Asociācija: Latvijas tranzītā ļoti svarīga ir Baltkrievija

FOTO: Ieva Lūka/LETA

Tranzīta nozare Latvijā pēdējos gados ir pielāgojusies tirgus konjunktūrai, un tās viens no lielākajiem nākotnes potenciāliem ir saistāms ar Baltkrieviju, kas ir nozīmīgs reģions dzelzceļa kravu pārvadājumos un vienlaikus svarīgs Ķīnas tranzīta ceļa loģistikas centrs, tikšanās laikā ar Baltkrievijas delegāciju atzina biedrības "Baltijas asociācija - tranzīts un loģistika" (BATL) valdes loceklis Ivars Landmanis.

Asociācijas uzņēmumu pārstāvji šonedēļ tikās ar Baltkrievijas delegāciju, kuru pārstāvēja Baltkrievijas valsts naftas koncerna "Belņeftehim" vadītājs Andrejs Ribakovs, Baltkrievijas transporta un sakaru ministrs Aleksejs Avramenko, ekonomikas ministra vietnieks Jurijs Čebotars, Baltkrievijas vēstnieks Latvijā Vasilijs Markovičs un citas amatpersonas.

BATL norādīja, ka Latvijas tranzīta nozarei ir būtiska ne vien baltkrievu kravu apkalpošana, bet arī transporta un loģistikas ķēžu nodrošināšana citu valstu tranzītam cauri Latvijas ostām uz Skandināvijas valstīm. Tāpat nākotnē būtiska ir arī sadarbība ar Ķīnas-Baltkrievijas industriālo parku "Lielais akmens", kas ir daļa no Ķīnas "Viena josla - viens ceļš" koncepcijas.

"Tik augsta līmeņa Baltkrievijas delegācijas viesošanās BATL pārstāvētajos uzņēmumos un Ventspils brīvostā liecina par labām tālākās sadarbības perspektīvām, kuras nākotnē dos pozitīvu pienesumu mūsu valsts ekonomikai kopumā," sacīja Landmanis. Viņš norādīja, ka Latvijas tranzīta nozarei labas partnerattiecības ar Baltkrieviju transporta un loģistikas jomā ir ļoti būtiskas, un tādēļ BATL pārstāvošie uzņēmēji iegulda lielu darbu šīs sadarbības veicināšanā.

BATL norāda, ka sadarbība ir iespējama tikai uz abpusēji izdevīgiem nosacījumiem, tāpēc ļoti svarīgi ir valdības līmenī atrisināt jau gadiem ieilgušās ar tranzīta koridora efektivizāciju saistītās problēmas. Latvijas tranzīta konkurētspējas veicināšanai starptautiskā mērogā nepieciešama konkrēta rīcība nozares sakārtošanā no Satiksmes ministrijas puses.

Savukārt AS "Baltijas ekspresis" valdes priekšsēdētājs Māris Bremze uzskata, ka tālākas sadarbības veicināšanai būtiski ir risināt arī vairākus sasāpējušus ar dzelzceļa pārvadājumiem saistītus jautājumus, kuri iepriekšējās valdības laikā tā arī netika risināti pēc būtības. Piemēram, ņemot vērā VAS "Latvijas dzelzceļš" meitasuzņēmuma SIA "LDz Cargo" dominējošo stāvokli pierobežas posmos, privātie pārvadātāji nevar sniegt klientiem komercpiedāvājumus brīvas konkurences apstākļos, kas noved pie pārvadājumu tirgus kropļošanas. "Rezultātā cieš gala klienti, kas pārmaksā par dzelzceļa pārvadājumu pakalpojumiem," uzsvēra Bremze, piebilstot, ka šo un citu jautājumu sakārtošana dotu iespēju kravu plūsmas palielināšanai, tai skaitā arī no Baltkrievijas.

"Baltkrievija Latvijai ir ļoti būtiska ekonomiskās sadarbības partnervalsts, un tālāka mūsu valstu sadarbības attīstīšana tranzīta, transporta un loģistikas jomā ir viens no būtiskākajiem nozares stratēģiskajiem virzieniem. Šogad jau ievērojami palielinājies Baltkrievijas sauszemes tranzīta kravu apjoms, un mēs ceram uz ražīgu sadarbību Baltkrievijas kravu transportēšanā caur Ventspils ostu. Tālākas sadarbības stiprināšanai strādāsim pie atbildes vizītes Baltkrievijā," norādīja Landmanis.

BATL pārstāv Ventspils brīvostā strādājošus tranzīta un loģistikas nozares uzņēmumus - AS "Ventbunkers", AS "Ventspils tirdzniecības osta", AS "Kālija parks", AS "Latvijas naftas tranzīts", SIA "Noord Natie Ventspils Terminals", AS "PKL Flote", SIA "Ostas flote", SIA "Mineral-Trans-Serviss", AS "Baltic Coal Terminal", SIA "Seastar" un AS "Baltijas ekspresis".

Uz augšu