15 pārsteidzoši fakti par “Facebook”

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Publicitātes foto

Šā gada februārī aprit jau 15 gadi, kopš tika radīta savstarpējās saziņas platforma “Facemash”, kuru šodien pazīstam kā “Facebook”. Cik liela ir “Facebook” impērija, kur dzīvo aktīvākie šā sociālā tīkla lietotāji, kāpēc tā dizainā dominē zilā krāsa un cik tad īsti pelna tā īpašnieks – Marks Zakerbergs? Atbildes uz šiem un daudziem citiem jautājumiem meklēja mobilo sakaru operatora BITE tehnoloģiju eksperti.

Ja 2004.gada sākumā “Facebook” platformu izmantoja tikai Hārvarda universitātes studenti, dažus mēnešus vēlāk tas iemantoja popularitāti arī citās ASV augstskolās. Jau 2006.gada rudenī šis sociālais tīkls kļuva pieejams ikvienam interesentam, kurš bija sasniedzis 13 gadu vecumu un kuram bija vismaz viena aktīva e-pata adrese. Šodien “Facebook” ir lielākais un ietekmīgākais sociālais tīkls pasaulē. Ne velti mēdz sacīt – ja tevis nav “Facebook”, tevis nav vispār.

“Arī Latvijā “Facebook” popularitāte ir ļoti augsta. Saskaņā ar 2018. gada “Kantar TNS Latvia” datiem, to izmanto teju katrs otrais jeb 759 tūkstoši valsts iedzīvotāju. Piemēram, mūsu klienti šajā platformā patērē teju 7% no kopējās ikmēneša datu plūsmas BITES tīklā,” atklāj BITES tehnoloģiju eksperts Dainis Dembovskis.

#1: Cik liela ir “Facebook” impērija?

Gadu gaitā mazais “Facebook” no maza studentu projekta ir izaudzis par vienu no pasaulē lielākajiem tehnoloģiju uzņēmumiem, kura tirgus vērtība ir aptuveni 500 miljardi ASV dolāru*. Šīs digitālās impērijas darbinieku skaits pērnā gada nogalē sasniedza 35 587. Iespaidīgi, vai ne?!

#2: Cik lietotāju ir “Facebook”?

Aprēķināts, ka “Facebook” izmanto katrs ceturtais jeb 26,3% pasaules interneta lietotāju, turklāt tas turpina pieaugt – ik sekundi šajā platformā reģistrējas 8 jauni lietotāji. Kopējais aktīvo “Facebook” lietotāju skaits mēnesī ir 2,32 miljardi**.

#3: Kas ir vidējais aritmētiskais “Facebook” lietotājs?

Sieviešu (53%) “Facebook” lietotāju vidū ir vairāk nekā vīriešu (47%). Vairums lietotāju ir vecumā no 25 līdz 34 gadiem, turklāt 77% ir ieguvuši augstāko izglītību.

#4: Kur dzīvo aktīvākie “Facebook” lietotāji?

Atbilde uz šo jautājumu ir cieši saistīta ar iedzīvotāju skaitu dažādās pasaules valstīs. Proti, vislielākais “Facebook” lietotāju skaits ir reģistrēts Indijā (300 miljoni) un ASV (210 miljoni). Eiropā šo sociālo tīklu izmanto 376 miljoni cilvēku, bet lielākais tā lietotāju skaits ir Lielbritānijā un Turcijā (katrā pa 40 miljoniem).

#5: Cik plašs ir “Facebook” lietotāju kontaktu loks?

Vienam lietotājam ir vidēji 155 “Facebook” “draugu” jeb kontaktu, taču krīzes situācijās viņš uzticētos vien četriem no viņiem. 39% savu “draugu” viņš dzīvē nav saticis.

#6: Vai visi “Facebook” profili ir īsti?

“Facebook” sistēmas ik dienu reģistrē 6,5 miljonus mēģinājumu izveidot viltus profilus. Ne visus šos mēģinājumus izdodas novērst, tāpēc uzņēmums regulāri īsteno dažādas aktivitātes viltus profilu likvidēšanai. Piemēram, pērnā gada pirmajā ceturksnī tika dzēsti 583 miljoni šādu profilu. Runā, ka rindā uz likvidāciju ir vēl aptuveni 83 miljoni...

#7: Vai “Facebook” ir pieejams visā pasaulē?

Izrādās, “Facebook” ir aizliegts vairākās pasaules valstīs, piemēram, Bangladešā, Ķīnā (izņemot divas pilsētas – Honkongu un Makao), Šrilankā, Tadžikistānā un Ziemeļkorejā. Atsevišķās valstīs, piemēram, Vjetnamā, piekļuve šim sociālajam tīklam tiek liegta periodiski.

#8: Cik daudz laika lietotāji pavada “Facebook”?

Viens lietotājs sociālajā tīklā “Facebook” pavada 35 minūtes dienā jeb aptuveni 9 dienas gadā. Jāpiebilst, ka vislielākā lietotāju aktivitāte vērojama ceturtdienās un piektdienās (par aptuveni 20% lielāka nekā citās dienās), kā arī laikā no plkst. 13.00 līdz 15.00.

#9: Kādu saturu “Facebook” lietotāji patērē visvairāk?

Lai gan video veido tikai 3% no kopējā “Facebook” satura, lietotāji to izmanto vislabprātāk. Aprēķināts, ka ar vienu šajā platformā augšupielādēto video lietotāji dalās (share) vidēji 89,5 reizes. Īpaši populāras ir video pamācības, kurās tiek parādīts, kā kaut ko izdarīt pašam. Interesanti, ka 85% lietotāju video skatās bez skaņas.

#10: Kura ir lietotāju iecienītākā “Facebook” funkcija?

Runā, ka tā esot tā dēvētā “laikošana” jeb “patīkošana”. Proti, ik minūti šīs platformas lietotāji nospiež “Like” jeb “Patīk” pogu aptuveni četrus miljonus reižu. Salīdzināšanai var minēt, ka ik minūti publicēto komentāru skaits ir 8 reizes mazāks.

#11: Kāds informācijas apjoms glabājas “Facebook” serveros?

Ņemot vērā gan lielo lietotāju skaitu, gan viņu aktivitātes, “Facebook” serveriem ikdienā ir jāiztur ļoti liela slodze. Aprēķināts, ka kopējais datu apjoms, kas glabājas tā serveros, veido vairāk nekā 300 petabaitus jeb 300 miljonus gigabaitu dienā. Ja šos datus pārvērstu HD kvalitātes video failos, būtu nepieciešami 3000 gadi, lai tos noskatītos.

#12: Kas bija “Facebook” pirmā seja?

“Sejas grāmata” – tieši tāds ir tiešais vārda “Facebook” tulkojums no angļu valodas. Izrādās, pirmais cilvēks, kura seja tika publicēta šajā platformā, turklāt tās galvenajā lapā, bija slavenais aktieris Als Pačīno. Tiesa, ar neapbruņotu aci viņa sejas pantus atpazīt bija ļoti grūti – aktiera portrets bija izveidots binārā koda veidā.

#13: Kuri ir populārākie “Facebook” profili?

Pirmajā vietā sekotāju skaita ziņā ir “Facebook” galvenā lapa (213 miljoni), otrajā – “Samsung” lapa (159 miljoni), taču populārākais privātais profils pieder futbolistam Krištianu Ronaldu (122 miljoni). Latvijā ar lielāko sekotāju skaitu var lepoties trīs personības: modele Jūlija Ļeščova, modes māksliniece Anna Osmuškina un basketbolists Kristaps Porziņģis.

#14: Kāpēc “Facebook” dizainā dominē zilā krāsa?

Runā, ka Marks Zakerbergs ir daltoniķis – Zaks, kā viņu mēdz dēvēt draugi un paziņas, neredz sarkanu un zaļu krāsu, savukārt zilu krāsu ļoti izteikti. Turklāt, ja analizē krāsu simbolisko nozīmi, tieši zilā krāsa sociālā tīkla būtību atspoguļo vislabāk – tā asociējas ar drošību, uzticību.

#15: Cik pelna Marks Zakerbergs?

Neraugoties uz uzņēmuma ikgadējo apgrozījumu (pērn tas bija 55,8 miljardi ASV dolāru), Marka Zakerberga alga ir vien 1 ASV dolārs jeb nepilns 1 eiro gadā. Tiesa, par trūcīgu viņu nosaukt ir grūti – “Forbes” dati liecina, ka šobrīd Zakerberga īpašumu kopējā vērtība ir 60 miljardi ASV dolāru, kas padara “Facebook” dibinātāju par piekto bagātāko cilvēku pasaulē.

* GOankingRates.com dati

** Aktīvie lietotāji – lietotāji, kuri ir izmantojuši konkrēto vietni vismaz vienu reizi mēneša laikā

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu