Autobusu vadītāji protestēs pret zemajām algām (14)

LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Starppilsētu autobusa salons. Ilustratīvs foto
Starppilsētu autobusa salons. Ilustratīvs foto Foto: Sintija Zandersone/LETA

Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un Transporta arodbiedrības (LAKRS) biedri 4.oktobrī pie Satiksmes ministrijas protestēs pret zemajām autobusu vadītāju algām, pastāstīja arodbiedrības priekšsēdētājs Juris Kalniņš.

"Sabiedrībai tiek sniegta informācija, ka šoferi par darbu saņem 1000 un vairāk eiro, tomēr tas nav korekti, jo šajā summā parasti ietilpst arī virsstundu atalgojums," uzsvēra Kalniņš. Viņš pauda, ka šādas un līdzīgas problēmas ir gandrīz visos pasažieru autobusu pārvadātāju uzņēmumos.

Protesta mērķis ir pievērst deputātu, valdības, darba devēju, sabiedrības un, it īpaši, Satiksmes ministrijas uzmanību samilzušajām darba apstākļu problēmām transporta nozarē - pasažieru pārvadājumos ar autobusiem.

Viņš uzsvēra, ka Latvijā autobusu vadītāji strādā garas un smagas stundas par niecīgu garantēto algu un zemu darba samaksu. Turklāt darbā gūtais nogurums un izdegšanas sindroms liek doties darba meklējumos uz ārvalstīm vai strādāt par transportlīdzekļa vadītāju citā nozarē.

Kalniņš pastāstīja, ka darba samaksas noteikumi uzņēmumos ir ļoti atšķirīgi un nav motivējoši, bet drīzāk darbojas kā demotivējošs faktors. Savukārt autobusu vadītāju trūkums palielina nepieciešamību strādāt virsstundas par niecīgu virsstundu piemaksu. Autobusu šoferi nav apmierināti ar to, ka daudzi darba devēji nemaksā par darba gatavības jeb gaidīšanas laiku. Tas nozīmē, ka autobusa vadītāji pie darba devēja var pavadīt vairākas stundas, bet šī laika apmaksa ir minimāla vai atsevišķos uzņēmumos netiek apmaksāts vispār.

Turklāt valsts piešķirtās dotācijas zaudējumu segšanai pārvadātājiem nenodrošina atbilstošu darba samaksu par padarīto darbu un tā kvalitāti.

Kalniņš pastāstīja, ka pirms jaunā iepirkuma organizēšanas - 2019.gadā reģionālās nozīmes un maršruta tīklā pārvadājumiem ar autobusiem - arodbiedrībai bija un arī šobrīd ir svarīgi panākt, lai iepirkumos neuzvar lētākais piedāvājums, kas, iespējams, turpmāk atkal negatīvi ietekmēs autobusu vadītāju un citu transporta darbinieku garantētās algas un citu darba apstākļu noteikumus.

Arodbiedrība LAKRS kopš 2012. gada ir uzturējusi ģenerālvienošanās noslēgšanas garu, lai noteiktu valstī autobusu vadītājiem un citiem transporta darbiniekiem minimālās garantijas - darba algu, darba un atpūtas laika regulējumu. Taču darba devēju atteikums slēgt ģenerālvienošanos arodbiedrībai rada bažas par nevēlēšanos uzņemties saistības un būt sociāli atbildīgiem.

Protestā arodbiedrība prasīs nodrošināt atbilstošas dotācijas transporta nozarē pārvadājumiem ar autobusiem, noteikt autobusu vadītājiem garantēto amatalgu (stundas tarifa likmi) septiņi eiro stundā. Tāpat LAKRS prasīs noslēgt ģenerālvienošanos nozarē, galvenokārt tajā paredzot minimālo garantēto darba algu un samaksu par darbgatavības laikposmu un maksimālo darbgatavības laikposmu.

Kalniņš pastāstīja, ka pikets ir pieteikts 100 cilvēkiem, bet par reālo dalībnieku skaitu nav skaidrības. Tā kā nozarē ir šoferu trūkums, tad ne visi gribētāji varēs uz piketu ierasties.

Rīgas pilsētas pašvaldības pārstāve Aira Šmelde aģentūrai LETA apstiprināja, ka LAKRS pieteikusi piketu Rīgas domē. Tas paredzēts 4.oktobrī no plkst.14 līdz 15 pie Satiksmes ministrijas ēkas. Pikets pieteikts 100 dalībniekiem. Kā protesta mērķis norādīts - pievērst sabiedrības un valdības uzmanību par problēmsituācijām transporta nozarē un pasažieru pārvadājumos.

Jau vēstīts, ka augustā LAKRS rīkoja protestu Liepājā, pieprasot nodrošināt autobusu vadītājiem pienācīgu atalgojumu. Arodbiedrība sapulci un piketu rīkoja, "pārstāvot un aizstāvot strādājoša darba, ekonomiskās, sociālās un profesionālās intereses, kā arī, ņemot vērā darbinieku tiesību un interešu daļēju neievērošanu uzņēmumā AS "Liepājas autobusu parks"".

LAKRS pieprasīja nodrošināt autobusu vadītājiem pienācīgu darba algu, atbilstošu darba un atpūtas laika regulējumu, kā arī taisnīgus, drošus un veselībai nekaitīgus darba apstākļus.

LAKRS ir brīvprātīga, neatkarīga un demokrātiska nevalstiska organizācija, kas apvieno dažādu profesiju darbiniekus un kuri šobrīd strādā 219 dažādos uzņēmumos un iestādēs sabiedriskajā un privātajā sektorā – komunālās saimniecības uzņēmumos, transporta un loģistikas uzņēmumos, valsts pārvaldē un pašvaldībās, servisa un ražošanas uzņēmumos, viesnīcās un restorānos.

Komentāri (14)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu