/nginx/o/2018/09/04/11380296t1hdfbb.jpg)
Pēdējo nedēļu autoprese un publika trako ap "BMW" 5. sērijas jauno modeli un tā izskatu. Vai patiešām viss ir tik traki, kā izskatās?
Ietekmīgais britu žurnāls "CAR" automobiļa debiju uz aprīļa numura vāka pieteicis ar jautājumu "Ko viņi izdarījuši ar mūsu iecienītāko BMW?", mūsu pašu "BMW" fanu vortālā BMWPower.lv vismaz trešdaļa atsauksmju pie raksta par E60 ir, maigi izsakoties, negatīvas. Pieklusis arī trulais "BMW rullē!", ar kuru ne sevišķi inteliģenti fani varēja izlīdzēties brīžos, kad trūka argumentu, lai atspēkotu konkurentu pieaugošo progresu. Man gan šķiet, ka tā vietā lai lieki bļaustītos, labāk būtu pašapzinīgi paklusēt - ja jau "BMW" visu laiku tiek paturēts acīs, tātad ar to rēķinās, kas pats par sevi ir gan statusa, gan kvalitātes apliecinājums. Tāpēc varbūt ir vērts ar vēsu prātu palūkoties uz jauno "piecinieku".
Dizains

Salons



Tehnika
Vismaz par vienu mēs varam būt droši - tehniski E60 ir ideāls, cik nu jebkas šajā grēcīgajā un nepilnīgajā pasaulē var tāds būt. No E39 jaunajā modelī palikuši tikai sešcilindru dzinēji, attiecīgi, "520i" (2,2 l, 170 ZS), "525i" (2,5 l, 192 ZS), "530i" (3 l, 231 ZS). Viss pārējais vai nu ir pilnīgi jauns vai ņemts no 7. sērijas, kā piemēram, abi V8 motori - "535i" (3,6 l 272 ZS) un "545i" (4,4 l, 333 ZS). Nepārsteidz arī tas, ka tik svarīgam modelim paredzēti veseli četri dīzeļi, līdz pat 285 zirgspēku 4 l V8 biturbo. Toties izvēle starp veselām trim sešpakāpju ātrumkārbām ir ko vērts. Standarta sešpakāpju manuālā transmisija paredzēta L6 un vienīgajam četrcilindru motoram, sešpakāpju "automāts" "Sequentronic" paredzēts V8 motoriem vai kā papildaprīkojums citiem, bet komplicētā un dārgā "SMG" kārba ar pārslēgšanu uz stūres par papildus samaksu paredzēta tikai L6 dzinējiem. Nemaz nerunājot par to, ka tuvu kabīnei iebūvētie motori uzlabo izsvarojumu, atcerēsimies, ka E60 priekšdaļa izgatavota no alumīnija. Faktiski pasažieru telpas un priekšgala savienojums nedaudz atgādina monokoka sporta automobiļu būvi - vispirms tiek uzlīmēta "kaste", kas ir pats auto, un pēc tam no iespējami vieglām (alumīnija) dobām konstrukcijām pielikts priekšgals, kurā ielikt motoru un piekari. Ja agrāk šādus paņēmienus izmantoja tikai ultraviegliem un ne visai drošiem rodsteriem ("Lotus Elise"/"Opel Speedster" u.c.), tad "BMW" pamanījies atvadīties no monolītas nesošās virsbūves, taču saglabāt cerības uz augstāko atzīmi "Euro-NCAP" crash-testos. Problēmu ar jaudu un ātrumu nebūs, jo pēc šādas metodes tiek ražoti gan "Aston Martin Vanquish", gan "Rolls-Royce Phantom", vienīgi "BMW" to visu pamanījies "konveijerizēt", turklāt būvēt monokoku no tērauda, kas ir lētāks par alumīniju.
Taču non plus ultra šajā auto ir "Active Front Steering" stūres iekārta. Savā būtībā tā ir vienkārša un ģeniāla - mehānismam ar parasto "Servotronic" hidraulisko pastiprinātāju pielikts elektromotoriņš ar planetāro pārvadu. Motoriņš pats neko negriež, taču caur pārvadu spēj izmainīt zobstieņa mehānisma pārnesuma skaitli ļoti plašā amplitūdā. Tik plašā, ka parkojoties pilsētā no atdures līdz atdurei stūrei ir tikpat daudz (vai maz) apgriezienu kā kartingam - 1,7. Pieaugot ātrumam starpība izlīdzinās. Eiropas izdevumu redaktoriem jau bija iespēja izmēģināt "ASF", kas bija uzstādīts vecajā modelī, un atsauksmes bija sajūsmas pilnas. Lielā mērā arī tāpēc, ka jaunais mehānisms paaugstinājis stūres iekārtas informativitāti, kura E39 ne vienmēr ir ideāla. Precīzāk, nevis ne vienmēr, bet ne visos modeļos: visskumjāk ar atpakaļreakciju ir "540i", visticamākais, milzīgās hidropastiprinātāja sūkņa ražības dēļ.
Diemžēl "BMW" nepaspēja realizēt šajā modelī elektrohidraulisko bremžu iekārtu kā "Mercedes", taču tāda noteikti parādīsies nākamajā 3. sērijas modelī, kurš būs ievērojams arī ar to, ka iztiks bez radikālām dizaina izmaiņām (pārāk liels risks), kā arī to, ka komplicēto, dārgo un tomēr ne ideālo "SMG" secīgo ātrumkārbu aizstās "Audi/VW DSG" divsajūgu mehānismam līdzīga konstrukcija.
Pilnpiedziņa un "M5"
Lai gan līdz paša E60 sedana oficiālajam startam vēl visa vasara jānodzīvo, tiek domāts par tālāko attīstību. 2004. gadā atdzims 5. sērijas universāls, atkal sportiskā "lifestyle" izpildījumā, jo bagāžnieka tilpums būs pat mazāks nekā sedanam - 450 l pret 500 l. Neskatoties uz maksimālo ietilpību 1500 litru, jaunā universāla "mantiskā" ietilpība jebkurā gadījumā ir par trešdaļu mazāka nekā "Mercedes-Benz" E klases universālam. Taču tās ir pilnīgi atšķirīgas mašīnas, kaut arī ietilpst vienā segmentā. Tāpat runā, ka ar E60 5. sērijā atgriezīsies arī pilnpiedziņa. No teikas līdz realitātei izaudzis arī jaunais "M5", kuram patiešām būs 5,5 litru V10 motors ar 500 ZS jaudu. Automobiļa prototipi jau tiek izmēģināti uz ielas. No standarta E60 tas atšķiras ar lielāku gaisa savācēju priekšā, nedaudz paplašinātām riteņu arkām, četriem izpūtējiem aizmugurē un vismaz prototipa izpildījumā skaidri saskatāmām aizmugurējā diferenciāļa dzesēšanas ribām.
E39 ēnā
"Ja jaunais auto būs kaut pustik veiksmīgs kā vecais, tas būs brīnums," apgalvo "Autocar". E39 ir bijis nepārspējams vai gandrīz nepārspējams jebkurā salīdzinājumā un testā no 1995. līdz 2002. gadam. E60 patlaban, līdz testa braucienu sesijām, cieš no priekšgājēja slavas, kas ir normāli.