Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Traģēdija rallijā Latvija “2001” nedrīkst sabojāt priekšstatu par autosportu

Ervīna Jonasa "Mazda 323" pēc traģiskās avārijas, Pricomzs, www.4rati.lv FOTO:

Lieki teikt, ka pēdējais no sešiem LČ neizdevās gluži tāds, kā daudzi bija cerējuši un iedomājušies. TVNET izsaka visdziļāko līdzjūtību traģiski bojā gājušā Ervīna Jonasa tuviniekiem un sveic uzvarētājus Mārtiņu Balodi/Agri Pētersonu.

Lai gan otrdien īpaši izveidota komisija vēl noteiks un vēlāk paziņos negadījuma iemeslus un apstākļus, LAF tehniskās komisijas vadītājs Juris Knāķis un ne viņš vien ir pārliecināts, ka Ervīna Jonasa/Jāņa Bērziņa avārijā PS8 vainojams pārlieku liels ātrums un slidenais ceļš, savukārt smagās, sportistam nāvējošās traumas izraisījis trieciena raksturs un pārslodze tā brīdī.

Ervīna Jonasa Pricomzs, www.4rati.lv"/>
Kā apstiprinājuši vairāki aculiecinieki, baltā “Mazda 323” ar 55. starta numuru iegājusi K3 pagriezienā gandrīz vai pavisam bez bremzēšanas, iespējams, ka pat “neatmetot”. Vairāki citi sportisti izteikušies, ka ar šādu ātrumu konkrētajos apstākļos šo posmu vienkārši nebija iespējams veikt, un “Mazda” pilnā ātrumā ietriecās kokā. Pēc J. Bērziņa vārdiem, varējis noprast, ka šajā ātrumposmā, ko ekipāža zinājusi vai no galvas, viņi gribējuši atvinnēt kļūdas dēļ iepriekšējā ātrumpsomā zaudēto laiku. Lielākā daļa trieciena enerģijas skāra kreiso pusi, iespiežot pilotu starp jumtu un grīdu. Ir arī teorija, ka E. Jonasa ķivere ar nagu aizķērusies aiz deformējošā karkasa stieņa, pastiprinot kakla traumu smagumu. J. Knāķis arī zināja stāstīt, ka tehniskajiem noteikumiem atbildis gan “Mazda” drošības karkass, kas izgatavots sporta kluba darbnīcās pie Andra Dambja, gan arī ķiveres atbilst FIA homologācijai, turklāt avārijā palikušas veselas. Šajā drūmajā situācijā tomēr atliek tikai secināt, ka rallijs vienmēr bijis ātrs sports un braucēji zina, ar ko riskē. Jācer, ka pret ralliju un autosportu atkal nesāksies “raganu medības”, tā, piemēram, “Panorāma” svētdienas vakarā jau paspēja parādīt savu attieksmi, paziņojot, ka “rallijā (..) neiztika bez traģiska negadījuma”, it kā autorallijs būtu nez kāds pašnāvnieku klubs ar obligātām avārijām. Bet nu par priecīgākām lietām. Ivara Vasaraudža/Valda Spredža ekipāžas kļūda, Biķernieku trases posmā nobraucot vienu apli mazāk nekā pārējie, jau rallija sākumā būtiski mainīja saraksta “priekšpozīcijas”. Svētdien “Skandi Auto Rally Team” labākā ekipāža startēja no 28. pozīcijas, un dienas gaitā spēja aizcīnīties līdz 15. vietai kopvērtējumā un 4. klasē. Līdz ar to Mārtiņa Baloža/Agra Pētersona “Toyota Celica” bez bažām aizkļuva līdz beigām un uzvarēja rallijā “Latvija 2001”, atnesot arī kāroto čempiona titulu A8 grupā. Otro vietu “Latvija 2001” izcīnīja Armands Maspāns/Normunds Aizkalns ar “Mitsubishi Lancer Evo VI”, bet par trešo vietu mums sevišķs prieks, jo tajā ierindojās Matīss Mežaks/Arnis Ronis ar “Ford Sierra Cosworth”. Viņi startē R12 klasē, un šī uzvara viņiem bija sevišķi būtiska, jo pirms rallija Mežaku no galvenā konkurenta Nikolaja Krasņikova/Sergeja Ušakova šķīra tikai viens punkts. Abi sāncenši parūpējās par aizraujošu cīņu divu dienu garumā, un, par spīti Mežaka iegūtajam 24 sekunžu handikapam Biķerniekos, finišā Krasņikovs zaudēja jau mazāk par piecām sekundēm. Līderekipāžu atkrišana uz saraksta apakšdaļu diemžēl izrādījās lipīga. Mārtiņa Būčiņa tikai svētdien līdz Rīgai atgādātais un, pēc visa spriežot, diezgan naidīgais “Ford Escort Cosworth”, kas priecēja skatītājus ar nenormālu anti-lag šaudīšanos un ugunīm, tomēr apstājās trases malā 8. ātrumposmā. Pēc pirmās dienas neparasti augstā starta vietā atradās 2 litru klases līderi Agris Jansons/Andris Pļavenieks no “VW Racing”, taču PS11 izlidoja no trases, zaudēja 12 minūtes un galu galā spēja finišēt tikai 36. vietā. Līdzīga ķibele gadījās viņu sāncenšiem Gatim Panavam/Ainaram Kalniņam, kuru “Renault Clio” vispirms Biķerniekos pazuda elektrība, tomēr viņi turpināja cīņu, līdz kādā bedrē tika sabojāta priekšējā piekare. Otra “Renault Team Baltic” ekipāža Juris Sprūde/Krišjānis Caune ieņēma 4. vietu klasē. Līdz ar to par 2 l klases uzvarētāju kļuva Aivars Kivkucāns/Uldis Bušs ar “Opel Kadett”, kuri pirmajā dienā nemaz neizskatījās tik pārliecinoši ātri kā vienmēr, bet otro vietu ieņēma atraktīvais Jānis Vorobjovs ar “Opel Ascona”, šoreiz ar Gunti Ervaldu stūrmaņa krēslā. Pēdējā ātrumposmā “Ascona” braukusi jau tikai ar 4. pārnesumu vien. 1,6 l klasē pārliecinošu uzvaru izcīnīja Egils un Māris Īles ar “VW Golf”. Rezumējot var teikt, ka rallijs bija izdevies interesants, turklāt posms Biķernieku trasē veica pilnīgi neparedzētas korekcijas, vienlaikus dodot skatītājiem ekskluzīvu iespēju redzēt, kādas tad ir rallija automobiļu iespēju atšķirības vismaz ātruma ziņā, kā arī to, kā kurš brauc pa asfaltu, kurš bremzē un kurš vispār ir galīgs “širmoviks”. Dažus apdzīšanas kāre aizrāva tā, ka tik tikko izdevās izvairīties no kontakta ar aizsargvalni. Galīgie LČ rezultāti pēc punktiem tiks paziņoti pēc LAF rallija komisijas sēdes, kurai jānotiek rīt. Jaunā ātrumposma PS9/12 sponsors “V4 Motors” solīto “Laserline” balvu par atraktīvāko braukšanu piešķīris ekipāžai I. Dupkēviča/R. Pjatkina, kas startēja ar ”Opel Kadett” ārpus ieskaites. Rallija rezultātus pilnībā var atrast mājaslapās www.rally.lv un www.wess.lv, attēlus www.v4motors.lv un www.4rati.lv, kur apskatāma arī avarējusī E. Jonasa “Mazda”. Rallija rezultāti pa klasēm/kopvērtējumā: A8 klase: 1/1. M. Balodis/A. Pētersons (“Toyota Celica”), 2/6. A. Baumanis/R. Jagodkins (“Ford Escort”), 3/9. A. Vilcāns/A. Vilcāns (“Toyota Celica”); N4 klase: ½. A. Maspāns/N. Aizkalns (“Mitsubishi Lancer Evo”), 2/5. U. Lagzdiņš/M. Garaissils (“Ford Escort”), 3/10. A. Eikerts/A. Bīriņš (“Ford Escort”); R12 klase: 1/3. M. Mežaks/A. Ronis (“Ford Sierra Cosworth”), 2/4. N. Krasņikovs/S. Ušakovs (“Audi Coupe Quattro”), 3/7. V. Bulāns/A. Bulāns (“Mazda 323”); 2000 ccm klase: 1/11. A. Kivkucāns/U. Bušs (“Opel Kadett GSI”), 2/14. J. Vorobjovs/G. Ervalds (“Opel Ascona”), 3/18. V. Sietiņš/L. Kalnača (“Opel Astra”); 1600 ccm klase: 1/12. E. Īle/M. Īle (“VW Golf”), 2/13 G. Vecvagars/Ģ. Auziņš (“VAZ-2108”). 3/16. I. Norberts/A. Piegāznis (“Toyota Corolla”).

Uz augšu
Back