Raidījums: pieaug aizdomas, ka RMS notikusi krāpšanās ar invalīdu biļetēm (10)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs (no kreisās), uzņēmuma "Rīgas mikroautobusu satiksmes" vadītājs Vitālijs Komars, Rīgas Domes Satiksmes departamenta direktors Krišjānis Peters, SIA "Rīgas satiksmes'' valdes priekšsēdētājs Leons Bemhens un Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs Vadims Baraņņiks iepazīstas ar uzņēmuma "Rīgas mikroautobusu satiksme" darbību.
Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs (no kreisās), uzņēmuma "Rīgas mikroautobusu satiksmes" vadītājs Vitālijs Komars, Rīgas Domes Satiksmes departamenta direktors Krišjānis Peters, SIA "Rīgas satiksmes'' valdes priekšsēdētājs Leons Bemhens un Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs Vadims Baraņņiks iepazīstas ar uzņēmuma "Rīgas mikroautobusu satiksme" darbību. Foto: Ieva Čīka/LETA

Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs Aleksandru Brandavu tur aizdomās par kukuļa došanu un starpniecību kukuļošanā. Viņš šobrīd ir vienīgais aizdomās turētais. KNAB nesniedz informāciju, par kādiem darījumiem un kādā laika posmā iespējamā kukuļošana notikusi. Nekā personīga rīcībā esoša informācija liecina, ka, visticamāk, KNAB izmeklē Aleksandra Brandava darījumus, kuros iesaistītas Rīgas Satiksmes iepirkumu lietā figurējošas personas.

Līdzība ar Rīgas Satiksmes iepirkuma lietu ir, ka tā ierosināta par kukuļa došanu un starpniecību, taču nav nekādu ziņu par kukuļa ņēmēju, svētdienas vakarā vēsta raidījums “Nekā personīga”.

Parasti izmeklēšanas interesēs procesa sākumā ir aizdomās turēto personu izolēt no līdzzinātājiem un lieciniekiem. Tāpēc lēmums neiet uz tiesu var liecināt par diviem iespējamiem scenārijiem. Pirmais – ka Brandavs aktīvi sadarbojas ar izmeklētājiem. Otrais, ticamākais, ka izmeklētāji Brandava aizturēšanu nebija iepriekš plānojuši, taču viņa vēlme izceļot lika rīkoties ātri. Tāpēc lietā vēl nav pietiekamu pierādījumu, kas pārliecinātu tiesu par nepieciešamību aizdomās turēto apcietināt.

Personas, kas ikdienā strādājušas ar Brandavu, Nekā personīga apšaubīja iespēju, ka viņš varētu sadarboties ar izmeklēšanu, jo nozīmīga viņa biznesa daļa balstās labā sadarbībā ar pašvaldības vadību.

Aleksandrs Brandavs savu karjeru Rīgas pašvaldības struktūrās sāka 2005.gadā, kā direktors SIA “Rīgas satiksme” un padomes priekšsēdētājs uzņēmumā “Viesturdārzs”. Vēl 2008.gadā Brandavs deklarējis, ka viņam pieder B-Bus kapitāldaļas un uzkrājumos ir 1350 eiro. Desmit gadu laikā, kopš Rīgā pie varas ir partija Saskaņa, viņš ir kļuvis par miljonāru. 2017.gada deklarācijā redzams, ka nu jau Brandavs ir īpašniekos 6 kompānijās, bankās sakrājis 830 tūkstošus, turklāt vēl aizdevis 1,3 miljonus citiem.

Brandavs turpina no medijiem izvairīties. Arī viņa advokāts Normunds Duļevskis atsakās apstiprināt, ka aizstāv Brandavu, un ar žurnālistiem nerunā. Partijā “Gods kalpot Rīgai” Brandavs ir ietekmīgs biedrs. Viņš ir viens no partijas dibinātājiem, bijis tās valdē un biedru naudās sešos gados kasē iemaksājis 95 tūkstošus eiro. Partijas priekšsēdētājs Andris Ameriks tikai 60 tūkstošus, bet Oļegs Burovs 5500. Valdes loceklis Mareks Gailītis, kurš biedra naudās samaksājis vien 4100 eiro, Nekā personīga sacīja, ka par Brandava statusu partijā valde lems tuvākajā sēdē.

Tomēr tās vēl nav visas nepatikšanas, kas gaida Brandavu. Pārbaudi par iespējamām manipulācijām ar valsts apmaksātajiem invalīdu braucieniem turpina Autotransporta direkcija. Dati par diviem gadiem rāda neticamu ainu, ka Rīgas mikroautobusu satiksmē katrs sestais septītais pasažieris ir bijis invalīds.

“Mums ir aizdomas, un mums ir jautājumi, kurus mēs gribētu uzdot institūcijām, kuras varētu palīdzēt meklēt atbildes, kuras mēs fiziski paši nevaram atrast. Kaut vai tas pats validācijas biežums, vai tiešām tas ir dabā veikts. Tajā brīdī, ja tās validācijas pārsniedz 10 validācijas dienā, tad ir liels jautājums, vai tas tiešām ir iespējams,” norāda Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristians Godiņš.

Direkcija šobrīd pārbauda trīs mēnešu periodu pagājušajā gadā. 19 tūkstoši invalīdu Rīgas sabiedrisko transportu izmantojuši 1,5 miljonus reižu. Sešsimt gadījumos atklājies, ka invalīda etalons izmantots 100 un vairāk reizes mēnesī, rekords bijis 500 validācijas. Tas nozīmē, kāds invalīds etalonu izmantojis 17 reizes dienā. Šobrīd jau ir skaidrs, ka direkcija lūgs policiju sākt kriminālprocesu par krāpšanu.

Raidījums vēsta - Rīgas dome vairs nesaņems 8 miljonus gadā par invalīdu pārvadāšanu, kamēr nenovērsīs trūkumus. Ja atradīs pārkāpumus pagājušā gada datos, tad direkcija lūgs policijai un Valsts ieņēmumu dienestam pārbaudīt arī datus par iepriekšējiem gadiem. Dotāciju var atņemt pavisam, ja atklāsies, ka notikusi krāpšana.

SIA “Rīgas karte” arī noraida aizdomas par Aleksandra Brandava aizturēšanas saistību ar uzņēmumu, tā sniegtajiem pakalpojumiem un kukuļošanas iespējamību uzņēmumā. Brandavs Rīgas kartē ir Rīgas satiksmes pārstāvis. Kā valdes loceklis papildus viņš pilda arī tirgzinību direktora pienākumus, atbildot par e-talona kā multifunkcionālās kartes lietošanas iespēju paplašināšanu un jaunu risinājumu ieviešanu. Rīgas Satiksme vēlas Brandavu atsaukt no valdes, taču šo lēmumu varot pieņemt tikai SIA “Rīgas karte” dalībnieku pilnsapulce, kas sanākšot tuvākajā laikā.

Komentāri (10)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu