Līdz 2025.gadam divas trešdaļas pirkumu tiks veikti internetā

FOTO: Publicitātes foto

Internets, sociālie tīkli un viedierīces mūsdienās ir instruments, kas sniedzas pāri valstu un reģionu robežām un potenciālo patērētāju ļauj sasniegt tiešā veidā jebkur pasaulē. Tirdzniecība internetā šobrīd piedzīvo milzīgu uzplaukumu, un saskaņā ar ekspertu prognozēm interneta tirdzniecība līdz 2025.gadam varētu ieņemt divas trešdaļas visa tirgus.

E-komercijas forumā Tallinā plaši runāts par digitālo mārketingu un tā piedāvātajām iespējām vietējo un ārvalstu tirgu sasniegšanai. 

Interneta tirdzniecības potenciālu apjauš uzņēmumi arī Baltijas valstīs, tomēr kopumā e-komercijas izplatība Baltijā joprojām ir zem vidējā līmeņa, ja salīdzina ar citām attīstītajām valstīm Eiropas Savienībā un pasaulē, uzskata Igaunijas IT uzņēmuma “Ria.com Marketplaces” analītiķis Ivans Naumenko.

“Lai gan pagaidām šajā jomā atpaliekam, tendences kopumā ir labas. Jauno tehnoloģiju un digitālās reklāmas potenciālu arvien vairāk apzinās arī Baltijā – ne velti e-komercijas tirgus izaugsme Baltijā ik gadu lēšama ap 22%. Tai pašā laikā šobrīd lielu izaicinājumu mazākiem vietējiem uzņēmumiem sagādā tādi globāli spēlētāji kā “Google” un jaunās datu aizsardzības normas,” norāda Naumenko.

Pircēji visbiežāk internetā iegādājas apģērbu un citas modes preces (21,3%), grāmatas (17,9%) un DVD / video spēles (16,4%). Lai gan pirkumi internetā ir veids, kā pircēji mūsdienās izvēlas ietaupīt laiku, būtisks ir arī piedāvājums un cena, tāpēc Eiropā 58% pircēju preces iegādājas citu valstu tīmekļa vietnēs.

Pircējiem svarīgs faktors mūsdienās ir arī iespēja preces atdot atpakaļ, tomēr statistika rāda, ka preces interneta veikaliem atdod vidēji tikai 10% pircēju. Tas savukārt liek domāt, ka pirkumi internetā pārsvarā ir rūpīgi izsvērti.

Internetā pasūtītās preces mājās saņem izvēlas 79% eiropiešu, bet 21% pircēju neiebilst pēc preces doties uz kādu piegādes punktu. Izņēmums ir Igaunija, kur populārākais preču saņemšanas veids ir īpaši piegādes punkti, otrajā vietā ir preču piegāde uz mājām un trešajā – uz pasta nodaļas.

Apjaušot interneta spēku robežu pārvarēšanā, daudzi Eiropas uzņēmumi pēdējos gados cerīgi lūkojas Amerikas virzienā, tomēr nereti saskaras ar grūtībām.

Latvijas IT uzņēmuma “Draugiem Group” drukas ārpakalpojumu meitasuzņēmums “Printful” ir viens no Latvijas lielākajiem veiksmes stāstiem ASV tirgus iekarošanā. Uzņēmuma vadītājs Dāvis Siksnāns Tallinā notiekošajā forumā norādīja, ka, viņaprāt, par uzņēmējdarbības sākšanu ASV vērts domāt tiem uzņēmumiem, kuru bizness ir stabils un veiksmīgs jau vairākus gadus, un ASV tirgus ir viens no uzņēmējdarbības paplašināšanas veidiem.

ASV ir sava specifika un likumdošanas normas, kas Eiropas uzņēmumiem nozīmē virkni formalitāšu, kā arī nepieciešama pamatīga tirgus izpēte, kas prasa resursus. Savukārt ASV teritoriālais izmērs ir gan šīs valsts priekšrocība, gan izaicinājums Eiropas uzņēmumiem, viņš stāsta.

“63% amerikāņu mājsaimniecību ir ar “Amazon Prime” abonementu, tāpēc, lai konkurētu ar “Amazon”, jums ir nepieciešama ātra piegāde. Šim nolūkam loģistikai jābūt pareizi konfigurētai un pārdomātai. Jārēķinās, ka lielākā daļa uzņēmumu, kas pārdod tiešsaistē, piedāvā bezmaksas preču piegādi, tāpēc šīs izmaksas noteikti jāietver produkta cenā,” norāda Siksnāns.

Preču piegādes termiņi ir aktuāls jautājums arī pircējiem Eiropā, un arvien biežāk pircēji izvēlas preci saņemt no piegādātāja Eiropā, nevis pirkt lētāk kādā no Āzijas valstīm, no kurām piegāde var ilgt mēnesi un pat ilgāk. Neskatoties uz to, bezmaksas piegādes un lētuma dēļ tiešsaistes tirdzniecībā vadošās valsts gods joprojām pieder Ķīnai.

Digitālo pārdošanas un reklāmas rīku specifiku nosaka arī lietotāju paradumi, proti, mobilo ierīču lietošanas izplatība. Interneta uzņēmuma „Shopify”, kura platformā darbojas vairāk nekā 600 tūkstoši tiešsaistes veikalu, publiskotais gada pārskats liecina, ka 75% no visiem apmeklētājiem uz viņu tīmekļa vietnēm dodas no mobilajām ierīcēm.

Uz augšu