Pētījums: vai craft alus garšo sliktāk, ja to brūvējušas sievietes?

FOTO: pixabay.com

Ja mēs mēģinātu antropomorfizēt craft alus konceptu, tad, visticamāk, galā iznāktu maskulīns vīrietis ar biezu bārdu. Jā, tas ir stereotips, tomēr radies uz zināmas pieredzes pamata. Tiesa, lai arī ir skaidrs, ka alus brūžos pārsvarā strādā vīrieši, tomēr uzreiz nevar teikt, ka vīrieša darināts alus bez nosacījuma būs labāks par sievietes darinātu miestiņu. Par spīti tam, liela daļa cilvēku to joprojām nesaprot.

Pētījumā, kas publicēts zinātniskajā žurnālā “Social Forces”, zinātnieku komanda aptaujāja 150 cilvēkus par simtiem dažādu produktu saistību ar kādu no dzimumiem. Craft alus tika novērtēts kā īpaši maskulīns produkts, savukārt keksiņi tika novērtēti kā femīnākie produkti.

“Pēc tam kad bijām noskaidrojuši to, ka craft alus patiešām tiek uztverts kā ļoti maskulīns produkts, mēs vēlējāmies pārbaudīt, kā cilvēki šo produktu uztver atkarībā no tā, vai to radījis vīrietis vai sieviete. To pašu paveicām ar keksiņiem, kas tiek uztverti kā ļoti femīni produkti,” komentēja pētījuma autore Šellija J. Korela.

Pētījuma praktiskajā daļā tika iesaistīti vairāk nekā 200 brīvprātīgie, kuriem tika rādītas identiskas etiķetes ar mainīgu alus brūvētāja vai beķera vārdu. Ka jau varēja sagaidīt, alus etiķetes, uz kurām bija sievietes vārds, tika uztvertas negatīvāk neka tās, uz kurām bija vīrieša vārds. Dalībnieki teica, ka viņi nemaksātu daudz par sievietes darinātu alu. Zīmīgi, ka attiecībā pret keksiņiem šāda attieksme netika novērota.

“Šeit mēs redzam, ka sieviešu radīti produkti uz vīriešiem orientētā tirgū bez nopietna iemesla tiek uztverti negatīvi, vienkārši tāpēc, ka tos ir radījusi sieviete,” skaidroja viena no pētījuma autorēm Sāra A. Soule.

Interesanti, ka šo stereotipu mazināja divas īpašas kvalitātes, proti, tas, ja alus bija marķēts ar kādu apbalvojumu vai pētījuma dalībniekam bija pieredze alus vērtēšanā.

Uz augšu