Zinātnieki atklājuši vēl vienu galaktiku, kurā nav tumšās matērijas (1)

Pirmā atklātā galaktika, kurā trūkst tumšās matērijas.
Pirmā atklātā galaktika, kurā trūkst tumšās matērijas. Foto: Reuters/ScanPix

Tumšā matērija ir noslēpumainākā un visplašāk sastopamā viela kosmosā, kas zināma cilvēkam. Tā veido lielāko daļu vielas, kas atrodama kosmosā, tomēr zinātnieki atklājuši jau otro galaktiku, kurā tumšās matērijas ir ļoti maz vai nav pavisam.

Kā rakstīts pētījumā, kas publicēts zinātniskajā žurnālā “The Astrophysical Journal Letters”, šis atklājums seko pagājušajā gadā veiktam pētījumam, kurā pirmo reizi vēsturē tika atklāta galaktika, kurā gandrīz pavisam trūkst tumšās matērijas.

“Mēs domājām, ka visās galaktikās ir tumšā matērija, kas arī ir galaktiku veidošanās pamatā. Šī neredzamā, noslēpumainā substance šķita esam katras galaktikas pamatā, tāpēc atrast galaktiku gandrīz bez šīs substances bija ļoti mulsinoši. Atklājums izaicina standarta idejas par to, kā mēs saprotam galaktikas, un pierāda tumšās matērijas eksistenci,” komentēja zinātnieks Pīters van Dokums.

Līdzīgi kā pirmā atklātā galaktika, kurai trūkst tumšās matērijas, arī šī ir ultradifūzā galaktika, kas nozīmē to, ka tajā ir no 100 līdz 1000 reižu mazāk zvaigžņu nekā mūsu galaktikā.

“Fakts, ka šeit mēs redzam kaut ko pilnīgi jaunu, ir ārkārtīgi fascinējošs. Nevienam nebija ne jausmas, ka tādas galaktikas eksistē.” teica astronomijas profesors Šeinijs Danielī, kurš pirms aptuveni diviem gadiem pirmais pamanīja šo fenomenu.

Abas šīs galaktikas ne vien parāda bezprecedenta gadījumu visumā, bet arī pierāda, ka tumšā matērija patiešām eksistē un var pastāvēt neatkarīgi no citām matērijām kosmosā.