Lietuvā cer izstrādāt elastīgāku autoceļu segumu, kas varētu tikt piedāvāts arī Latvijai (1)

TVNET/LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Raimonds

Lietuvas autoceļu direkcija izsludinājusi  konkursu par elastīgāka asfalta seguma izstrādi, kas samazinātu tā  dēvētās akvaplanēšanas jeb automašīnu slīdēšanas uz slapja ceļa risku, ziņu aģentūrai BNS pastāstījis direkcijas priekšnieka pienākumu  izpildītājs Vitālijs Andrejevs, pieļaujot, ka šādu produktu Lietuva  nākotnē varētu piedāvāt arī Latvijai.

Pēc viņa teiktā, direkcija gada laikā izsludina trīs līdz piecus  zinātniskos konkursus, kas saistīti ar inovācijām un jaunākajām pasaules  tendencēm ceļubūvē, rosinot tās pielāgot Lietuvas klimatiskajiem apstākļiem.

"Šādus darbus un pakalpojumus mēs pērkam, cenšoties racionālāk izmantot  līdzekļus, kuru nepietiek pienācīgai ceļu tīkla aprūpei, tādēļ tiek  meklēti veidi, kā noteiktus būvniecības procesus padarīt lētākus,"  norādījis Andrejevs.

Viņš skaidrojis, ka jaunā konkursa uzdevums ir radīt elastīgāku asfalta  segumu, lai samazinātu grambu veidošanos, jo līdz ar satiksmes  intensitātes pieaugumu uz maģistrālajiem ceļiem jau rodas zināmas  problēmas un pat seklās grambās ūdens kārtiņa rada zināmu akvaplanēšanas  efektu.

"Tādēļ gribam atrast tādu asfalta sastāvu, kas ļautu samazināt grambu  veidošanos un palielināt drošību uz ceļiem," norādījis direkcijas vadītājs.

Viņš piebildis, ka  tādi risinājumi jau tiek izmantoti Nīderlandē, taču  klimatiskie apstākļi abās valstīs atšķiras, tādēļ šo pieredzi nevar  mehāniski pārcelt uz Lietuvu.

"Nīderlandē gada laikā ir tikai daži tādi cikli, kad temperatūra mainās  no mīnusiem uz plusiem, tikmēr mums tādu ir aptuveni simts. Dabiski, ka  nīderlandiešu tehnoloģijas pārņemšana var nedot vajadzīgos rezultātus,  tādēļ jāveic visi pētījumi. Autoceļu direkcija pati ar to nenodarbojas,  (..) bet tāds produkts ir vajadzīgs," atzinis Andrejevs.

Pretendentu piedāvājumi tiks gaidīti līdz 7.novembrim.

Direkcijas vadītājs uzskata, ka daļu no šādu pētījumu rezultātiem, kas  saistīti, piemēram, ar jaunu asfalta maisījumu izstrādi, varēs patentēt  un nākotnē no tā gūt papildu ienākumus.

"Līdz šim jau izstrādātos produktus mēs izmantojam saviem ceļiem, bet  varētu piedāvāt, teiksim, arī latviešiem. Tikai jānoskaidro, vai  attiecīgais Latvijas valsts uzņēmums varētu tādus produktus no mums  pirkt," viņš piebildis.

Akvaplanēšana ir bīstama parādība, kas parādās uz slapjas ceļa virsmas,  un tās radītie efekti ir līdzvērtīgi slīdēšanai uz ledus. Ja riepa nav  spējīga izkliedēt lieko ūdeni, tas tiek pacelts no ceļa virsmas, zūd  riepas saķere ar virsmu un automašīna var kļūt nekontrolējama. Šo  parādību nosaka trīs būtiski faktori - riepu stāvoklis, ieskaitot  protektora dziļumu un riepu spiedienu, braukšanas ātrums un ceļa virsmas  slapjums.

Komentāri (1)CopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu