"Šoreiz atcēla aviokompāniju": bankrotējušās Islandes aviokompānijas pasažieru reakcija uz notikušo

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: AP/Scanpix

Ceļojums tuvojas beigām un atlicis vien atgriezties mājās. Ierodoties lidostā, nepatīkams pārsteigums – aviokompānija beigusi savas operācijas un visi reisi atcelti. Šādu situāciju piedzīvoja tūkstošiem pasažieru, kuri pagājušajā nedēļā palika iesprostoti “starp diviem kontinentiem” - Islandes galvaspilsētas Reikjavīkas lidostā.

Tam par iemeslu kļuva Islandes zemo cenu aviokompānijas “WOW Air” finansiālās problēmas. Nelielā aviokompānija specializējās lētos lidojumos starp ASV un Eiropu, taču pagājušajā ceturtdienā pasažieriem tika paziņots, ka lidsabiedrība vairs neveiks lidojumus. Pasažieriem gan tika solīts atbalsts, lai viņi varētu tikt atpakaļ uz Londonu, Parīzi, Ņujorku un Vašingtonu.

Lidsabiedrības bankrots iezīmē, cik grūti zemo cenu aviokompānijām ir pelnīt ar zemām cenām transatlantisko lidojumu segmentā. Jau pirms pusgada aviokompānija paziņoja, ka tā strādā ar lieliem zaudējumiem. “WOW Air” uzskata, ka bankrots noticis, zaudējot pozīcijas Islandes nacionālajai lidsabiedrībai “Icelandair”, kā arī “Indigo Partners”, kas pārvalda ungāru zemo cenu kompāniju “Wizz Air”.

“WOW” apturēja vismaz sešas lidmašīnas, kas joprojām atrodas Monreālas, Toronto, Bostonas, Detroitas, Ņujorkas un Baltimoras lidostās. Savukārt Eiropā “WOW Air” lidmašīnas joprojām stāv dīkā Amsterdamā, Dublinā, Parīzē, Briselē, Berlīnē, Frankfurtē un Kopenhāgenā. Viena lidmašīna nepacēlās no Reikjavīkas lidostas – Islandes galvenā lidosta apsūdz aviokompāniju, ka tā nav samaksājusi gaisa satiksmes nodokli 16 miljonu dolāru apmērā.

Amerikānis Šons Tinšerts un viņa sieva ieradās Reikjavīkas lidostā, lai dotos mājup, taču tur uzzinājuši, ka “WOW Air” lidmašīnas vairs nekur nedosies.

“Mēs tagad mēģinām saprast, kā tikt mājās. Dzīvojam Bostonā, mums rīt jābūt darbā, taču stipri šaubos, ka paspēsim...” aģentūrai “Associated Press” teica Tinšerts.

Tikām Berlīnē 30 gadus vecā tetovējumu māksliniece no Oregonas ASV Mērija Sapa saka, ka par atcelto reisu uzzinājusi vien pēc ierašanās Šonefeldas lidostā.

“Iešu paēst un tad mēģināšu saprast... Gan kā tikt mājup, gan kur pārlaist nakti,” teica Sapa.

Toronto dzīvojošais 62 gadus vecais Džeimijs Fīrss nezaudēja optimismu. Viņš malkoja kafiju vienā no Berlīnes lidostas kafejnīcām un mēģināja atrast pēc iespējas lētākas iespējas, kā tikt mājup. Viņš nolēma, ka izdevīgs variants varētu būt lidot caur Lisabonu Portugālē.

“Parasti atceļ lidojumu. Bet šoreiz atcēla arī aviokompāniju,” jokoja Fīrss.

Tūrisms ir lielākā Islandes industrija, un “WOW Air” pazušana no Islandes tirgus  negatīvi ietekmēs tūrismu plūsmu gaidāmajā vasarā. Tiek norādīts, ka pēc darbības sākšanas 2012. gadā, aviokompānija strauji paplašinājās, piedāvājot lidojumus uz 37 galamērķiem, un ik gadu pasažieru skaits pieauga par aptuveni 50%. Tomēr straujais pasažieru pieaugums neļāva kompānijai saglabāt labu peļņu. 2017. gadā peļņas rādītāji kritās par 20%, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, bet pērn beigās kompānija jau strādāja ar zaudējumiem.

“WOW Air” problēmas iezīmē, cik sarežģīti ir saglabāt pozitīvus finansiālos rādītājus, aviokompānijai nodrošinot zemas cenas transatlantiskajiem lidojumiem. Galvenie konkurenti “Norwegian Air Shuttle” arī cieš no sliktiem finansiālajiem rezultātiem, sāka piedāvāt jaunu pakalpojumu - “premium” ceļojumu paketi, kas paredzēta galvenokārt biznesa klientiem.

Gaisa satiksmes ekonomikas analītiķi norāda, ka “WOW Air” veica niecīgu daļu no starpkontinentālajiem lidojumiem, taču aviokompānijai bija pietiekami liela ietekme, lai piespiestu arī citas aviokompānijas samazināt biļešu cenas.

Piemēram, “United Airlines” ASV nekavējoties sāka piedāvāt lidojumus maršrutos, kuros lidoja “WOW Air”, savukārt “Icelandair” nekavējoties piedāvāja Reikjavīkas lidostā palikušajiem “WOW Air”pasažieriem lētākas biļetes.

“Es nekad sev nepiedošu, ka nerīkojos ātrāk. “WOW Air” bija neticama aviolīnija, un mēs bijām uz pareizā ceļa, lai darītu brīnumainas lietas. Tomēr kaut kas nogāja greizi,” saviem darbiniekiem sacīja “WOW Air” dibinātājs Skuli Mogensens.

Iepriekš vēstīts, ka ceturtdien par bankrotu paziņoja “WOW Air”.

"Visi "WOW Air" reisi ir atcelti. Pasažieriem tiek ieteikts pārbaudīt, vai ir pieejami citu aviokompāniju reisi," bija teikts "WOW Air" paziņojumā, piebilstot, ka vēlāk varētu tikt publiskota informācija par aviokompānijām, kas piedāvātu "WOW Air" pasažieriem pārdot biļetes par pazeminātām jeb tā dēvētajām glābšanas cenām.

Martā izjuka sarunas par "WOW Air" pārdošanu Islandes nacionālajai lidsabiedrībai "Icelandair".

2011.gadā dibinātā "WOW Air" izmantoja Islandes ģeogrāfisko stāvokli, piedāvājot lidojumus par zemām cenām starp Eiropu un Ziemeļameriku. Būtiska daļa tās pasažieru bija ārzemju tūristi, kuru vidū pieaug interese par Islandi.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu