Darba tirgus tendence - “izaugt” uzņēmumā

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: flickr/Kompania Piwowarska

Darba tirgus aktuālā tendence – darbinieku rotācija uzņēmuma iekšienē - gan pārkvalificējoties un mainot darbības jomas, gan ieņemot augstākas amata pozīcijas.

Centrālās statistikas pārvaldes jaunākais piecgades pārskats par pieaugušo izglītību liecina, ka, sekojot līdzi darba tirgus tendencēm, darbinieki aizvien biežāk izmanto iespējas papildināt savas zināšanas un praktiskās iemaņas.

Teju katrs otrais Latvijas iedzīvotājs vecumā no 25 līdz 64 gadiem ir piedalījies kādā no mūžizglītības formām (formālajā un/vai neformālajā izglītībā), kas ir par trešdaļu vairāk nekā iepriekšējā piecgadē. Turpretim 72,3% aptaujāto iesaistījušies neformālās izglītības aktivitātēs, piemēram, kursos, semināros, lekcijās, konferencēs, lai uzlabotu savas darba prasmes un paaugstinātu konkurētspēju darba tirgū.

Lai arī tirgū valda pieņēmums, ka konkurētspējas uzlabošana pamatā attiecināma uz darbinieku paaudzēm, kuras vēl tikai sākušas savu karjeras ceļu vai arī tuvojas pensijas vecumam, reālā situācija ir citāda.

Darba tirgus šobrīd balstās uz Y jeb “mileniāļu” paaudzi - cilvēkiem vecumā no 24 līdz 38 gadiem. Turklāt šīs paaudzes darba ņēmēju vidū novērojama arī vislielākā aktivitāte gan kompetences celšanā un konkurētspējas uzlabošanā, gan rotācijā uz citām amata pozīcijām.

Tas rada nepieciešamību pielāgoties aktuālajām darba tirgus tendencēm arī darba devējam, veidojot organizāciju par iekārojamu darba vidi, kas nodrošina darba ņēmējiem izaugsmes iespējas.

Rotāciju uzņēmuma iekšienē apliecina arī mobilo sakaru operatora BITE dati – ik gadu aptuveni 15% uzņēmuma darbinieku pārkvalificējas uzņēmuma struktūrā, bet 75% vadītāju ir “izauguši” uzņēmumā no tā dēvētajām starta amata pozīcijām, piemēram, mazumtirdzniecībā un zvanu centrā.

“BITES darbinieku vidējais vecums ir 30 gadi. Ikdienā redzam, ka šie “mileniāļi” izteikti konkurē gan savā starpā, gan starp citām paaudzēm,” atklāj BITES personāla attīstības vadītāja Laura Pļavniece.

Viņa arī piebilst, ka investīcijas darbinieku kompetenču pilnveidošanā ir veids, kā uzņēmums var pielāgoties aktuālajai darba tirgus situācijai.

Piemēram, šobrīd viens no darba devēju lielākajiem izaicinājumiem ir ierobežota kvalificēta darbaspēka pieejamība. 

Nodrošinot darbiniekiem iespējas attīstīt viņu profesionālās iemaņas, uzņēmums sagatavo sev augstas raudzes speciālistus pats.

Pieredze rāda, ka īpaši pieprasīti darbinieku vidū ir projektu vadības, svešvalodu un vadītāju izaugsmes un pilnveides kursi, taču plaši apmeklētas ir arī finanšu plānošanas, stresa vadības, konfliktu risināšanas u.c. apmācības.

“Darbinieku rotācija organizācijas iekšienē ir abpusēji izdevīga. Darba devējam tā ir iespēja stiprināt komandu un veicināt tās lojalitāti uzņēmumam, savukārt darba ņēmējam tā ir iespēja profesionāli augt un attīstīties vienas organizācijas iekšienē. Ilgtermiņā ikviens uzņēmums, kurā ir zema kadru mainība, ir ieguvējs,” saka Pļavniece.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu