Miljoni pabalstiem un dienesta automašīnām: Valsts kontrole apšauba vairākas "Sadales tīkla" tarifos iekļautās izmaksas (3)

TVNET/LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Augstsprieguma līnija Mežciemā.
Augstsprieguma līnija Mežciemā. Foto: Austra Helēna Žaggere/LETA

AS "Sadales tīkls" elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu tarifos iekļautās izmaksas ne visos gadījumos ir ekonomiski pamatotas un nepieciešamas sadales pakalpojumu sniegšanai, par Valsts kontroles revīzijā secināto informēja Valsts kontroles Sabiedrisko attiecību un iekšējās komunikācijas daļas vadītāja Līga Krapāne.

Kā konstatēts revīzijā, lai gan "Sadales tīkla" elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu tarifi aprēķināti atbilstoši Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) noteiktajai metodikai,

nevar apgalvot, ka tarifos ir pilnībā nodrošinātas likumā noteiktās pakalpojuma lietotāju intereses.

Ņemot vērā šos secinājumus, Valsts kontrole aicina SPRK izvērtēt elektroenerģijas sadales pakalpojumu tarifu aprēķinu metodiku. Kā norādīja Valsts kontroles pārstāve, revīzijas secinājumi par "Sadales tīkla" sadales pakalpojumu tarifiem apliecina, ka jau pirms pāris gadiem saņemtās Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) rekomendācijas sabiedrisko pakalpojumu tarifu noteikšanā "rūpīgi jāizvērtē un jāievieš, lai nodrošinātu un līdzsvarotu gan sabiedrisko pakalpojumu sniedzēja, gan lietotāju intereses".

Revīzija tika veikta par elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu tarifos iekļauto izmaksu ekonomisko pamatotību un atbilstību ekonomiskuma, produktivitātes un efektivitātes principiem. Jaunie pakalpojumu tarifi ir spēkā no 2016. gada augusta. Apkopojot revīzijā gūtos secinājumus, Valsts kontrole “Sadales tīklam” sniegusi deviņus ieteikumus izmaksu ierobežošanai un aicina ņemt šos ieteikumus vērā, turpinot “Sadales tīklā” sākto izmaksu optimizēšanu un efektivitātes uzlabošanu.

Kā uzsver Valsts kontrole, "Sadales tīkla" ieņēmumus veido visu Latvijas iedzīvotāju maksājumi par elektroenerģijas sadales pakalpojumiem un lietotājiem faktiski nav iespējas izvēlēties citu pakalpojuma sniedzēju.

Monopolstāvoklī esošam sabiedriskā pakalpojuma sniedzējam savā darbībā jābūt motivētam uzlabot iekšējos procesus un ierobežot izmaksas, jo tā ieņēmumi ir garantēti.

Revīzijā secināts, ka kapitālsabiedrības iespējas iekšējo procesu uzlabošanā un izmaksu ierobežošanā nav izsmeltas. Valsts kontroles vērtējumā ir nepieciešams uzlabot arī lēmumu pieņemšanas izsekojamību un kontroli, lai sniegtu pārliecību par resursu produktīvu izmantošanu, piemēram, kapitālieguldījumu plānošanā, kā arī vieglā un speciālā transporta izmantošanā.

"Sabiedrisko pakalpojumu tarifam jānodrošina ne tikai pakalpojuma sniedzēja attīstība un peļņa, bet arī pakalpojuma lietotāju intereses – iespēja ilgtermiņā saņemt nepārtrauktu, drošu un kvalitatīvu pakalpojumu par ekonomiski pamatotu cenu.

Mūsu ieskatā pakalpojuma sniedzējam pirms tarifu palielinājumu prasīšanas ir jāspēj sniegt pārliecību, ka ir izmantotas visas iespējas samazināt izmaksas un optimizēt resursus," sacīja valsts kontroliere Elita Krūmiņa.

Valsts kontrole īpaši vērš SPRK uzmanību uz "Sadales tīkla" Darba koplīgumā uzņemto saistību samērīgumu un līguma par speciālās tehnikas nomu ekonomisko izdevīgumu.

Vērtējot kapitālieguldījumu plānošanu elektrotīkla attīstībai, modernizācijai un drošuma uzlabošanai, Valsts kontrole nav guvusi pārliecību, ka ikgadējās investīcijas 62 miljonu eiro apmērā tiek veiktas prioritārā kārtībā. Plānošanas process neesot izsekojams, nav izveidots vienots investīciju objektu novērtēšanas saraksts, kas parādītu kopējās vajadzības. "Sadales tīkla" vadība neuzrauga kapitālieguldījumu plānošanas procesu, secinājusi Valsts kontrole, vienlaikus piebilstot, ka revīzijas laikā "Sadales tīkls" sācis darbu pie tā uzlabošanas.

Kā norāda Valsts kontrole, elektroenerģijas tarifa būtiska sastāvdaļa ir "Sadales tīkla" darbinieku atlīdzība. Vērtējot darba samaksas sistēmas efektivitāti un darbinieku motivācijas iespējas, Valsts kontrole atzīst, ka "Sadales tīkls" ir sociāli atbildīgs darba devējs un atlīdzības sistēma neapšaubāmi ir konkurētspējīga un darbiniekus motivējoša. Salīdzinājumā ar nozares uzņēmumiem un valsts dienestiem "Sadales tīkla" darba devēja sociālie maksājumi ir virs vidējā līmeņa.

Tomēr esot nepieciešams uzlabot atalgojuma un darba izpildes rezultātu sasaisti, jo pašlaik papildu labumi un garantijas nav atkarīgas no darbinieku snieguma.

"Arī darba attiecību izbeigšanas gadījumos "Sadales tīkls" maksā dāsnus pabalstus un kompensācijas, kas izriet no Darba koplīguma, – atlaišanas pabalsti ir vidēji piecreiz lielāki, nekā to paredz Darba likums," secināts revīzijā.

Piemēram, 2017.gadā 39 pirmspensijas vecumā esošiem darbiniekiem izmaksātas kompensācijas 1,57 miljonu eiro jeb vidēji 40 381 eiro vienam darbiniekam.

Atgādinot, ka "Sadales tīkls" ir sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs, kura pakalpojumus elektroenerģijas lietotājiem nav iespējams izvēlēties un kura saimnieciskās darbības izmaksas tiek iekļautas tā sniegto pakalpojumu tarifos, ko apmaksā ikviens elektroenerģijas lietotājs,

Valsts kontrole pauž viedokli, ka šāda pabalstu politika liek apšaubīt "Sadales tīkla" sociālo atbildīgumu pret saviem klientiem.

Pārbaudot speciālās tehnikas nomas ekonomisko izdevīgumu un pamatotību, Valsts kontrole vērš uzmanību uz faktu, ka jaunās tehnikas vienības, ko iegādājas "Sadales tīkls", uzreiz pēc to iegādes tiek pārdotas AS "Latvenergo", kas šo tehniku iznomā "Sadales tīklam".

Izmantojot šādu darījumu struktūru, iespējams, tiek veiktas finanšu līdzekļu pārdales starp koncernā ietilpstošajiem uzņēmumiem citu, ar sadales sistēmas pakalpojumu nodrošināšanu nesaistītu mērķu īstenošanai. Pēc revidentu aplēsēm piecu gadu laikā "Sadales tīkla" negūtā peļņa no šā darījuma ir ap diviem miljoniem eiro.

Revidenti norāda arī uz trūkumiem speciālās tehnikas nomaiņas plānošanā un nepietiekamu speciālās tehnikas noslodzi, tāpēc nevar uzskatīt, ka "Sadales tīkla" pieņemtie investīciju lēmumi ir pietiekami pārdomāti un ekonomiski pamatoti.

Vērtējot transporta līdzekļu pakalpojumu, degvielas un remonta izmaksas, revidenti secinājuši, ka "Sadales tīklā" nav izveidota transportlīdzekļu izmantošanas kontroles sistēma, jo lietotājiem nav jāatskaitās par brauciena maršrutiem un mērķiem, kā arī

transportlīdzekļi, kas nodoti darbinieku lietošanā, vairumā gadījumu tiek izmantoti nokļūšanai uz un no darba, nevis darba pienākumu izpildei. Šādi braucieni divu gadu laikā izmaksājuši 1,14 miljonus eiro.

Revidenti uzskata, ka elektroenerģijas sadales sistēmu pakalpojumu tarifā iekļautās transportlīdzekļu vadības, uzturēšanas un atjaunošanas pakalpojumu izmaksas, kā arī degvielas un remonta izmaksas ir iespējams samazināt.

Valsts kontrole uzsver, ka revīzijas mērķis nebija veikt SPRK apstiprinātās tarifu noteikšanas metodikas analīzi, jo to jau 2016.gadā veikusi OECD, kas norādījusi, ka tarifa aprēķinā izmantotā metode neveicina operatoru efektivitāti un produktivitāti, kā arī sniedza rekomendācijas par metodes pārskatīšanu, lai valsts uzņēmumi tiktu motivēti pēc iespējas labāk izmantot savus resursus. "OECD ieteica regulatoram plašāk izmantot metodi, kas motivētu "Sadales tīklu" pašiem samazināt tarifus, kā rezultātā ieguvēji būtu gan lietotāji, gan efektīvi un produktīvi strādājoši sabiedrisko pakalpojumu sniedzēji," atgādina Valsts kontrole, paužot cerību, ka revīzijā veiktais darbs būs noderīgs arī SPRK, vērtējot izmaiņu nepieciešamību elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu tarifu noteikšanā.

Komentāri (3)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu