Par to, kas ir džeza leģenda Vjačeslavs Ganeļins (1944), džeza pasaulei nav daudz jāstāsta. Talantīgs laikmetīgā džeza komponists un pianists, dzimis Kraskovā, studējis Viļņā un dzīvojošs Izraēlā, 1985. gadā Vjačeslavs bija labāko frīdžeza izpildītāju reitingos Amerikā un Eiropā. Viņš bija un paliek padomju džeza leģenda, kurš savas karjeras laikā uzrakstījis mūziku 34 teātra izrādēm, trīs operām un sešiem mūzikliem, skaņu celiņus 60 filmām un daudziem koncertiem. Piecas kinofilmas ar viņa mūziku saņēmušas prēmijas starptautiskos festivālos Venēcijā, Stokholmā, Barselonā un Vašingtonā. Īsi pēc «Ganelin/Pashkevich/Gotesman» koncerta, kas nule izdots «Jersika Records» platē, ar Vjačeslavu Gaņeļinu un Arkādiju Gotesmanu aprunājās Indriķis Veitners.
Paldies par fantastisko uzstāšanos, un es domāju, ka tas ir milzīgs gods, ka jūs esat te. Lietuvas džeza un free džeza leģenda. Vēlos lūgt nelielu interviju, ko sākšu ar jautājumu par to, ko esat nupat nospēlējuši, — no kurienes jums rodas ideja vai impulss šādā veidā spēlēt free? Jūs izveidojāt kompozīcijas uz vietas, turklāt brīvi. No kurienes šāda ideja?
Vjačeslavs Gaņeļins: Pirmkārt, es pēc izglītības esmu komponists. Sen, kad vēl spēlēju daudzmaz tradicionālo džezu, manī jau vijās brīvās mūzikas idejas, kaut arī tad es vēl rakstīju kompozīcijas, būvēju tās, tad pakāpeniski mūsu trio sastāvā darīju to pašu. Pirmo pusi no savas dzīves rakstīju kompozīcijas, tad komponēju tikai skaņdarba pirmo daļu, bet otro spēlēju brīvi. Es pārvācos uz Izraēlu pirms 30 gadiem, un tur spēlēju tikai brīvi. Nezinu, ko nospēlēšu, kad iziešu uz skatuves. Man vienmēr ir interesanti neizgāzties, gribas, lai tas ir dabiski, improvizēti. Daudzi saka man — kāpēc tu nespēlē tikai flīģeli, tu varētu tikai flīģeli spēlēt —, un man tas nav interesanti. Man patīk flīģelis, tas man ir centrālais instruments, bet man patīk arī visādi sintezatori tikai tādēļ, lai taisītu ar tiem orķestrācijas. Tā nav spēle uz viena instrumenta, tas ir sacerējums. Ir kolēģi, kuri saprot šo virzienu, bet ne visi saprot. Brīvā mūzika — tas pat nav free, tur nav free. Paskaidrošu, kāpēc: kad tu esi uzspiedis vienu noti, tev jāsavieno tā ar kādu citu noti, lai sanāktu frāze. Bet, ja sanāk frāze, - viss, tu jau esi nebrīvs, tas ir bīstami. Tāpēc nav free, nedrīkst spēlēt tikai skaņas. Var iziet ārā un pievienot kaut kādus papildu efektus, pa ceļam meklēt interesantas skaņas, bet ceļam jābūt skaidram, un virs tā skaidrā ceļa tev ir jātur lukturis. Tu, iespējams, neredzi ļoti tālu uz priekšu, bet tev ir kaut kas jāredz, lai nenogāztos no ceļa, un tāpēc, kad priekšā ir pagriezieni, tev ir meistarīgi jāpagriežas, vēlreiz jāpagriežas un vēlreiz jāpagriežas, lai ceļš sanāk loģisks. Un tāpēc tu nevari būt brīvs, tā man šķiet.