Auto jāmazgā regulāri. It īpaši ziemā!

Sieviete mazgā automašīnu

FOTO: Pixabay

Ziemas laikā automašīnas kopšanai jāpievērš pastiprināta uzmanība, lai nepiedzīvotu dažādas likstas, piemēram, cīņu ar aizsalušu vējstiklu un durvīm. Bet kā auto mazgāšana ziemā ietekmē tā stāvokli un cik svarīgi ir uzturēt tīru virsbūvi arī šajā gadalaikā?

Bieži vien ir skaidrs, ka pienācis laiks nomazgāt auto, piemēram, pēc aktīva izbrauciena pa putekļainiem ceļiem, pēc ilgāka lietus perioda, kad viss auto nosmērēts ar dubļiem, vai pēc pagalma baložu uzlidojuma. Bet cik bieži vēlams savu auto nomazgāt tāpat vien?

Kāpēc jāmazgā auto ziemā?

Līdz ar ziemas iestāšanos, klāt ir arī aukstie rīti, sniegs, lietus un tumšais laiks, kas ne katram šķiet piemērots laiks, lai rūpētos par sava auto virsbūvi, to regulāri pucējot. Vasaras laikā ir patīkami braukt ar tīru auto, bet ziemā automazgātuves apmeklējums šķiet bezjēdzīgi iztērēta nauda. 

Pirmais iemesls, kāpēc ziemā jārūpējas par auto tīrību, ir korozija. Jo ilgāk uz auto krājas viss, kas atrodams uz brauktuves, jo ātrāk piezogas rūsa. Mūsu ielas tiek apstrādātas ar sāls maisījumu, kas veicina korozijas veidošanos. Turklāt tam klāt nāk arī dažādi tehniskie šķidrumi un putekļi, kas sakrājas uz auto virsbūves, radot rūsu veicinošu vidi. 

Ja auto nav iespējams glabāt garāžā, kur tas pa nakti var nožūt, bet liekais ūdens kopā ar sāls un citu netīrumu maisījumu var notecēt, tad korozija veidojas vēl ātrāk. Tieši tāpēc ir vēlams savu auto mazgāt ik pēc pāris nedēļām. Jo lielāks sals, jo vairāk tiek kaisītas brauktuves - jo lielāka šī maisījuma kārta nonāk uz auto. Te gan jāatceras, ka arī siltākā laikā auto nav pasargāts no dažādu ķīmisku savienojumu iedarbības, jo Latvijā brauktuves netiek mazgātas, tātad daļa no šiem savienojumiem tāpat paliek uz ielas.

Ja auto mazgā paša rokām, tad ir pāris būtiskas nianses, kas būtu jāievēro

  • Neatkarīgi no tā, vai auto tiek noskalots ar augstspiediena mazgātāju, vai rūpīgi mazgāts ar sūkli un ziepēm, rūpīgi jānoskalo visas vietas, kur sakrājušies dubļi, ūdens un viss pārējais, kas ar to nāk komplektā.
  • Pirms apstrādes ar sūkli vai mikrošķiedras drānu jāpārliecinās, ka visi netīrumi ir rūpīgi noskaloti, lai nesaskrāpētu auto krāsojumu.
  • Līdzīgi jārīkojas pirms vaska uzklāšanas - lai nebojātu krāsojumu, auto ir kārtīgi jānomazgā. Atceries - kas par daudz, tas par skādi, - tāpēc ar vasku pārspīlēt nevajag.

Vaskošana - jo īpaši aktuāla ziemā!

Vasks ir papildu aizsardzība pret sāls un dažādu ķīmisku savienojumu iedarbību uz auto virsbūvi. Vaskošanas laikā tiek uzklāta plāna vaska kārtiņa, kas aizkavē ārējo faktoru iedarbību, aizkavējot arī korozijas veidošanos.

Tīrs auto ir drošs auto

Sniegs, sāls, ledus, lapas, eļļaini nosēdumi - tas viss ietekmē mūsu drošību uz ceļa, jo īpaši, ja atrodas uz auto priekšējā vējstikla. Ziemā nepietiek tikai ar logu šķidrumu, lai parūpētos par redzamību uz ceļa. Tīri auto stikli un lukturi ir ļoti būtiski drošai braukšanai. Tāpat regulāri jāpārliecinās, ka labi saskatāmas ir arī numurzīmes.

Papildus drošībai auto bagāžas nodalījumā vēlams glabāt rezerves kanniņu ar ziemas logu šķidrumu. Starp citu, ziemā lieti noder arī saulesbrilles, jo saule ir daudz spēcīgāka nekā vasarā. Tā kā bieži vien vējstikls ir netīrs, tad apžilbināts autovadītājs rada papildu bīstamību, jo nepārredz visu brauktuvi.

Salona tīrība

Ja ziemā ierastie auduma salona paklājiņi netiek nomainīti uz gumijas paklājiem, tad ar laiku tie kļūst tik slapji, ka neizžūst. Papildus uz tiem novērojami balti pleķi - arī tas ir sāls. Ja ilgāku laiku paklāji netiek žāvēti, tad šis mitrums sāk sūkties auto grīdā. Mitruma un sāls mijiedarbībā arī auto grīdai piezogas korozija, un mēs visi zinām, kāds tam ir rezultāts. Baltie pleķi rada arī nekopta auto salona iespaidu, tāpēc ziemas sezonā vislabāk ir izmantot gumijas paklājiņus, kurus ir viegli noskalot un nosusināt.

Uz augšu