Digitālo balss asistentu loma ikdienā tikai pieaugs

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Publicitātes foto

Uzlabojoties digitālo balss asistentu funkcionalitātei, to popularitāte palielinās. Izpētīts*, ka pērn katrs piektais Eiropas Savienības iedzīvotājs izmantoja šādu asistentu – “Alexa”, “Siri” u.c. – palīdzību, lai iepirktos internetā, savukārt 16% tos izmantoja, lai veiktu norēķinus internetā. BITES tehnoloģiju eksperts Dainis Dembovskis skaidro, kuri ir pasaulē populārākie balss asistenti un kā tie atšķiras.

Digitālie balss asistenti, kas iestrādāti mobilajās ierīcēs, maina lietotāju ikdienas paradumus, piemēram, apstrādāt informāciju un risināt dažādas sadzīviskas situācijas. Dažādi starptautiskie pētījumi liecina, ka visbiežāk šie risinājumi tiek izmantoti mūzikas ierakstu vai radio atskaņošanai, laika prognozes noskaidrošanai un informācijas meklēšanai internetā.

Lai gan par moderno digitālo balss asistentu attīstību var sākt runāt no brīža, kad tika radīti pirmie viedtālruņi, šo risinājumu pirmsākumi meklējami krietni senāk – 1961.gadā, kad kompānija “IBM” nāca klajā ar pirmo balss atpazīšanas ierīci “Shoebox”. Tā bija apavu kastes izmēra iekārta, kura varēja veikt gan matemātiskas funkcijas, gan atpazīt 16 vārdus un ciparus no 0 līdz 9.

Šodien tirgū pieejami vairāk nekā 20 digitālie balss asistenti, turklāt to funkcionalitāte gadu gaitā ir ievērojami attīstījusies. Mūsdienās šie asistenti var atrast internetā faktiski jebkādu informāciju, pasūtīt ēdienu, rezervēt galdiņu restorānā, noteikt sastrēgumus uz ceļiem, piemeklēt dzērienu konkrētam ēdienam, izsaukt taksometru, nosūtīt vai atskaņot ziņas, piezvanīt likumsargiem u.tml.

Jāteic gan, ka pašreiz pilna balss asistentu funkcionalitāte pieejama tikai atsevišķās pasaules valstīs, piemēram, ASV. Latvijā mobilo ierīču lietotāji balss asistentus var izmantot, piemēram, lai noskaidrotu laikapstākļus, meklētu informāciju tīmeklī, rakstītu īsziņas vai veiktu telefona zvanus, uzlabotu sev garastāvokli, klausoties jokus, u.tml.

“Pateicoties daudzpusīgajām funkcijām un ērtajai lietošanai, digitālos balss asistentus izmanto dažādu paaudžu cilvēki. Piemēram, “Statista.com” dati liecina, ka 55% īpaši novērtē iespēju lietot viedierīci, neizmantojot rokas, bet ceturtdaļa atzīst, ka lieto šos risinājumus tāpēc, ka tas ir jautri. Tomēr neatkarīgi no iemesliem, kāpēc tiek pieņemts lēmums ieviest šādu digitālu palīgu, ir svarīgi izpētīt piedāvājumu un izvēlēties savām vēlmēm un vajadzībām atbilstošāko risinājumu, lai pēcāk nav jāviļas,” uzskata D.Dembovskis. Tāpēc BITES tehnoloģiju eksperti ir sagatavojuši populārāko digitālo balss asistentu apskatu.

# “Google Assistant” – precīzākais digitālais balss asistents

Kas liecina par “Google Assistant” precizitāti? Pirmkārt, šis risinājums spēj precīzi uztvert 4 no 5 uzdotajām balss komandām. Otrkārt, ja vairums digitālo balss asistentu izslēdzas pēc pirmās balss komandas, “Google Assistant” turpina klausīties lietotāja norādījumos līdz pat 8 sekundēm. Tomēr tiem, kam ir svarīga iespēj savienot balss asistentu ar  iespējami vairāk viedierīcēm, eksperti iesaka izmantot “Alexa”. Proti, “Google Assistant” var savienoties ar 5000 ierīcēm, “Alexa” to var paveikt ar vairāk nekā 20 000 ierīču.

# “Siri” – populārākais digitālais balss asistents

Neraugoties uz to, ka “Siri” precizitātes ziņā ievērojami atpaliek no citiem līdzīgiem risinājumiem, to izmanto teju puse jeb 46% balss asistentu lietotāju. Iemesli? Pirmkārt, ar šo risinājumu tika aizsākta moderno digitālo balss asistentu attīstība. Otrkārt, “Siri” spēj atpazīt balss komandas vairāk nekā 20 pasaules valodās. Treškārt, šis risinājums ir izstrādāts īpaši “iPhone” viedtālruņu lietotājiem, bet “Apple” ierīču fani, kā liecina pieredze, ir ļoti azartiski šā ražotāja tehnoloģiju izmantotāji.

# “Alexa” – daudzpusīgākais digitālais balss asistents

Sekojot balss komandām, “Alexa” spēj aktivizēt dažādas mobilās aplikācijas un ar tām saistītos pakalpojumus, piemēram, iegūt bankas konta pārskatu vai mainīt sporta nodarbību grafiku. Tāpat šis asistents var izpildīt vairākas secīgi izteiktas balss komandas pēc kārtas. To var arī ērti salāgot ar mājas viedierīcēm, piemēram, mūzikas atskaņotājiem un viedajām videonovērošanas kamerām. Turklāt atšķirībā no citiem līdzīgiem risinājumiem “Alexa” nav iebūvēts mobilajās ierīcēs – to var lejupielādēt ar mobilo aplikāciju “Amazon Alexa”.

# “Bixby” – viedākais digitālais balss asistents

Pastāv uzskats, ka “Bixby” ir viens no progresīvākajiem digitālajiem balss asistentiem. Viena no tā lielākajām priekšrocībām ir konteksta izpratne, turklāt balss komandām nav jābūt standartizētām – tās var sastāvēt no daļējas frāzes vai teikuma. Ņemot vērā, ka šis risinājums izstrādāts “Samsung” laboratorijās, bet šā uzņēmuma inženieri ir nopietni ķērušies klāt mākslīgā intelekta attīstīšanai, baumo, ka jau itin drīz “Bixby” spēs izpildīt visas darbības, ko lietotāji ir pieraduši ikdienā darīt savos mobilajos telefonos paši.

# “Cortana” – “alternatīvākais” digitālais balss asistents

“Cortana” ir parocīgs risinājums tiem, kuri ikdienā izmanto mobilās ierīces ar “Windows” operētājsistēmu. Tas ir tradicionālo vērtību lauzējs, jo atšķirībā no citiem digitālajiem balss asistentiem tā informācijas pirmavots ir nevis “Google”, bet gan “Bing” pārlūks. No balss atpazīstamības un precizitātes viedokļa “Cortana” ieņem zemākas pozīcijas nekā “Google Assistant”, taču informācijas uzmeklēšanas precizitātes ziņā ir krietnu soli priekšā “Siri”.

# “Hound” – jaunākais digitālo balss asistentu “ģimenes” loceklis

Līdzīgi kā “Google Assistant”, arī viena no “Hound” priekšrocībām ir precizitāte. Šis asistents spēj izpildīt gan vienkāršas komandas, gan arī sarežģītas komandas – ne vien noskaidrot kinoteātru repertuāru un atrast informāciju tiešsaistes enciklopēdijā “Wikipedia”, bet arī uzzināt, kad iestāsies astronomiskais pavasaris otrā pasaules malā. Jāteic gan, ka šobrīd “Hound” pieejams tikai ASV, turklāt beta versijā. Taču tā izstrādātāji sola, ka jau drīzumā šis risinājums būt pieejams arī citviet pasaulē.

“Digitālo balss asistentu, līdzīgi kā daudzu citu tehnoloģisku risinājumu, mērķis ir atvieglot cilvēku ikdienu. Tieši tāpēc palielinās ne vien to piedāvājums tirgū, bet arī pieprasījums lietotāju vidū. Ja var ticēt prognozēm, jau 2021.gadā digitālos balss asistentus lietos  ceturtdaļa pasaules iedzīvotāju jeb 1,8 miljardi cilvēku,” tā D.Dembovskis.

* “Mastercard Inc.” dati

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu