ES plāno atvieglot patērētājiem energoefektīvu preču identificēšanu

LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: AFP / Scanpix

Patlaban Eiropas Savienībā (ES) pārskata ekodizaina un energomarķējuma regulējumu pārejai uz energoefektīvākām precēm, lai patērētājiem atvieglotu energoefektīvu preču identificēšanu, aģentūru LETA informēja Ekonomikas ministrijā (EM).

Ministrijā skaidroja, ka preču enerģijas patēriņš būtiski ietekmē kā dabas resursu un enerģijas patēriņu, tā arī iedzīvotāju maksājumus par patērēto enerģiju. Ar mērķi nodrošināt ilgtspējīgu attīstību un mazināt energoietilpīgu preču ietekmi uz vidi ES tiek pārskatīti noteiktu preču grupu ekodizaina un energomarķējuma noteikumi.

"Pārskatītais regulējums paredz uzlabot energomarķējuma skalu, kas ļaus patērētājiem vieglāk identificēt energoefektīvākas preces. Savukārt izmaiņas ekodizaina noteikumos paredzēs ražotājiem jau preču izstrādes stadijā vairāk pievērsties izmantoto materiālu, funkcionalitātes uzlabošanas un resursu efektivitātes prasībām, lai sasniegtu augstākus preču energoefektivitātes un ilgtspējības rādītājus," informēja EM.

Tiek prognozēts, ka līdz ar jauno ekodizaina un energomarķējuma noteikumu ieviešanu primārās enerģijas ietaupījums gadā ES varētu sasniegt 175 miljons tonnu naftas ekvivalenta. Tas nozīmē, ka viena mājsaimniecība elektroenerģijas rēķinos gadā varēs ietaupīt 490 eiro. Paredzēts, ka jaunie noteikumi sekmēs efektīvu resursu un materiālu izmantošanu ražošanas procesā, kā arī veicinās enerģiju patērējošo preču ilgtspēju un pārstrādājamību.

Katras preču grupas izvērtēšanā un noteikumu izstrādes procesā Eiropas Komisija konsultējas gan ar ES nozaru asociācijām, gan uzņēmējiem un dalībvalstīm, lai pārskatītie ekodizaina un enegomarķējuma noteikumi būtu ne tikai atbilstoši mūsdienu tehnoloģiskajam progresam, bet arī neradītu pārlieku slogu saistītajām nozarēm un uzņēmējiem.

Patlaban pārskatīšanas stadijā ir šādas preces un preču grupas - televizori un elektroniskie displeji, apgaismojuma preces, saldēšanas iekārtas mājsaimniecībām, trauku un veļas mazgājamās mašīnas un žāvētāji mājsaimniecībām, datori un datoru serveri, ārējie barošanas avoti, elektriskie motori, ūdens un cirkulācijas sūkņi, transformatori, putekļu sūcēji, telpu un ūdenssildītāji, lokālie telpu sildītāji, ventilācijas iekārtas, gaisa kondicionētāji un komforta ventilatori.

Savukārt izvērtēšanas stadijā šobrīd ir šādas preces un preču grupas - komerciālās dzesēšanas iekārtas, kompresori, logi, metināšanas aprīkojums, profesionālās veļas mazgājamās mašīnas, žāvētāji un trauku mazgājamās mašīnas, uzņēmumu serveri, datu uzglabāšanas iekārtas un palīgiekārtas, ar ūdeni saistīti ražojumi, viedās ierīces un apgaismojuma vadības sistēmas.

Papildus vēl plānoti izvērtējumi par regulējuma attiecināšanu uz ēku automātikas un vadības sistēmām, elektriskajām tējkannām, roku žāvētājiem, liftiem, saules paneļiem un invertoriem, augstspiediena tīrītājiem un saldēšanas tvertnēm.

EM skaidroja, ka ekodizains ir sistemātiska metode, ar ko tiesību aktos tiek noteiktas vides prasības, kas ražotājiem ir jāievēro preču izstrādes procesā. Enerģiju patērējošām precēm ietekme uz vidi vairāk nekā 80% apmērā jau tiek noteikta to izstrādes stadijā, tādēļ ir svarīgi, izstrādājot preces, samazināt to ietekmi uz vidi visā preču aprites cikla laikā. Vienlaikus, ministrija aicina ņemt vērā, citas prasības precēm, piemēram, funkcionalitāte, kvalitāte, drošums, cena, piemērotība ražošanai, ergonomiskās un estētiskās īpašības.

Savukārt energomarķējums nodrošina vienveidīgu un saskaņotu marķējumu visām viena veida precēm, lai patērētājam nodrošinātu vienotu un saprotamu informāciju par preču enerģijas un citu resursu patēriņu.

Latvijā tirgus uzraudzību par precēm un pakalpojumiem, kā arī par ražotāju, pārdevēju vai pakalpojumu sniedzēju sniegtās informācijas atbilstību normatīvo aktu prasībām kontrolē Patērētāju tiesību aizsardzības centrs.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu