Visus "Facebook" lietotājus drīzumā skars nozīmīgas pārmaiņas; eksperti ļoti skeptiski par tām

FOTO: AFP / Scanpix

Sociālais tīkls “Facebook” jau drīzumā piedzīvos būtiskas pārmaiņas un reorganizāciju – sociālā tīkla dibinātājs un vadītājs Marks Zakerbergs paziņojis, ka pēc “Facebook” pārveides pilnībā tiks mainīta komunikācijas ideja. Sociālā tīkla lietotāju sarunas kļūs daudz privātākas, nekā tās ir līdz šim, vēsta “MarketWatch”.

“Facebook” vēlas, lai lietotāju vidū veidotos daudz jēgpilnākas sarunas, tomēr kritiķi pauž bažas par sociālā tīkla plāniem, pilnībā izmainīt ierasto sistēmu.

Otrdien “Facebook” paziņoja, ka platforma piedzīvos pirmo nopietno reorganizāciju sociālā tīkla pastāvēšanas vēsturē. Pirmo reizi kopš 2004. gada tiks mainīts gan datora versijas, gan mobilās lietotnes dizains. Zakerbergs norādīja, ka viņš vēlas iesaistīt lietotājus privātu grupu komunikācijā, kas, savukārt, varētu mazināt nevēlamu saturu.

Zakerbergs savā uzrunā “Facebook” izstrādātāju konferencē prezentēja arī jauno sociālā tīkla izskatu – tā augšpusē vairs nebūs ikoniskā zilā josla, taču tā vietā būs dažādu grupu ikonas, uz kurām lietotājs varēs pārslēgties.

Savā uzrunā Zakerbergs stāvēja uz skatuves, kur atradās milzīgs ekrāns ar uzrakstu “Nākotne ir privāta”. Tomēr privātuma eksperti un komunikācijas eksperti ir ļoti skeptiski par gaidāmo “Facebook” dizaina un idejas maiņu. Eksperti gan piekrīt, ka sociālajam tīklam ir jāstrādā pie tā, lai labāk aizsargātu lietotāju datus.

Tomēr privātākas komunikācijas grupas var nodarīt vairāk ļaunuma nekā līdz šim – cilvēks, pats sev neapzinoties, saviem grupas biedriem varētu atklāt vairāk privātas informācijas, nekā būtu nepieciešams.

“Mēs pašlaik koncentrējamies uz tādas kā digitālās dzīvojamās istabas veidošanu, kur ar saviem līdzcilvēkiem ir iespējams komunicēt privāti, un tie, kuri nebūs šo grupu biedri, neko nevarēs uzzināt par sarunās pausto saturu,” sacīja Zakerbergs.

“Radot grupas, “Facebook” negrasās aizsargāt lietotāju privātumu. Vienalga, par kādām tēmām cilvēki runās un diskutēs – par politiku, finansēm vai reliģiju, sociālajam tīklam būs iespēja iegūt vairāk datu un informācijas nekā līdz šim. “Facebook” ir sev radījis ideālu situāciju – aicināt cilvēkus grupās un runāt,” pauž datu un identitātes aizsardzības uzņēmuma “CyberScout” dibinātājs Adams Levins.

Atsaucoties uz “Facebook”, vairāk nekā 400 miljoni no 2,37 miljardiem aktīvo sociālā tīkla lietotāju jau pašlaik ir atsevišķu interešu grupu biedri. Kad “Facebook” lietotāji sāk diskutēt, piemēram, par savām iecienītākajām receptēm, viņi neviļus var atklāt arī kādu ar receptēm nesaistītu informāciju.

Kritiķi piekrīt, ka interešu grupas iedrošina cilvēkus būt atklātākiem un runāt par savām kaislībām un interesēm. Jo intīmākas un privātākas ir sarunas, jo vērtīgākus datus no tām var iegūt.

Savā “Instagram” ierakstā Zakerbergs rakstīja, ka “pašlaik notiek ”Facebook” pārveide, un jaunajā versijā interešu grupas būs tikpat svarīgas, kā esošajā versijā draugi.” Tāpat atsevišķas izmaiņas pieredzēs sociālais tīkls “Instagram” - tas būšot drošāks. Zakerbergs ievērojamās izmaiņas nodēvēja par “”Facebook” ceļu uz privātu sociālo platformu”.

Komunikācijas eksperti uzskata, ka “digitālās dzīvojamās istabas” koncepts ir satraucošs.

“Tās tik tiešām ir kā istabas, bet tajās ir izvietotas novērošanas kameras un noklausīšanās ierīces. Mēs nedrīkstam aizmirst, ka sarunu, kuru organizē kompānija “Facebook”, to patiesībā noklausīsies. Ja mūs apmuļķos ar viltus drošības sajūtu, ka esam patiesi privātā istabā un varam brīvi runāt, tad arī pateiksim ko tādu, ko neviens cits nedrīkst zināt,” saka komunikācijas un žurnālistikas profesore Karena Kovaca.

Viņa prognozē, ka cilvēkiem privātuma un drošības sajūta var likt atklāt tādu personisku informāciju kā slimības, mentālās veselības traucējumi vai varbūt pat dažādi apkaunojoši hobiji.

“Nedrīkstam aizmirst, ka pilnīgi viss, ko publicējam internetā, domājot, ka tas ir privāti, patiesībā ir pieejams ikvienam. Viss, ko jūs domājat, ka pastāv pagaidām, patiesībā pastāvēs ļoti ilgu laiku. “Facebook” ievāc un ievāks datus, ko nodot reklāmdevējiem, lai piedāvātu jums piemērotākas reklāmas, bet citi vienkārši var iemūžināt jūsu rakstīto, uzņemot ekrānšāviņu,” brīdina Kovaca.

“Facebook” pēdējo gadu laikā ir nonākusi ievērojamu skandālu krustugunīs, it īpaši pēc tam, kad atklājās ziņas par britu uzņēmuma “Cambridge Analytica” pieeju 87 miljonu “Facebook” lietotāju datiem. Pēc šī skandāla “Facebook” saņēma neskaitāmus aicinājumus un prasības pārskatīt savu privātuma politiku un aizsargāt lietotāju sniegto informāciju.

Zakerbergs par notikušo atvainojās un solīja, ka sociālais tīkls būs uzmanīgāks attiecībā pret trešās puses lietotnēm. Tomēr viņš brīdināja, ka problēmas risinājums, iespējams, būs jāgaida vairākus gadus.

“Facebook” pārstāvis gan noraidīja ekspertu bažas un brīdinājumus, sakot, ka “sociālais tīkls regulāri dzird no cilvēkiem to, ka viņi vēlētos padarīt grupas par galveno “Facebook” komponenti. Tas kļūtu par ikdienas informācijas resursu daudziem cilvēkiem, kuri varētu privāti sazināties par sev interesējošām tēmām – ar jaunām receptēm, uzzināt kas notiek tuvējā apkārtnē, vai vienkārši paust mīlestību pret dzīvniekiem. Tā būs arī vieta, kur cilvēkiem dalīties ar savā dzīvē nozīmīgiem notikumiem, piemēram, pārcelšanos,” sacīja “Facebook” preses pārstāvis medijam “MarketWatch”.

Tam gan netic Arams Sinraihs, kurš ir Amerikas Universitātes Vašingtonā komunikācijas profesors. Viņš norādīja, ka “Facebook” ar šādu soli pierāda, ka patiesībā notiek pāreja uz jaunu biznesa modeli, nevis rūpēm par privātumu.

“Aizvācot zilo joslu ar “Facebook” logo drīzāk ir stratēģisks gājiens, nevis upuris privātuma vārdā. Respektīvi, lietotājiem būs savā ziņā brīvāka sajūta, jo “Facebook” izskatīsies tāpat, kā vidusmēra mājaslapa,” sacīja Sinraihs.

“Facebook” jaunajā versijā mazāks uzsvars tiks likts uz ziņu lentu, jo lietotāju sūdzības liecina, ka tajā nereti ir dažāda veida neatbilstošs saturs un viltus ziņas. Kritiķi norāda, ka slēgtas interešu grupas būs vēl labāka augsne, lai izplatītu maldinošu informāciju un lietotājiem ļautu dalīties ar radikālākiem uzskatiem.

“Ziņu joslas interfeiss bija ļoti ērts, kam bija divas funkcijas – gan sniegt informāciju, gan izpildīt “Facebook” biznesa modeli. Ar tā palīdzību sociālajam tīklam tāpat izdevās ievākt pietiekami daudz informācijas par lietotāja informāciju. Tā kā viltus ziņas sagrāva šī ērtā rīka reputāciju, “Facebook”, loģiski, vēlas to mainīt,” komentē Sinraihs.

Lielākā sociālā tīkla dizaina un idejas maiņa kopš 2004. gada norāda uz galveno “Facebook” biznesa modeli.

“Reorganizācija parāda, ka “Facebook” bija kā starpnieks starp lietotājiem un dažādiem komerciāliem projektiem. Ir skaidrs, ka mainot dizainu, “Facebook” vēlas kļūt lietotājiem draudzīgāks un vairāk caurspīdīgāks – vismaz virspusēji jaunās izmaiņas par to liecina,” spriež Sinraihs.

Digitālās ētikas centra Lojolas universitātē direktors Bastians Vanakers uzskata, ka “Facebook” cenšas pielāgoties jaunajām reklāmas jomas tehnoloģijām.

“Facebook ir brīnišķīgs rīks, kas ļauj piedāvāt lietotājiem dažādas personalizētas reklāmas. Tas ir ļoti svarīgi, jo sociālajos tīklos par reklamētājiem kļūst arī to lietotāji, piemēram, influenceri. Tāpēc sociālajam tīklam ir svarīgi saglabāt reklāmas ienākumus,” pauž Vanakers.

Vanakers piebilst, ka jaunā sistēma “Facebook” zināmā mērā attaisnos sociālā tīkla vadības gaidas, nodrošinot jēgpilnākas diskusijas starp lietotājiem. Tomēr viņš uzskata, ka tas ir mērķis, lai mainītu pieeju reklāmas tirgum.

Levins tam gan nepiekrīt – viņš uzskata, ka jēgpilnākas diskusijas ļaus “Facebook” iegūt daudz nozīmīgākus datus.

“Nākamgad atkal [ASV] ir prezidenta vēlēšanas. Tās noteikti būs viskarstāk apspriestās digitālās vides vēsturē. Un iedomājieties, kādu informāciju “Facebook” varēs iegūt no grupu diskusijām! Marks Zakerbergs grib, lai jūs noticiet, ka viņš domā par jums. Tā patiešām ir. Taču viņš nedomā par to, kā aizsargāt to, ko jūs rakstiet sociālajā tīklā,” noslēdz Levins.

Uz augšu