebook sociālos tīklus. Publicējam bildes ar jaunajiem produktiem, veidojam dažādas akcijas. Cenšamies sadarboties ar citiem Latvijas amatniekiem un uzņēmumiem, veidojot interesantas sadarbības. Katru reizi, kad piedalāmies kādā dizaina vai amtnieku tirdziņā, iegūstam jaunus klientus.

Mēs nepārtraukti cīnāmies ar laika trūkumu. 24 stundas dienaktī dažreiz šķiet par maz. Tā kā esam mājražotāji, tad saskaramies ar to, ka ģimenes dzīve iet roku rokā ar darbu. Papildus lieliem plāniem par nākotni, audzinām divus mazus ķiparus, kuriem sniedzam nepārtrauktu uzmanību un mīlestību. Bieži vien plānu realizēšanai pietrūkst arī finanšu līdzekļi, jo zem mūsu zīmola neslēpjās investori, visu radām par saviem līdzekļiem. Šī iemesla dēļ dažu ideju realizācija nenotiek tik ātri, kā mēs paši vēlētos."

Par panākumiem Madara domā Šādi: "Manā skatījumā lielākais sasniegums ir tas, ka mēs tik nelielā sastāvā - tikai ar vienu šuvēju -  spējam piedāvāt tik lielu produkcijas sortimentu. Esam paši izveidojuši visus modeļus, veidojam kolekciju krāsu gammas un nu jau arī apdrukas, kā arī paši nodarbojamies ar tirdzniecību. 2017. gadā īstenojām LEADER projektu, kas ļāva mums ar līdzfinansējumu iegādāties jaunas šūšanas iekārtas, tas mums bija būtisks atspēriens. TV24 nominēja mūs kā Gada bērnu zīmolu 2017. Man ir patiess prieks, ka mūsu hobijs ir pārtapis par uzņēmumu, kas spēj mūs finansiāli nodrošināt. Pati uzskatu, ka esam nupat atrāvušies no starta līnijas un lielākie panākumi mums vēl ir priekšā."

"Mums jābūt pateicīgiem, ka mums nav bijušas lielas neveiksmes. Katru dienu mēs sastopamies ar nelieliem saražģījumiem, kas ir bieži vien saistīti ar pieredzes trūkumu, darba specifiku utt. Tieši šīs mazās neveiksmes mūs vienmēr ir mudinājušas darboties labāk, kvalitatīvāk un oriģinālāk. Mēs esam izcila komanda, kurā katrs atbild par saviem darbiem un savus pienākumus dara no sirds."

Kā atzīst uzņēmēja, biznesa vārdā nācies upurēt brīvo laiku: "Tā kā darbojamies no mājām, tad dažādi pienākumi mums ir nepārtraukti. Vienmēr būs kāds neizdarīts darbs vai kāda ideja, kuru gribas īstenot tagad un tūlīt. Taču tam visam ir arī sava pozitīvā puse, savu laiku plānojam paši. Es varu trešdienā pateikt savai ģimenei – šodien braucam uz jūru atpūsties!"

"Ļoti ceram, ka tuvāko trīs gadu laikā izveidosim jaunas ražošanas telpas un savas produkcijas veikalu. Paralēli tam plānojam aktīvi darboties, lai popularizētu mūsu produkciju ārpus Latvijas robežām, piesaistot jaunus sadarbības partnerus. Trīs gadu laikā sevi redzam kā atpazīstamu, kvalitatīvu bērnu apģērbu un aksesuāru zīmolu no Latvijas.

Lai nonāktu līdz gatavam produktam, kas pilnībā apmierina mūsu vēlmes, ir jāsaskaras ar ļoti daudz dažādām problēmām. Ir jāiemācās kļūdīties un, galvenais, no šīm kļūdām arī mācīties," viņa ir pārliecināta. "Var teikt, ka ir neiespējami radīt izcilu produktu ar pirmo reizi - galvenais ir neapstāties, ticēt idejai un pulcēt ap sevi tādus cilvēkus, kas tevi atbalsta, uzklausa un mudina virzīties uz priekšu."

Lasītākais šobrīd

Uz augšu