Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Pie Spānijas krastiem avarējušais tankkuģis draud pārlūzt.

Pie Spānijas krastiem avarējušā tankkuģa "Prestige" stāvoklis piektdienas pēcpusdienā ir pasliktinājies, jo, kuģim uzsākot kustību, palielinājusies plaisa tā korpusā, sasniedzot 35 metru garumu. Pastāv draudi, ka tankkuģis varētu pārlūzt, taču, pēc amatpersonu vārdiem, tāda iespēja nav "tūlītēja".

Kuģa dzinējs ir izslēgts, jo tā radītā vibrācija var palielināt plaisu. "Prestige" tiek vilkts tauvā ar mazāku ātrumu nekā līdz šim. Kuģis patlaban atrodas 120 kilometru attālumā no Galisijas piekrastes, un tā tuvumā atrodas viena Spānijas karaflotes fregate un vairāki velkoņi, kas gatavi rīkoties, ja tankkuģis pārlūztu. Tomēr 14 kilometrus garais un 9 kilometrus platais naftas plankums, kas izplūdis no grimstošā tankkuģa pie Spānijas krastiem un apdraudēja gleznaino Spānijas ziemeļrietumu piekrasti, attālinās no krasta un izskatās mazāks, nekā gaidīts. Kopumā no kuģa varētu būt izplūdušas ap 3000 tonnas naftas. Ekologi brīdina, ka naftas plankums var sasniegt piekrasti, ja mainīsies vējš. Tas nozīmētu masveidīgu ūdensputnu bojāeju. Naftas plankums piektdien atradās aptuveni 20 kilometru attālumā no krasta. Galisijas reģionālais premjers Manuals Fraga sacīja, ka lielākās briesmas ir garām, taču aizsardzības pasākumus tik un tā ir nepieciešams veikt. Zem Bahamu salu karoga peldošais, 243 metrus garais tankkuģis "Prestige" ar 77 000 tonnu mazuta Spānijas glābšanas dienestiem trešdien ziņoja, ka tam pēc uzskriešanas uz klintīm draud briesmas nogrimt vētrā 50 kilometru attālumā no Spānijas Galisijas krastiem, kas ir svarīga nozvejas vieta un biežo vētru dēļ sensenis pazīstams kuģu bojāejas reģions. Ceturtdien tika atjaunotas kuģa pārvietošanās spējas, un piektdien tas izbrauca dziļāk jūrā, kur plānots mēģināt atsūknēt kuģa kravu. Paredzēts, ka kāds Nīderlandiešu kuģis piektdien uzsāks atlikušās naftas sūknēšanu no tankkuģa. Spānijas amatpersonas jūrā izvietojušas peldošās barjeras astoņu kilometru garumā un izvietojušas 14 naftas savākšanas iekārtas, lai neļautu naftai nonākt piekrastē. "Prestige" bija ceļā uz Lielbritānijas koloniju Gibraltāru. Kuģis ar Sanktpēterburgā pildītiem 50 tūkstošiem tonnu mazuta noenkurojās apmēram 10 kilometru attālumā no Ventspils ostas, kur atklātā jūrā kuģī tika iepildītas vēl 27 tūkstoši tonnu mazuta, ko piegādāja no Klaipēdas ostas. Spānijas valdība apsūdz kuģa Grieķijā reģistrēto rēdereju, Latviju un Lielbritāniju, ka "Prestige" nav ievērojis un izpildījis nevienu no Eiropā pieņemtajām drošības normām. Bez tam kuģa kapteinis pēc avārijas kavējies atkal iedarbināt dzinējus, paziņojot, ka mašīntelpā izcēlies ugunsgrēks, kaut arī tā nebija taisnība. Ne Latvija, ne Gibraltārs nav parakstījis Parīzes saprašanās memorandu, kas nosaka tankkuģu drošības pārbaudes. Lielbritānija saņēma Spānijas diplomātisko protesta notu tādēļ, ka minētais kuģis jūnija bija iebraucis Gibraltārā, taču tur tam netika izdarītas drošības pārbaudes, kā to prasa Eiropas Savienības likumi. Pēc Spānijas rīcībā esošās informācijas, 1999.gadā drošības normu nepildīšanas dēļ pret "Prestige" jau vērsās sankcijas Ņujorkas un Roterdamas ostās. Spānijas varas iestādes kā avārijas iemeslu min nelabvēlīgos laika apstākļus un tankkuģa novecojušo konstrukciju. Spāņu ekologi apsūdz pasaules naftas kompānijas, ka tās izmanto novecojušus tankkuģus, kurus turklāt reģistrē tādās valstīs, kas neizvirza augstas drošības un vides aizsardzības prasību normas. Pirms desmit gadiem eksplozija uz Grieķijas tankkuģa "Aegean Sea" izraisīja šajā reģionā ekoloģisku katastrofu. Jūrā ieplūda vairāk nekā 70 000 tonnu naftas, kas piesārņoja piekrasti 200 kilometru joslā.

Uz augšu
Back