Ventspilī pianists Niks Berčs no Šveices

TVNET
CopyDraugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Niks Berčs
Niks Berčs Foto: publicitātes

Laikmetīgās autormūzikas cikla “Ma” ietvaros 3. martā Ventspilī, teātra nama “Jūras vārti” Jaunajā zālē savu vienīgo koncertu Latvijā sniegs džeza pianists un komponists Niks Berčs (Nik Bärtsch) no Šveices.

Niks Berčs ir Cīrihē dzīvojošs pianists, komponists un producents, kurš klavierspēli apguvis jau kopš agras bērnības. Pēc Cīrihes Mūzikas akadēmijas absolvēšanas viņš studējis arī filozofiju, lingvistiku un muzikoloģiju, vēlāk laiku pavadot Japānā. Arī daļai Latvijas publikas Nika Berča vārds saistās ne tikai ar viņa kā solo mākslinieka gaitām un pastāvīgā darba pie t. s. “rituālās grūva mūzikas” (no “ritual groove music” angļu valodā), bet arī ar dalību kolektīvos “Mobile” un “Ronin”.

“Mana pirmā ieraksta nosaukums ir “Rituālā grūva mūzika”, un tas ilustrē manu muzikālo domāšanu. Proti, es mūziku skatu ciešās līdzībās ar arhitektūru, telpu, un tāpēc to vada repetīcijas, reducēšanas principi un savstarpēji savīta ritmika. Skaņdarbā var doties un to apdzīvot gluži kā telpu. Tā kustas un transformējas caur aizrautīgiem skaņu motīviem pēc rondo principa, dažādu taktsmēru pārklāšanos un mikro-mijiedarbi. Klausītāju uzmanība tiek vērsta uz minimālistiskām variācijām un frāzējumiem,” par savu pieeju radošajam darbam savulaik stāstījis pats mūziķis.

Piemēram, viņa formējums “Mobile” atskaņo pilnībā akustisku mūziku, kuru tas izpilda pat 36 stundas ilgos rituālos, ko par tādiem padara arī īpašs telpas un gaismas dizains. Dzen-fanka (no “Zen-funk” angļu valodā) kvartets “Ronin”, savukārt, ir elastīgāks un pret kompozīciju attiecas daudz brīvdomīgāk. Turpretī solo koncertos Niks Berčs mēdz muzicēt uz sagatavotām klavierēm un ar perkusiju elementiem.

“Ar savu pieeju mūzikai viņš definējis pilnīgi jaunu konceptu. Tā ir mūzika, kas trīsuļo pulsējošā un gluži vai hipnotizējošā dinamismā. Ritmikas gobelēni iztēlē no visvienkāršākā uzbur vissatriecošākos tēlus. Berča noslēpumainā mūzika pastāvēs daudz ilgāk par ātro pieķeršanos, kuru, acīmredzot, mūsdienās pieprasa vairākuma gaume,” rakstījis Stjuarts Nikolsons (Stuart Nicholson) laikrakstā “The Observer”. Tam par apstiprinājumu var būt kāda cita atziņa – proti, iedvesmu smeļoties kā Austrumu filozofijā, tā Džona Keidža (John Cage) daiļradē, Niks Berčs rada burbuļojošu un uz priekšu dzenošu mūziku, kura vienlīdz tieši uzrunā gan džeza un akadēmiskās, gan klubu un avangarda mūzikas cienītājus

Kopš durvju vēršanas 2015. gada sākumā, teātra nama “Jūras vārti” Jaunajā zālē līdzās citiem pasākumiem regulāri notiek arī dažādu žanru mūsdienu akadēmiskās, džeza, eksperimentālās, improvizētās, avangarda un citu žanru kamerformāta koncerti. Lai atceramies kaut vai vēl nesen uz brīdi “Jūras vārtos” iemājojušo taustiņmūzikai veltīto festivālu “Takts” un to ieskandējošo koncertsēriju “Uztakts”. “Ma” jeb “bet” no itāļu valodas mūzikas terminoloģijā ir 2018. gadā aizsākts laikmetīgās autormūzikas cikls, kura ietvaros Ventspilī viesojas dažādu žanru ārvalstu un latviešu mūziķi un komponisti. Tā ietvaros jau koncertējuši čehu vijolniece Iva Bitova (Iva Bittová), austrāliešu perkusionists Džims Vaits (Jim White) un grieķu lautas meistars Jorgoss Ksiluris (George Xylouris) jeb duets “Xylouris White”, pianists un komponists Lūks Hovards (Luke Howard) no Austrālijas un čelliste Klarisa Džensena (Clarice Jensen) no ASV. Arī nākamgad cikla “Ma” ietvaros gaidāmi četri koncerti.

Biļetes uz Nika Berča koncertu 3. martā teātra nama “Jūras vārti” Jaunajā zālē nopērkamas t/ n “Jūras vārti” kasē un citviet “Biļešu paradīze” tīklā. 

Niks Berčs koncertā.

KomentāriCopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu