Pasaules sajūtu zīmolu tops

Zīmola speciālists Martins Lindstroms (M.Lindstroms) divus gadus veiktajā starptautiskajā pētījumā ir pierādījis, ka patērētāju un zīmolu attiecību veidošanā noteicošo lomu spēlē cilvēka piecas maņas – smarža, garša, tauste, dzirde un redze. Pētījumā kopumā analizējot 200 pasaulē pazīstamus zīmolus, M.Lindstroms atklāj divus TOP 10, kuros iekļauti pasaules spēcīgākie un vājākie sajūtu zīmoli.

Sajūtu zīmolu pamatā ir atziņa, ka cilvēks noteiktus lēmumus pieņem, uzticoties saviem maņu orgāniem. Kā norāda M.Lindstroms, zīmola attīstītājiem tas nozīmē visu to komunikāciju elementu apzināšanu un arī sekmīgu integrēšanu mārketingā, kas var tikt uztvertas ar cilvēka maņām. Mūsu lēmumi iepērkoties vairāk ir iracionāli, nevis racionāli. Ja mūsu piecas maņas ir veiksmīgi integrētas mārketinga stratēģijās, zīmolam tiek paredzēta ilgtermiņa nākotne.

Piemēram, Singapore Airlines pasauli iepazīstināja ar kampaņu, kas tika balstīta uz emocijām, patentējot arī savu speciālo aromātu. Radītā smaržu buķete ir kļuvusi par neatņemamu sastāvdaļu, kas raksturo kompānijas lidmašīnu kabīnes. Arī kompānija Mercedes-Benz lojalitātes un pārdošanas veicināšanai sekmīgi izmanto automašīnu izskatu, skaņu, pat smaržu. Uzņēmums Kelloggs, apzinoties sava produkta specifisko atšķirības zīmi – kraukšķēšanu - to tik meistarīgi apspēlē zīmola veidošanā, ka līdz pat 74% patērētāju tieši šo vārdu asociē ar brokastu pārslu ražotāju. Somijā ir radīts viens no pasaules veiksmīgākajiem zīmoliem Nokia, kas veiksmīgi izmanto visas piecas sajūtas mārketinga stratēģijās. Visi ir dzirdējuši mobilo tālruņu ražotāja Nokia zvanu toni, kas ir kļuvis par sekmīgu līdzekli, lai veidotu uzņēmuma Nokia atpazīstamību. Ar šo melodiju Nokias vārds asociējas 46% amerikāņu un 74% eiropiešu. Vēl vairāk - Nokia ir kļuvusi nepārspējama arī savas ērtās lietošanas dēļ. M.Lindstroms iesaka veikt eksperimentu – pārslēdziet mobilā tālruņa valodu no sev zināmām uz pilnīgi svešu – ķīniešu valodu. Jūs būsiet pārsteigti, cik viegli orientējaties mobilā tālruņa lietošanā, atrodot sev vajadzīgās funkcijas. Nokia zīmola veidotājiem tā nav nejaušība – tas ir viens no veidiem, lai saglabātu savu pastāvīgo klientu lojalitāti izvēlētajai kompānijai.

Atbildot uz jautājumu, kāpēc tieši tagad bija tik izšķiroši atklāt jaunas zīmola veidošanas pieejas, M.Lindstroms norāda, ka tradicionālās reklāmas efektivitāte ir strauji mazinājusies.

600 pētnieku lielā komanda vērtēja 200 pasaules zīmolus pēc šādiem kritērijiem: 1. Kāds ir zīmola potenciāls attīstīt sajūtu zīmolu? 2. Cik spēcīga ir zīmola komunikāciju elementu mijiedarbība? 3. Kādi ir kanāli, ar kuriem patērētājs uztver sajūtu zīmolu? 4. Cik skaidri ir signāli, kas palīdz uztvert sajūtu zīmolu?

TOP 10 pasaules spēcīgākie sajūtu zīmoli: 1. Singapore Airlines 2. Apple 3. Disney 4. Mercedes-Benz 5. Marlboro 6. Tiffany 7. Lois Vuitton 8. Bang&Olyfsen 9. Nokia 10. Harley-Davidson

Savukārt TOP 10 ar vājākajiem pasaules sajūtu zīmoliem ilustrē tās kompānijas, kuras pilnībā nav apzinājušas komunikāciju detaļas, kas varētu palīdzēt sekmīgi attīstīt sajūtu zīmolu: 1. Ikea 2. Motorola 3. Virgin 4. KFC 5. Adidas 6. Sony 7. Burger King 8. McDonald’s 9. Kleenex 10. Microsoft

Uz augšu