Iekšzemes un ES valstu noguldījumi Latvijas bankās sasnieguši 90% (2)

TVNET/LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Finanšu un kapitāla tirgus komisijas priekšsēdētājs Pēters Putniņš piedalās preses konferencē, kurā iepazīstina ar Latvijā strādājošo banku darbības rādītājiem 2016. gadā, kā arī iezīmētu gaidāmos izaicinājumus un uzraudzības prioritātes šim gadam.
Finanšu un kapitāla tirgus komisijas priekšsēdētājs Pēters Putniņš piedalās preses konferencē, kurā iepazīstina ar Latvijā strādājošo banku darbības rādītājiem 2016. gadā, kā arī iezīmētu gaidāmos izaicinājumus un uzraudzības prioritātes šim gadam. Foto: Ieva Makare/LETA

Latvijas bankās iekšzemes un Eiropas Savienības (ES) valstu noguldījumi sasnieguši 90%, pēc Latvijas banku sektora biznesa modeļu izvērtēšanas un jauno stratēģiju apstiprināšanas procesa secinājusi Finanšu un kapitāla tirgus komisija (FKTK).

Saņemot uzdevumu pārskatīt līdzšinējo banku biznesa pieeju, kopš gada sākuma Latvijas bankās, jo īpaši ārvalstu klientu segmenta bankās, tika veikts būtisks ārvalstu klientu noguldījumu samazinājums, sākot dominēt iekšzemes (80%) un ES valstu (10%) noguldījumiem, kuru apmērs šobrīd kopā sasniedz jau 90% no visiem banku noguldījumiem Latvijā.

Vēl 2016. gadā iekšzemes noguldījumi veidoja 45% pret 55% ārvalstu noguldījumu.

Līdz ar jauno risku mazināšanas pieeju, Latvijas banku sektors šobrīd ir aktīvi pievērsies ES un Eiropas Ekonomiskās zonas (EEZ) klientu piesaistei, atsakoties no lielākās daļas klientu ārpus šīs ekonomiskās zonas. Pamatā izvēlētie darbības virzieni ir klasiskie banku pakalpojumi, attīstot jaunus klientu sasniegšanas kanālus, piemēram, "FinTech" sniegtās iespējas, kā arī aktīvāk kreditējot mazos un vidējos uzņēmumus. Tāpat bankas ir kļuvušas aktīvākas Baltijas valstīs un pārējās ES valstīs. Perspektīvs virziens ir arī individuālu aktīvu pārvaldīšanas pakalpojumi.

FKTK priekšsēdētājs Pēters Putniņš norādīja, ka šis vēsturisks posms, kad mainās paši pamati, kuri mūsu banku sistēmai bija izveidoti iepriekšējos 25 gados.

"Mūsu dialogs ar sektoru rāda, ka bankas ir aktīvi rīkojušās, un ir meklētas jaunas biznesa pieejas, jaunie modeļi tiek iestrādāti darbības stratēģijās. Šis ir bijis ļoti rūpīgs darbs kopā ar katru no bankām, izvērtējot visas šķautnes izvēlētajā jaunajā biznesa modelī. Pašlaik vēl pārskatām daļu aktuālās informācijas, var teikt, kā notiek tāda kā progresa kontrole, kurai sekos nākotnes risku ietekmes vērtēšana un būtisko darbības rādītāju noteikšana," sacīja Putniņš.

Viņš piebilda, ka jaunajos apstākļos, arī šīs prasības tiks individuāli kalkulētas no jauna katrai bankai, un tas tiks paveikts līdz šā gada beigām. Tāpēc pārmaiņu vadība banku sektorā ir uzskatāma par tādu, kas ir noslēguma fāzē.

"Pašlaik varam runāt par 1-3 gadu periodu, kurā jātop skaidrai jaunajai situācijai, kuras ir efektīvākās biznesa nišas, lai nodrošinātu jauno modeļu rentabilitāti. Esam liecinieki tam, ka notiek finanšu sektora darbības vides maiņa, ar kuru jārēķinās visām Latvijā reģistrētajām bankām, jo saasināsies konkurence par iekšzemes un ES klientūru. Visticamāk, jau šā gada laikā mēs atvadīsimies no tāda termina kā ārvalstu klientu bankas un iekšzemes bankas, ņemot vērā banku jauno noguldījumu un klientu struktūru, turpmāk runāsim par vienu banku sektoru - Latvijas bankas, kuras apkalpo gan iekšzemes klientus, gan ārvalstu klientus. Banku nākotnes darbības rezultāti parādīs izvēlēto biznesa pieeju piemērotību jaunajiem apstākļiem un spēju absorbēt pārmaiņu perioda radītās sekas," pauda FKTK vadītājs.

Ārvalstu klientu apkalpošanas niša ir bijusi augsta riska zona, tāpēc FKTK ir likusi bankām šajā segmentā uzturēt paaugstinātu līmeni būtiskajiem rādītājiem - kapitālam un likviditāte, turklāt individuālā līmenī. Šī pieeja tagad ļauj radikāli mainīt biznesa pieeju, būtiski mazinot iepriekš izvēlētajos biznesa modeļos ietverto riska komponenti saistībā ar klientu izvēli.

Sektora biznesa pieejas transformācija būs paveikta līdz ar jauno biznesa modeļu iestrādāšanu nākotnes darbības stratēģijās un šo stratēģiju apstiprināšanu.

Komentāri (2)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu