Portāla TVNET rakstu sērijas «Krievija pasaules politikā» piektajā rakstā pievēršos Arktikai, kura Putinam pēdējos gados ir kļuvusi ārkārtīgi interesanta. Daudzi to pat sauc par sava veida glābšanas riņķi uz naftas un gāzes eksporta balstītajai ekonomikai. Ne velti krievu tanki ir redzami arvien aukstākos platuma grādos un jau tagad 20% no valsts eksportējamās naftas nāk no arktiskās joslas.
Krievijas redzējums par Arktiku
Ziemeļu Ledus okeāns, kurš apskalo praktiski visu Krievijas ziemeļu teritoriju, jau ilgstoši bijis Maskavai diezgan interesants. Valsts to ir uzskatījusi par sava veida ziemeļu vairogu pret iespējamu ārēju uzbrukumu, kurš varētu nākt no Ziemeļpola puses. Vēl Aukstā kara laikā tajā norisinājās plaši krievu kodolzemūdeņu un stratēģisko bumbvedēju manevri, kā arī tika izvietotas sarežģītas novērošanas sistēmas. Šo pasākumu mērķis bija novērst ASV iespējamo kodoluzbrukumu un arī mazināt kārdinājumu pārbaudīt Krievijas robežu aizsardzību pret hipotētiska desanta izsēdināšanu valsts ziemeļos.
Tomēr mūsdienās Krievija Arktiku vairāk redz kā ekonomisku dārgumu lādi. Šis redzējums līdzīgi kā citviet pasaulē ir saistīts ar Arktikas ledāju straujo kušanu, kurai ir potenciāls sniegt vēl nebijušas iespējas gan dabas resursu ieguvē, gan arī jaunu jūras ceļu apguvē. Eksperti lēš, ka reģionā atrodas aptuveni 13% no pasaulē vēl neatklātajiem naftas resursiem un aptuveni 30% no vēl neatklātajiem dabasgāzes resursiem. Tāpat Arktikā ir milzīgs daudzums niķeļa, kobalta, dzelzs, titāna, cinka, platīna, sudraba, zelta, dimantu, fosfāta un daudzu citu dārgmetālu. Nemaz nerunājot par oglēm un plašajām zvejas iespējām. Savukārt jaunās jūras ceļu iespējas ir saistītas ar faktu, ka, izmantojot Arktikas teritoriju, kravas no Āzijas uz Rietumiem ir iespējams nogādāt ļoti īsā laikā. Kā intervijā portālam TVNET šovasar minēja bijušais Latvijas vēstnieks NATO Jānis Eichmanis, tiek rēķināts, ka no Ķīnas, Japānas un Korejas kravas uz Amsterdamu varētu tikt aizvestas 90 dienās. Tas tādēļ, ka, šķērsojot Arktiku, ir iespējams apiet klasisko jūras ceļu cauri Suecas kanālam, un tas samazina ceļā pavadīto laiku vismaz divas reizes.