Starptautiskajā kosmosa stacijā atrasti negaidīti pasažieri (6)

Foto: Reuters/ScanPix

Mikrobiologi Starptautiskajā kosmosa stacijā atraduši pavisam negaidītus viesus – piecu zāļu izturīgu baktēriju celmus.

Baktēriju celmi atradās kosmiskās stacijas labierīcībās un uz sporta zāles iekārtām. Antimikrobā rezistence (AMR) jau sen ir viena no globālajām veselības problēmām, tomēr tagad izskatās, ka tā sasniegusi arī kosmosu.

NASA mikrobiologu komanda kosmiskajā stacijā atrasto baktēriju genomu salīdzināja ar 1300 genomiem, kas sastopami uz zemes. Izrādījās, ka tām ir tuva ģenētiska līdzība ar baktērijām, kas 2015. gadā Tanzānijā izraisīja dzīvībai bīstamas infekcijas jaundzimušajiem. Šī baktērija pēc epidēmijas tika nodēvēta par “Enterobacter bugandensis”.

Zinātnieku pirmais uzdevums bija noskaidrot, vai kosmiskajā stacijā atrasto baktēriju celmi ir potenciāli bīstami cilvēka veselībai. Tanzānijā atrastās baktērijas pieaugušam cilvēkam var izraisīt apakšējo elpceļu, ādas un mīksto audu infekciju, endokardītu, septisko artrītu un virkni citu veselības problēmu, kas, ņemot vērā apstākļus, astronautiem varētu būt īpaši smagas.

Pat veselīgākajiem cilvēkiem ilglaicīgi kosmiskie ceļojumi var negatīvi ietekmēt imūnsistēmu, tāpēc astronauti ir pastiprināta infekciju slimību riska priekšā, rakstīts pētījumā, kas publicēts zinātniskajā žurnālā “Nature”.

Tiesa, pētījumā atklājās, ka kosmiskajā stacijā atrastie baktēriju celmi neapdraud astronautus, tomēr zināms, ka baktērijas spēj ļoti ātri pielāgoties dažādiem apstākļiem un vidēm, tāpēc modrību zaudēt nedrīkst nekad, īpaši 300 kilometru augstumā virs Zemes.