Lietuvā lems, vai Mažeiķu - Reņģes dzelzceļa posma atjaunošanu uzticēt Osinovska uzņēmumam

FOTO: Edijs Pālens/LETA

Lietuvas valsts dzelzceļa uzņēmuma "Lietuvos geležinkeliai" izsludinātajā konkursā par 2008.gadā izjauktā dzelzceļa posma Mažeiķi - Reņģe atjaunošanu par labāko atzīts Igaunijas uzņēmēja Oļega Osinovska kompānijas "Skinest Rail" grupas uzņēmuma "Vitras-S" piedāvājums, taču Lietuvas valdības komisija lems, vai no nacionālās drošības interešu viedokļa aptuveni desmit miljonus eiro vērtais pasūtījums var tikt uzticēts šim uzņēmumam.

Konkursa uzvarētāju "Lietuvos geležinkeliai" paziņos tikai pēc tam, kad būs saņēmis atzinumu no Nacionālās drošības garantēšanai svarīgo objektu aizsardzības koordinācijas komisijas.

Komisija šobrīd vēl analizē iesniegtos dokumentus un vienlaikus lūgusi arī papildu informāciju no Satiksmes ministrijas un "Lietuvos geležinkeliai", ziņu aģentūrai BNS pastāstījis Lietuvas premjerministra Sauļus Skverneļa padomnieks Toms Beržinsks.

Kā ziņots, šī komisija un Lietuvas valdība pērn atzina, ka "Skinest Rail" īpašniekam Osinovskim ir saistība ar ārvalstu institūcijām vai to fiziskajām vai juridiskajām personām, kas rada palielinātu risku vai apdraudējumu nacionālajai drošībai, turklāt viņš apsūdzēts koruptīva rakstura noziegumā.

Tobrīd "Skinest Baltija" bija atzīta par uzvarētāju "Lietuvos geležinkeliai" gulšņu iepirkuma konkursā, bet, balstoties uz komisijas atzinumu, ka plānotais darījums neatbilst Lietuvas nacionālās drošības interesēm, līgums tika parakstīts ar otrās vietas ieguvēju.

Jau ziņots, ka Osinovskis ir apsūdzēts par kukuļa došanu bijušajam Latvijas valsts dzelzceļa uzņēmuma "Latvijas Dzelzceļš" valdes priekšsēdētājam Uģim Magonim. Osinovska kompānijai "Skinest Rail" pieder arī Latvijas uzņēmums "Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca".

"Varu apliecināt, ka, sarindojot dalībniekus, pirmajā vietā bija "Skinest" grupas uzņēmums," aģentūrai sacījis "Lietuvos geležinkeliai" pārstāvis Mants Dubausks. Pēc BNS ziņām, pirmajā vietā ierindojies "Vitras-S".

Pērn augustā Lietuvas valsts dzelzceļa uzņēmums izsludināja konkursu par 19,5 kilometrus garā dzelzceļa posma atjaunošanu starp uzņēmumam "Orlen Lietuva" piederošo Mažeiķu naftas pārstrādes rūpnīcu Lietuvā un Reņģi Latvijā.

Šis posms tika negaidīti slēgts 2008.gadā "Lietuvos geležinkeliai" un "Orlen Lietuva" konflikta dēļ, skaidrojot to ar sliežu ceļu slikto stāvokli un steidzamu remontdarbu nepieciešamību, bet vēlāk viens sliežu ceļa posms šajā līnijā tika demontēts. Naftas kompānijai līdz ar to nācās izmantot garāku un dārgāku eksporta maršrutu uz Rīgas ostu.

Eiropas Komisija (EK) pēc Latvijas un "Orlen Lietuva" pieprasījuma 2013.gadā sāka izmeklēšanu, lai noskaidrotu, vai "Lietuvos geležinkeliai" tādējādi nav ierobežojis konkurenci Lietuvas un Latvijas dzelzceļa pārvadājumu tirgū un pārkāpis Eiropas Savienības monopoldarbības uzraudzības noteikumus, kas aizliedz dominējoša stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu.

2017.gada oktobrī EK paziņoja, ka noteikusi Lietuvas valsts dzelzceļa uzņēmumam nepilnu 28 miljonu eiro naudassodu par konkurences ierobežošanu dzelzceļa kravu pārvadājumu tirgū. Tā paša gada nogalē Lietuvas valdība nolēma Mažeiķu-Reņģes dzelzceļa posmu atjaunot.

Uz augšu