Ieskats Ziemeļkorejas iedzīvotāju ikdienas dzīvē: iezīmējas atsevišķas līdzības ar Rīgu (16)

Foto: AFP/SCANPIX
TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Ziemeļkorejas galvaspilsēta Phenjanā notiek plaša sabiedriskā transporta sistēmas atjaunošana. Pilsētas ielās parādās jauni tramvaji un autobusi, kā arī metro vagoni. Sāktā sabiedriskā transporta atjaunošanas kampaņa paredzēta, lai parādītu vadoņa Kima Čenuna darbus dzīves līmeņa uzlabošanā.

Kā vēsta aģentūra “Associated Press” (AP), Ziemeļkorejas galvaspilsētā dzīvo vairāk nekā trīs miljoni cilvēku, kuriem ik dienas jāsaskaras ar transporta problēmām, jo iespējas nokļūt skolā vai darbā ir ļoti ierobežotas.

Vispirms Ziemeļkorejas kontrolētie mediji paziņoja par jaunu un modernu metro vagonu ražošanu. Tagad pilsētas ielās parādījušies trīs jauni tramvaji.

Vietējie transporta uzņēmumu pārstāvji norāda, ka jauno tramvaju ietilpība ir 300 pasažieru. Vispirms pasažieriem kasē jāiegādājas biļete, un pēc iekāpšanas tā jāaktivizē īpašā ierīcē.

Lētākā biļete braucienam Phenjanas sabiedriskajā transportā, neatkarīgi no tā veida – tramvaja, metro, autobusa vai trolejbusa, maksā piecus vonus (0,05 centus). Vietējās varasiestādes apsver iespēju ieviest valstī arī maksas ceļus.

Tomēr privātie automobiļi Phenjanā ir retums. Ielās arvien vairāk parādās taksometri, taču tie vienkāršajiem iedzīvotājiem nereti ir pārāk dārgi. Ļoti populārs pārvietošanās līdzeklis pilsētā ir velosipēdi. Mopēdi un motocikli Ziemeļkorejā ir ļoti liels retums.

Foto: AP/Scanpix

Metro stacijas Phenjanā būvētas pēc līdzīga principa kā padomju Maskavā. Tās atrodas dziļi pazemē, un tur esošie cilvēki var pārciest arī kodolbumbas sprādzienu.

Šeit vilcieni kursē intervālā no trīs līdz piecām minūtēm. Varasiestādes norāda, ka ar metro ik dienas pārvietojas ap 400 000 cilvēku. Phenjanā ir divas metro līnijas un kopumā 17 stacijas.

“Metro ir ļoti svarīgs transportlīdzeklis mūsu cilvēkiem. Valstij ir plāni būvēt dzelzceļa stacijas otrā Tedonganas upes krastā, kur metro nekursē, taču pagaidām vēl nekas nav sācies,” pauž Phenjanas metro gids Kims Čorons.

Phenjanā, pateicoties automašīnu trūkumam, ir arī savas priekšrocības. Piemēram, pilsētā pat pīķa stundās nav sastrēgumu, un, salīdzinot ar Pekinu un Seulu, gaiss Phenjanā ir ievērojami tīrāks. Pilsētā pārsvarā brauc ar elektrību darbināmie trolejbusi un tramvaji, kuri ir videi draudzīgāki.

Foto: AP/Scanpix

Tomēr sabiedriskajam transportam Phenajnā ir savi mīnusi. Tas var būt ļoti lēns un neērts. Tramvaji faktiski visu laiku ir noslogoti, un, lai tiktu no vienas pilsētas nomales līdz otrai, var būt nepieciešama vairāk nekā viena stunda.

Phenjanas tramvajiem ir četri maršruti, no kuriem viens ir veltīts Ziemeļkorejas “tēvam” Kimam Irsenam – tas ved uz mauzoleju, kur dus Irsens, kā arī viņa dēls, otras Ziemeļkorejas līderis Kims Čonirs.

Pilsētā redzamie sarkani baltie tramvaji ir labi zināmi postpadomju un bijušā Austrumbloka valstīs. 2008. gadā Ziemeļkoreja iepirka 20 lietotus “Tatra” tramvajus.

Starp citu, šāda tipa tramvaji joprojām kursē arī Rīgas ielās.

Foto: Reuters/ScanPix

Katram tramvajam tiek uzliktas sarkanas zvaigznes – tās tiek papildinātas, ja tramvajs nobrauc 50 tūkstošus kilometru bez starpgadījumiem. Tieši tādēļ uz tramvaju sāniem ir redzamas garas zvaigžņu rindas, jo viens tramvajs vidēji mēnesī veic 60 000 kilometru.

Savukārt Phenjanas Sabiedriskā transporta biroja pārstāvis Ri Džehons uzsver, ka garākais maršruts, ko veic tramvajs, ir 21 kilometru garš, un viens tramvajs šajā maršrutā brauc vairāk nekā sešas reizes dienā.

Tomēr Phenjanas satiksmes plānotājiem ir daudz problēmu, ko risināt, – neraugoties uz dažādiem uzlabojumiem, sabiedriskais transports joprojām ir pārpildīts. Lai uzlabotu pasažieru ērtības, pilsētai ir nepieciešams īstenot jaunus plānus pilsētas satiksmē.

Komentāri (16)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu