Latvijas iedzīvotājiem mājas ir svarīgākas nekā cilvēkiem citās pasaules valstīs (1)

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Ikea/Publicitātes foto

Latvijas iedzīvotājiem mājas ir svarīgākas nekā cilvēkiem citās pasaules valstīs, atklāj IKEA veiktais pētījums 22 valstīs un pirmo reizi arī Baltijā. Lai gan Latvijas iedzīvotāji vairāk mīl savas mājas, nesaskaņas mājās rada galvenokārt nekārtība un personīgās telpas trūkums; tas ir īpaši raksturīgs ģimenēm ar bērniem vecumā no 7 līdz 11 gadiem.

“IKEA ik gadu veic pētījumu “Dzīve mājās”, lai noskaidrotu, kā mainās cilvēku dzīves apstākļi, kā cilvēki jūtas mājās, un lai uzzinātu, pēc kā viņi ilgojas un par ko sapņo. Latvijā šis pētījums tika veikts pirmo reizi, un rezultāti norāda uz atšķirībām no citām valstīm.

Piemēram, 70% Latvijas iedzīvotāju apgalvo, ka vislabāk jūtas savās mājās, lai gan citur pasaulē māju sajūtas nozīme mazinās – katru gadu arvien vairāk cilvēku norāda, ka viņi mājas sajūtu rod citur, nevis savā dzīvesvietā.

Šogad pasaules mēroga pētījumā to sacīja 35% respondentu,” stāsta IKEA Latvija vadītāja Inga Filipova.

IKEA Latvija vadītāja Inga Filipova
IKEA Latvija vadītāja Inga Filipova Foto: Ikea/Publicitātes foto

“Latvijas un citu valstu iedzīvotāju atšķirīgo attieksmi pret mājām varētu izskaidrot ar īpašumtiesībām. Pasaules lielākajās pilsētās daudzi dzīvo īrētos, mazos dzīvokļos, tāpēc bieži vien tur nejūtas kā mājās. Latvijas iedzīvotāji turpretī vairāk dzīvo savos dzīvokļos vai mājoklī, kas pieder kādam no ģimenes locekļiem, tāpēc veidojas ciešāka saikne ar mājām,” skaidro pilsētplānotājs Viesturs Celmiņš.

Galvenais izaicinājums – mantu organizēšana mājās

Vairums Latvijas iedzīvotāju mājokli uzskata par savu drošāko patvērumu, tomēr sadzīviskas nesaskaņas izceļas biežāk nekā citās valstīs. 7 no 10 respondentiem atzina, ka viņu mājās mēdz būt domstarpības. Salīdzinājumam – Dānijā tikai 3 no 10 aptaujātajiem pieminēja, ka mājās mēdz būt nesaskaņas.

“Galvenie nesaskaņu cēloņi ir nekārtība un personīgās telpas trūkums. Cilvēkiem bieži vien ir grūtāk uzturēt kārtībā savas mantas. Gan Lietuvas, gan Latvijas iedzīvotājiem izaicinājums ir atrast līdzsvaru starp minimālismu un mīļotajām vai nepieciešamajām mantām — aptauja atklāj, ka 42% respondentu Latvijā gribētu, lai viņiem būtu mazāk lietu, bet 38% ir grūti izmest priekšmetus, kurus nelieto.

Salīdzinot ar lietuviešiem, Latvijas iedzīvotāji aptaujā izteica lielāku gatavību samazināt mantu daudzumu savās mājās,”

salīdzina I. Filipova.

Vēl viens izaicinājums daudziem ir personīgās telpas trūkums – viena trešdaļa Latvijā aptaujāto norādīja, ka satraukuma un neapmierinātības iemesls ir nepietiekama personīgā telpa mājās. Taču vairumā gadījumu Latvijas iedzīvotāji – īpaši sievietes – jūtas komfortabli, to palūdzot. Pētījuma dalībnieki atklāja, ka svarīgākā personīgā vieta mājās ir sava gultas puse vai vieta pie darba galda.

Blogere Laura Grēviņa pastāstīja, ka viņas ģimenē par katra personīgo vietu uzskata to, kur katrs pavada vairāk laika.

“Visvairāk laika kopā mēs pavadām mājās. Mājās atļaujamies būt tādi, kādi esam, un vēl svarīgāk – tur mēs jūtamies droši. Labākās idejas parasti rodas tieši mājās, jo tā ir vieta, kur vari radoši un brīvi izpausties.

Moziķis Toms Grēviņš un blogere Laura Grēviņa
Moziķis Toms Grēviņš un blogere Laura Grēviņa Foto: Ikea/Publicitātes foto

Es visbrīvāk varu izpausties virtuvē, bet manam vīram Tomam svarīgākā vieta mājās ir viņa mūzikas telpa, kur viņš nododas mūzikas pasaulei un kur viņu nedrīkst traucēt ar kādiem ikdienišķiem jautājumiem,”

stāsta L. Grēviņa.

Foto: Ikea/Publicitātes foto

Par pētījumu “Dzīve mājās”

Pētījumu “Dzīve mājās” pēc IKEA pasūtījuma Latvijā un Lietuvā veica tirgus izpētes uzņēmums “RAIT”. 2018. gada jūlijā tiešsaistes intervijās abās valstīs kopumā piedalījās vairāk nekā 1000 respondentu kopā. Starptautisko pētījumu “Dzīve mājās” veica 22 valstīs, aptaujājot vairāk nekā 22 000 respondentu. Pētījuma mērķis ir noskaidrot, kā rit cilvēku dzīve mājās, kā arī apzināt cilvēku vajadzības un izaicinājumus mājokļos visā pasaulē. Pētījuma rezultātus izmanto, veidojot katalogu, radot preces un mājokļa labiekārtošanas risinājumus.

Komentāri (1)CopyLinkedIn Draugiem X
Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu