Nesen notikušajā digitālās iniciatīvas Samsung Skola nākotnei “Latvijas jauniešu netiķete” prezentācijas pasākumā sabiedrībā zināmi cilvēki - dziedātāja Adriana Miglāne, dzīvesstila blogere un Latvijas Blogeru un influenceru asociācijas dibinātāja Maija Armaņeva un profesionāls skrituļslidotājs Nils Jansons dalījās ar saviem netiķetes izgāšanās stāstiem. Netiķete jeb digitālās uzvedības vadlīnijas aptver digitālo pieklājību, e-saziņu, rūpes par savu un citu drošību un privātumu, autortiesību ievērošanu, kā arī medijpratību.
Latvijas slavenības atklāj savas digitālās izgāšanās
Adriana Miglāne, dziedātāja
2017. gada decembrī, dienu pirms talantu šova “X Faktors” lielā fināla, kāds ārvalstu hakeris pārņēma dziedātājas Adrianas Miglānes “Instagram” kontu, nomainot paroles, profila fotogrāfiju un piesekojoties apšaubāmiem profiliem. Adriana pati labprātīgi atdevusi paroles, atbildot uz e-pastu par iespēju kontu verificēt un iegūt zilo ķeksīti, kas norāda uz tā autentiskumu. “Instagram” konta administrācija pati lemj, kam zilo ķeksīti piešķirt. Profesionālā izskata e-pasts nelika Adrianai apšaubīt vēstules īstumu. Ārvalstu hakeris izrādījās kvēls ārvalstu fans, kurš piedāvājis kontu atgūt apmaiņā pret kailfoto, ko viņa atteikusi. Pēc garas sarakstes ar jocīgo fanu Adrianai tomēr izdevies kontu atgūt.
Maija Armaņeva, dzīvesstila blogere un Latvijas Blogeru un influenceru asociācijas dibinātāja
Pērnā gada nogalē dzīvesstila blogere un Blogeru un influenceru asociācijas dibinātāja Maija Armaņeva konstatēja, ka viņas “Instagram” kontam nopirkti viltus sekotāji. Par notikušo viņa pavēstīja sociālajos tīklos un papildus informēja savus partnerus – zīmolus un reklāmas aģentūras. Neilgi pirms incidenta asociācija bija izteikusi atbalstu pretkrāpšanas kustībai “#Atkrāpies”, ar to neatbalstot viltotu sekotāju pirkšanas praksi influenceru vidū. “Instagram” sekotāji metās izteikt kritiskus, nievājošus komentārus un pat izplatīja viltus ziņas, sakot, ka Maija pati nopirkusi sekotājus. Kā atklāja Armaņeva, daudzi nespēja iedomāties, ka viņu komentārus lasīja arī reklāmas aģentūras un pazīstami zīmoli, kas ik dienu meklē jaunas “Instagram” sejas un potenciālos sadarbības partnerus. Tās rūpīgi sekoja komentāriem un veidoja “melno sarakstu” ar tiem, kuri izplatīja viltus ziņas un bija piemirsuši vienkāršas pieklājības normas, nerunājot pat par necenzētiem komentāriem. Armaņeva atzina, ka, aprunājoties ar zīmoliem un reklāmas aģentūrām, tās atklājušas, ka nākotnē šiem cilvēkiem būs grūti piesaistīt sponsorus netaktiskas un neprofesionālas interneta uzvedības dēļ.
Nils Jansons, profesionāls skrituļslidotājs
Latvijas ekstrēmā skrituļslidotāja Nila Jansona vārds ir plaši izskanējis ne tikai Latvijā, bet arī plašajā pasaulē. Viņš ir uzvarējis Eiropas prestižākajās ekstrēmās skrituļslidošanas sacensībās “Winterclash”, un šogad Itālijas kompānija “Roces” ir laidusi klājā slidas ar latviešu sportista vārdu. Lai gan patlaban Nils piekopj veselīgu dzīvesveidu un viņa “Instagram” aprakstā redzams sauklis “Live kindly, think wisely” (no angļu val. – “dzīvo laipni, domā gudri”), tīņa gados viņš ir bijis diezgan bezrūpīgs. Laikā, kad Nils sāka veidot savu karjeru, fotogrāfijas no ballītes, kur viņš redzams, lietojot apreibinošas vielas un muļķīgi uzvedoties, tika augšupielādētas internetā. Drīz vien tās bija atrodams arī “Google” meklētājā. Tolaik vēl tikai uzlecošajai skrituļslidošanas zvaigznei tas varēja neatgriezeniski iedragāt rūpīgi veidoto tēlu un sabojāt šobrīd izveidojušās sadarbības ar starptautiskiem sponsoriem, kas ticēja jaunā sportista potenciālam un vēlējās viņu finansiāli atbalstīt. Par laimi, viņam izdevās sazināties ar neglaimojošo fotogrāfiju autoru un pārliecināt viņu to izdzēst.
Netiķete