Kā viens drons var trīs dienu garumā paralizēt veselu lidostu? (11)

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: EPA/Scanpix

Kāda ļaunprātīga dronu lidinātāja dēļ trīs dienu garumā bija paralizēta Lielbritānijas otrās lielākās lidostas darbība, izjaucot vairāk nekā 120 000 cilvēku ceļojumu plānus un vēl daudziem citiem liekot prātot - kā tas varēja notikt? TVNET pēta, kāpēc šāda situācija radās un kādu mācību tas dod nākotnei.

Trešdienas vakarā virs Getvikas lidostas lidlauka lidinājās divi droni, pēc kā skrejceļi tika slēgti. Tos uz īsu brīdi atvēra ceturtdien ap plkst. 3.00, taču pēc 45 minūtēm tur atkal tika novēroti droni un lidlauku nācās slēgt.

Piektdienas rītā no Getvikas lidostas pacēlās pirmais reiss 32 stundu laikā. Notikušais ietekmējis apmēram 120 000 pasažieru, kuriem nācās mainīt savus ceļojumu plānus vai iegādāties biļetes uz citu lidojumu. 

Notikušais liek uzdot jautājumu - kā tik šķietami sīki traucējumi var nobloķēt lielu lidostu pašā svētku tūrisma sezonas karstumā? 

Likumi ir, aizsardzības nav

Droni ir tikuši lietoti nelikumīgos veidos. Saskaņā ar ārvalstu mediju ziņām, teroristu grupējums "Islāma valsts" Sīrijā izmantojis dronus, lai pārvadītu spridzekļus. Droni, kas spēj nest smagākas kravas, vairākkārt tikuši izmantoti kontrabandas pārvadāšanai vai priekšmetu ievešanai cietumos.

Lielbritānijas likumi aizliedz lidināt dronus vienu kilometru ap lidlauku. Taču nav nekādu fizisku barjeru, kas neļautu to darīt. 

"Šajā valstī ir likumi, kas aizliedz lidināt dronus noteiktā attālumā no lidostām, taču nav nekādu efektīvu pretpasākumu, lai praktiski pret to cīnītos," raidorganizācijai CNN norāda advokātu biroja "Royds Withy King" jurists Filips Benkss-Velšs. 

"Patlaban industrija paļaujas uz to, ka īpašnieki dronus lidina atbildīgi. Es raizējos, ka ar to vien nepietiek."

Lielbritānijas Civilās aviācijas dienests norāda, ka cenšoties panākt efektīvāku dronu regulējumu un, iespējams, padarīt obligātu to reģistrēšanu. Taču diez vai tas notiks tuvākajā laikā.

Nav viegli apturēt dronu, kas jau pacēlies gaisā. "Tehnoloģijas, kas varētu apturēt šīs ierīces, vēl ir bērna autiņos," raidorganizācijai uzsver dronu uzņēmuma "Flyby Technology" instruktors Metjū Vaitfīlds.

Lai apstādinātu dronu, nepieciešams bloķēt frekvenci, kas nodrošina signālu apmaiņu starp pulti un pašu dronu. Taču šāda veida signāla slāpēšana lidostas tuvumā būtībā nav iespējama, jo radītu traucējumus aviācijas komunikāciju sistēmām.

Tāpat dronu iespējams notriekt, šaujot uz tiem vai triecoties virsū ar citu dronu.

"Vēl viens iespējamais pasākums ir spēja aprēķināt, kur atrodas cilvēks, kurš vada dronu. Ar to nodarbojas mūsu drošības dienesti, skaidro Vaitfīlds.

Kas notiktu, ja lidmašīna uztriektos dronam?

Ja drons trāpītu pa lidmašīnas spārnu, tas diez vai nodarītu lielāku kaitējumu kā maza bukte. Taču pavisam cita lieta, ja drons tiktu ierauts dzinējā - tas nopietni apdraudētu lidmašīnas, apkalpes un pasažieru drošību.

"Teiksim, drons sver septiņus kilogramus. Ja lidmašīnas dzinējā iestrēgtu tāds daudzums plastmasas, akumulatoru un metāla, dzinējs būtu pagalam," skaidro Vaitekers. Tomēr viņš piebilst, ka jebkurš profesionāls pilots tiek apmācīts, kā rīkoties viena dzinēja sabojāšanās gadījumā.

Vēl viens iespējamais scenārijs - ja drons trāpītu lidmašīnas priekšgalam vai fizelāžai, varētu saplaisāt pilota kabīnes vai salona logi.

Teorētiski sadursme ar dronu varētu beigties arī laimīgi - iespējams, tas nenodarītu lielāku kaitējumu kā gaisā bieži notiekošās sadursmes ar putniem vai krusas graudiem. Taču par lidojumiem atbildīgie cilvēki nevēlas riskēt.

"Es nepazīstu nevienu pilotu, kurš būtu gatavs pacelties no Getvikas 300 tonnas smagā lidmašīnā, ja pastāvētu sadursmes risks ar dronu," uzsver Vaitekers.

Bezprecedenta gadījums

Benkss-Velšs norāda, ka Getvikas lidostas gadījumam daudzējādā ziņā neesot precedenta, tomēr to nevar uzskatīt par negaidītu.

"Pagātnē gandrīz notikuši līdzīgi incidenti, un tie saaktivizējušies apmēram pēdējā pusgada laikā. Viss virzījās uz to, lai notiktu kas tamlīdzīgs. Pats incidents mani nepārsteidz, tas bija teju neizbēgams," uzskata jurists.

2017.gadā Mančestras lidostā uz neilgu laiku tika apturēti visi lidojumi, jo lidostas tuvumā tika manīts drons.

"Taču šis incidents ir atšķirīgs tāpēc, ka tam bija ļaunprātīgs nodoms," viņš norāda. "No tā, kas par šo gadījumu zināms, ir skaidri noprotams, ka atbildīgais indivīds vai personu grupa tīšuprāt lidināja dronus pāri gaisa telpai, lai radītu traucējumus."

Ja lidmašīnas tuvumā novērots drons, lidojumi parasti tiek apturēti uz 30 minūtēm - aptuveno drona akumulatora darbības laiku. Tas nozīmē, ka Getvikas lidinātājs, visticamāk, vairākkārt nosēdināja dronus un apmainīja tiem akumulatorus.

Komentāri (11)CopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu