Eksperts iesaka: kā mājas apstākļos parūpēties, lai auto kalpotu ilgāk

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Džeisons Fenske
Džeisons Fenske Foto: Ekrānšāviņš no YouTube video

Ikviens zina, ka automobilim nepieciešama regulāra aprūpe, lai tas labi kalpotu iespējami ilgāk. Tai pašā laikā ne viens vien automašīnas saimnieks nav gatavs papildus izdevumiem, kas ar to saistīti. Tādēļ lieti noderēs šie eksperta padomi, kas veicinās auto uzticamību un pagarinās tā mūžu, turklāt maksās vien nelielu laika ieguldījumu.

Populārais YouTube kanāla Engineering Explained uzturētājs Džeisons Fenske ir sagatavojis ieteikumu kopumu, kas mājas apstākļos palīdzēs preventīvi aizkavēt dažādu auto kaišu attīstīšanos un nevēlamus pārsteigumus nākotnē. Elementārās pārbaudes, ko ikviens var veikt privātajā garāžā vai sētā pie mājas, ietvers virsbūves, balstiekārtas, riepu, kā arī motortelpas pārbaudes. Bet nu par visu pēc kārtas.

Kā pirmās Fenske iesaka pārbaudīt riepas pievēršot uzmanību trim to raksturlielumiem - spiedienam, protektora dziļumam un nodilumam.

Riepu spiediens

Katram auto optimālais riepu spiediens standarta riepām ir norādīts uz plāksnītes vadītāja durvju ailē. Ja spiediens ir par zemu, palielinās degvielas patēriņš, aug akvaplanēšanas risks, vairāk dilst riepas protektora ārmalas. Ja spiediens ir par augstu - izteiktāks būs nodilums protektora vidusdaļā un pasliktināsies saķere. Degvielas patēriņš pazemināsies, taču tas neatsvērs pieaugušos drošības riskus. 

Protektora dziļums

Nākamais raksturlielums ir protektora dziļums. Latvijā noteikts, ka vasaras riepām minimālais protektora dziļums ir 1,6 milimetri, savukārt ziemas riepām - 4 milimetri. Ja izmērīt vai uz aci noteikti šos lielumus nav iespējams, labs orientieris būs indikatori protektora garenrievās. Pietiekami dziļš protektors nozīmē labāku kontroli pār auto, mazāku risku iekļūt negadījumā, lielāku drošību un attiecīgi arī mazāku nevēlamu izdevumu risku.

Riepu nodilums

Visbeidzot ar aci var novērtēt, kā dilst riepas. Ja vienmērīgi, tad viss ir kārtībā, taču, ja protektora viena puse dilst straujāk nekā otra, ir laiks tomēr vērsties servisā, lai veiktu savirzes regulēšanu. Ilgtermiņā atmaksāsies.

Bremzes

Nākamais, kam jāpievērš uzmanība ir bremžu uzlikas. Jaunām uzliku materiāla biezums parasti ir 12 milimetri, norāda Fenske. Ja tas sarucis līdz 3 milimetriem, ir laiks jaunām uzlikām. Lai par to pārliecinātos, pietiek ielūkoties starp riteņa diska spraugām, vai sliktākajā gadījumā - jānoņem ritenis. Taču bieži vien bremžu uzlikās ir iestrādāti metāliski indikatori, kas saskarē ar disku rada nepatīkamu čīkstoņu.

Amortizatori

Nākamais, kam jāpievērš uzmanība, ir amortizatori. Priekšējo riteņu gadījumā pietiek tos vien sagriezt uz vienu vai otru pusi, lai pārliecinātos, ka amortizatoros nav eļļas noplūdes. 

Motoreļļa un citi šķidrumi

Jau nedaudz sarežģītāka ir ielūkošanās motortelpā, kur kā pirmo Fenske iesaka pārbaudīt eļļas līmeni. Eļļas līmeņa mērītāju nepieciešams vispirms izvilkt un notīrīt, lai pēcāk precīzi varētu noteikt smērvielas daudzumu. Par to, vai eļļas ir pietiekamā daudzumā, liecinās atzīmes līmeņa rādītāja lejasgalā. Tāpat eksperts iesaka pievērst uzmanību, vai eļļā nesāk parādīties citas krāsas vielas, kas varētu liecināt par dzesēšanas šķidruma iekļūšanu motorā. Eļļai vajadzētu būt dzidrai vai vienmērīgi tumšai, un tā jāmaina, kad noteikts auto lietošanas pamācībā.

Eļļa nav vienīgais šķidrums, kam jābūt noteiktā līmenī. Tādi ir arī bremžu, stūres hidrauliskā pastiprinātāja (ja tāds ir) un dzinēja dzesēšanas šķidrums. Tiem katram ir savs rezervuārs, uz kā norādīts minimālais un maksimālais pieļaujamais katra šķidruma apjoms.

Gaisa filtri

Nākamais, ko var pārbaudīt arī mājas apstākļos, ir dzinēja gaisa filtrs un salona gaisa filtrs. Bieži vien tiem var piekļūt bez speciāliem instrumentiem, lai novērtētu attiecīgā filtra spēju pildīts savas funkcijas.

Labas redzamības aprīkojums

Tāpat arī logu slotiņas ir būtisks auto aprīkojuma elements. Gumijai jābūt gludai un mīkstai, lai tā labi piegultu vējstiklam un nokrišņu laikā redzamība netiktu traucēta.

Visbeidzot ārējā apgaismojuma pārbaudīšana. Par to, vai strādā visi priekšējie lukturi, katrs var pārliecināties patstāvīgi. Par to, vai deg visas aizmugurējās gaismas, pārliecināties palīdzēs draugs.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu