Karapetjans: Šīs operas ir nevis par mīlestību, bet par laiku, kas iznīcina visu

LETA
CopyDraugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Scenogrāfs un gaismu mākslinieks AJ Vaisbārds (no kreisās) un režisors Aiks Karapetjans piedalās preses konferencē, kurā informē par operu "Burvestība" un "Pajaci".
Scenogrāfs un gaismu mākslinieks AJ Vaisbārds (no kreisās) un režisors Aiks Karapetjans piedalās preses konferencē, kurā informē par operu "Burvestība" un "Pajaci". Foto: Evija Trifanova/LETA

Operas "Burvestība" un "Pajaci" nav par mīlestību vai greizsirdību, bet gan par laiku, kas iznīcina visu, abu operu apvienoto jauniestudējumu preses konferencē aprakstīja režisors Aiks Karapetjans.

Italo Montemeci operu "Burvestība" un Rudžero Leonkavallo operu "Pajaci" galvenais vienojošais elements, pēc režisora domām, ir laika cikliskums, ko abu darbu apvienojumā viņš arī tiecas uzsvērt. Karapetjans nolēmis, ka pieturēsies pie abu operu oriģinālā libreta, svārstoties starp "Burvestības" notikumiem viduslaikos un, nosacīti, mūsdienām izrādē "Pajaci".

"Neskatoties uz to, ka tās ir divas dažādas operas gan muzikāli, gan žanriski, lielākais izaicinājums bija uztaisīt vienu izrādi ar diviem žanriem. Tādēļ izdomāju tās uztaisīt vēl dažādākas. [..] Darba laikā atradām elementus, kuri atkārtosies abos gabalos, un uzmanīgais skatītājs sapratīs, ka izrāde ir nevis par mīlestību, bet gan par laiku, kas iznīcina. Nekas nepastāv mūžīgi, un nekam arī nav nozīmes - mēs paši iedodam jēgu savai nožēlojamajai eksistencei.

Protams, ka operās ir mīlas trīsstūris, bet par to stāstīt nav jēgas, ja tam nav nozīmes,"

sacīja Karapetjans.

Izrādes muzikālais vadītājs un diriģents Jānis Liepiņš skaidroja, ka abas operas ir dažādas gan vizuālajā, gan arī emocionālajā piepildījumā.

"Ja "Pajacī" ir pilna ar mirkļa emocijām, tad "Burvestība" ir vairāk kā statiska izrāde, taču labā ziņā. No vienas puses varam izrādē aizmirsties, bet tad nāk "Pajaci", kas visu padara straujāku,"

sacīja diriģents.

Foto: Evija Trifanova/LETA

Darbu pie operas "Burvestība" diriģents aprakstīja kā jaundarba veidošanu, jo neesot daudz pierakstu par šo operu, kā arī starp māksliniekiem nav izveidojušās tradīcijas noteiktu lomu interpretēšanā. "Tā ir diezgan liela brīvība operas žanrā, ko es ļoti izbaudu. Blakus ir hrestomātikais "Pajaci", ko man arī ir liels prieks izpildīt," sacīja Liepiņš.

Savukārt scenogrāfs A. J. Veisbārds atklāja, ka skatītājiem būs būtiska nozīme jauniestudējumā. Radošā komanda tiecas izmantot visu operas telpu, lai apmeklētāji varētu piedzīvot ko grandiozu, bet tai pašā laikā - intīmu, sacīja scenogrāfs.

Savukārt Latvijas Nacionālās operas un baleta (LNOB) vadītājs Zigmars Liepiņš pauda, ka šis iestudējums radošajai komandai ir liels izaicinājums, jo īpaši tādēļ, ka, cik viņam zināms, Montemeci opera "Burvestība" līdz šim uz skatuves nav uzvesta - tā bijusi klausāma vienīgi audio ierakstā. Tāpat viņš norādīja, ka interesi par jauniestudējumu pauduši digitālās platformas "Arte Concerts" uzturētāji, kas to savā tiešsaistes repertuārā vēlas izrādīt turpmākos sešus mēnešus.

Kā ziņots, pirmizrāde 21. februārī plkst.19.

KomentāriCopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu