Cēloņi, kādēļ "iPhone" ir zaudējis savu maģiju

Apple iPhone Xs

FOTO: Publicitātes foto

Pirms 12 gadiem, kad Stīvs Džobss prezentēja viedtālruni “iPhone”, viņš sacīja, ka tas ir “revolucionārs un maģisks produkts”. Bezprecedenta veiksme apstiprināja viņa teikto, tomēr tagad “Apple” pārstāvji ir spiesti atzīt - “iPhone” maģija ir zudusi. Kādēļ tā, pētīja “CNN Business”.

Jau kopš 2007. gada “Apple” ražotie viedtālruņi ir noteikuši toni mobilo ierīču tirgū. “iPhone” pārdošanas rezultāti bija lieliski, pat neraugoties uz finanšu krīzi, kas pirms desmit gadiem būtiski ietekmēja ekonomiku visā pasaulē.

“Apple” ražojumu nespēja izkonkurēt pat daudz lētākas alternatīvas, un tas savukārt ļāva “ābolītim” kļūt par vērtīgāko kompāniju pasaulē.

Tomēr šīs nedēļas notikumi liek secināt, ka “iPhone” maģija sāk zust – paziņojumā investoriem “Apple” vadītājs Tims Kuks brīdināja, ka pēdējā ceturksnī “iPhone” pārdošanas rezultāti nav sasnieguši cerēto, tajā vainojot Ķīnas ekonomisko stāvokli un iespējamo tirdzniecības karu starp Pekinu un Vašingtonu. Tomēr analītiķi norāda, ka problēmas sakne, iespējams, nav tikai Ķīnas ekonomiskais stāvoklis.

Kompānijas “Apple” finanšu analītiķis un sadarbības partneris Džīns Munsters norāda, ka “par vismaz vienu trešdaļu” problēmas radījis kompānijas lēmums paaugstināt cenas visiem jaunajiem “iPhone” līnijas telefoniem. Vairāku modeļu cenas ievērojami pārsniedz 1000 dolāru (882 eiro) atzīmi.

Cenu celšana ir atturējusi ne vienu vien kompānijas produkcijas cienītāju no pārejas uz jaunāko “iPhone” modeli.

Savā vēstulē investoriem Kuks vispār nepieminēja cenu celšanas faktu, bet atzina - ir vairāki faktori, kas bremzē kompānijas pārdošanas rādītājus. Finanšu analītiķi no kompānijas “Goldman Sachs” rakstīja, ka “Apple” ir kļuvusi daudz jutīgāka pret makroekonomiskajām norisēm nekā agrāk. Ņemot vērā, ka kompānija ir gandrīz sasniegusi maksimālu iekļuvi pasaules tirgos, pastāv reāla iespēja, ka tuvāko gadu laikā “Apple” pārdošanas rādītāji tikai pasliktināsies.

Investoriem šis kalpo kā skaļš modinātājzvans, ka viss nav tik ideāli, kā varētu likties. Papildus tam, naktī uz piektdienu kompānijas akciju vērtība samazinājās par deviņiem procentiem, “Apple” sākot atpalikt no tādiem tehnoloģiju gigantiem kā “Microsoft” un “Amazon”.

“Nakts uz piektdienu moderno “iPhone” ērā bija “Apple” sliktākā, un tā pierāda, ka viedtālruņu ražotājiem priekšā ir izaicinājumu pilns laiks,” uzsvēra analītiķis Daniels Aivss. Kuks gan mierināja investorus, norādot, ka esošā situācija ir “Apple” jaunā realitāte, taču vēl pirms šīs nedēļas paziņojuma bija pamats bažām.

Vairāki “iPhone” daļu ražotāji samazināja savas tirdzniecības prognozes, uz ko “Apple” reaģēja ar paziņojumu, ka investoriem vairs netiks atklāti precīzi “aifonu” tirdzniecības dati.

Pēdējās desmitgades laikā, kad “Apple” laida klajā jaunos “iPhone” modeļus,

ar katru gadu tie kļuva arvien dārgāki. 2017. gadā dienasgaismu ieraudzījušais “iPhone S” sasniedza 1000 dolāru atzīmi, bet pērn izlaistie “iPhone XS” un “XS Max” cena ir vismaz 1449 dolāri (1275 eiro).

Tajā pašā laikā, “Apple” lepojas ar veiksmīgu firmas servisu darbību, kā, piemēram, “iCloud” un “Apple Music”. Kopš septembra “Apple” guvusi desmit miljardu dolāru lielu peļņu no šo servisu darbības, kas ir par 17% vairāk nekā gadu iepriekš šajā pašā laika posmā.

Lai arī joprojām “iPhone” ir galvenais "Apple” naudas veidotājs, kompānijai jāsāk domāt jauni veidi, kā iziet no sarežģītās situācijas. Kā norāda CNN, “Apple” jāatrod cits “revolucionārs un maģisks” produkts.

“”iPhone” zīmols ir pārāk liels, lai to nomainītu ar citu. Ja pašlaik telefonu pārdošanas rezultāti sāk pasliktināties, tad padomājiet, kā būs nākotnē? Ar katru nākamo paaudzi šie telefoni kļūst arvien dārgāki, bet tehnoloģiskās izmaiņas un inovācijas ir minimālas,” norāda analītiķis Kriss Kaso.

Savukārt “Bloomberg” raksta, ka Ķīnā, kas ir nozīmīgs “iPhone” noieta tirgus, bijušie “Apple” ražojuma cienītāji vairāk pievēršas vietējo ražotāju - “Huawei” un “Oppo” viedtālruņiem, kas ir daudz lētāki, bet tehnoloģiskajā ziņā – pat pārāki par “iPhone”.

Globālā mērogā “iPhone” tirgus daļu sāk atņemt citu mobilo ražotāju produkti. Lai arī, piemēram, “Samsung” flagmaņi maksā aptuveni 900 eiro, patērētāji novērtē tehnoloģiskās inovācijas, kas šajos tālruņos tiek piedāvātas. 2019. gads pierādīs, vai “Apple” pratīs spert soli pretim patērētājiem, piedāvājot patiesi inovatīvus, ne tikai dārgus tālruņus.

Uz augšu