Naftas cenu kāpums Kremlim ir gan labas ziņas, gan galvassāpes

FOTO: Reuters/ScanPix

Pēdējā laikā pasaules tirgū vērojamais naftas cenu pieaugums Krievijā tiek uzņemts ar dalītām jūtām – no vienas puses, dārga nafta nozīmē vairāk naudas Krievijas budžetā, bet no otras puses, tā veicina arī degvielas cenu palielināšanos, un tas negatīvi ietekmē patērētājus Krievijā, kā arī veicina inflāciju, vēsta ASV finanšu ziņu un datu aģentūra “Bloomberg”.

Lai risinātu pieaugošo degvielas problēmu uz apspriedi Krievijas valdībā šonedēļ tika izsaukti Krievijas lielāko naftas kompāniju pārstāvji.

Krievijas premjerministra vietnieks Dmitrijs Kozaks aicināja naftas kompānijas īstenot “ārkārtas pasākumus” degvielas cenu pieauguma ierobežošanai Krievijas tirgū, pretējā gadījumā piedraudot ierobežot naftas kompāniju eksporta iespējas.

Krievijas naftas industrijas uzņēmumu vadītāji apsolījuši valdībai nepieļaut degvielas vairumtirdzniecības cenu turpmāku palielināšanos, kā arī palielināt piegādes vietējam tirgum.

Eksperti gan neprognozē, ka šim uzņēmumu solījumam būs ilgstošs efekts.

Degvielas cenu kāpums Krievijas iedzīvotājus un Kremli, kas cenšas veicināt valsts ekonomisko izaugsmi, pārsteidzis nepiemērotā brīdī.

Valsts iedzīvotāju reālie ienākumi ir samazinājušies jau divus pēdējos mēnešus.

Jauns “trieciens” krievu maciņiem sagaidāms arī 1.janvārī, kad Krievijā stāsies spēkā pievienotās vērtības nodokļa (PVN) likmes pieaugums.

Tajā pašā laikā inflācija Krievijā ir ar augšupejošu tendenci, bet Krievijas Centrālā banka, bažījoties par jaunām ASV sankcijām, ir palielinājusi procentu likmes.

Kā norāda analītiķi, tas viss veicina bažas par stagnāciju Krievijas ekonomikā.

“Mēs jau zinām, ka PVN likmes palielinājums, kā arī [lauksaimniecības] raža, kas šogad ir sliktāka kā pērn, novedīs pie augstākas inflācijas,” norāda Krievijas finanšu pakalpojumu kompānijas “BCS Financial Group” analītiķis Vladimirs Tihomirovs.

“Ja degvielas cenas turpinās augt, tas izraisīs ievērojamu inflācijas pieaugumu,” viņš piebilst.

Nākamgad Krievijas valdība plāno palielināt arī akcīzes nodokli, kas varētu radīt jaunus spiedienu uz degvielas cenām.

“Degvielas cenu jautājums ir politiski nozīmīgs jautājums valsts mērogā,” uzsver Maskavas Kārnegī centra analītiķis Andrejs Koļesņikovs.

“Pašreizējie centieni ierobežot degvielas cenas ir politisks un populistisks solis visā tā krāšņumā,” viņš piebilst.

Degvielas cenu jautājums ir svarīgs arī Kremļa saimniekam Vladimiram Putinam, kura reitings Krievijas sabiedrībā ir nokrities līdz zemākajam līmenim pēdējo septiņu gadu laikā.

Putina popularitātes kritumu veicina gan valdības lēmums palielināt pensionēšanās vecumu, gan Krievijas iedzīvotāju reālo ienākumu kritums. Tagad problēmjautājumu sarakstam pievienojies arī degvielas cenu jautājums.

Augstās degvielas cenas Krievijā šovasar jau izraisīja autovadītāju protestus daudzviet Krievijā.

Degvielas cenas Krievijā šā gada pirmajos sešos mēnešos palielinājās par 7%, tādējādi vairāk nekā divas reizes pārsniedzot vispārējo inflācijas līmeni.

Iepriekš naftas cenas palielināšanās pasaules tirgū veicināja Krievijas rubļa nostiprināšanos, kas tādējādi mazināja cenu kāpuma negatīvo ietekmi uz degvielas cenām rubļu izteiksmē.

Tomēr starptautiskās sankcijas Krievijai šogad ir padarījušas rubli vāju – kopš gada sākuma rubļa vērtība ir kritusies par aptuveni 12%.

Augstās naftas cenas pasaulē ir veicinājušas Krievijas naftas eksporta apjoma kāpumu, kas, savukārt, novedis pie būtiskas degvielas cenas kāpuma Krievijas tirgū.

Putins šī jautājuma risināšanā pirmo reizi publiski iesaistījās jau jūnijā, vien dažus mēnešus pēc tam, kad viņš tika pārvēlēts uz kārtējo termiņu Krievijas prezidenta amatā.

Putinu nacionālās televīzijas tiešraidē uzrunāja kāds kravas automašīnas vadītājs no Sanktpēterburgas, kurš paziņoja: ”Visa valsts par jums balsoja, bet jūs nevarat apturēt degvielas cenas”.

Drīz vien Putins uzdeva valdībai panākt ar naftas uzņēmumiem vienošanos par degvielas cenu iesaldēšanu.

Vienošanās tika panākta un visu vasaru degvielas cenas valstī būtiski nemainījās, tomēr daļa degvielas tirgotāju sūdzējās, ka viņiem nākas strādāt ar zaudējumiem, jo degvielas vairumtirdzniecības cena turpina pieaugt.

Šonedēļ notikušajā sanāksmē ar valdības pārstāvjiem, naftas kompānijas nosolījās iesaldēt arī vairumtirdzniecības cenas.

“Degvielas cenas iespējams kontrolēt vien ierobežotu laiku. Pēdējos gados piedzīvotais inflācijas samazinājums bija viens no valdības galvenajiem sasniegumiem, bet tagad tas var pazust,” uzsver “BCS Financial Group” analītiķis Tihomirovs.

Degvielas cenas negatīvi ietekmē ne tikai autovadītājus, bet visu ekonomiku kopumā.

Tihomirovs lēš, ka degvielas sadārdzināšanās par 10%, vispārējo gada inflāciju palielina par 0,2 līdz 0,3 procentpunktiem.

Uz augšu