“Tā ir fantastiska brīvības sajūta - būt impulsīvai, bezrūpīgai, patmīlīgai un izbaudīt tuvības mirkli, bet sievietes bieži izjūt kaunu un apmulsumu par savu seksualitāti un ķermeni. Kā atbrīvot savu seksualitāti, negaidot vīrieša skūpstu, kas atmodinās “dusošo skaistuli”,” sarunā ar TVNET stāsta Lalita Saliņš - ģimenes un laulību terapeite un seksoloģe. 20 gadus Kanādā viņa strādāja ar sievietēm, kas cietušas seksuālas vardarbības , bet pirms 15 gadiem papildus apguva seksa terapiju un atgriezusies Ņujorkā pievērsās šim terapijas virzienam. Viņa saka, ka savas karjeras pēdējā desmitgadē fokusējas uz to, kā pārvarot reiz piedzīvotu seksuālu traumu cilvēks var atbrīvot savu seksualitāti, izbaudot to daudzkrāsaini un krāšņi. Tāpēc izaugsmes un iedvesmas forumā “Līdere 2019” viņas lekcijas nosaukums ir “Guļošā skaistule jeb sieviešu seksuālā atmoda #EsArī laikmetā”.
Lalitas tēvs ir trimdas latviešu dzejnieks, viens no 50. gadu Ņujorkas moderno dzejnieku grupējuma "Elles ķēķis " dibinātājiem Gunars Saliņš. Toreiz “Elles ķēķī” radās dzejas virziens, kurā apvienojas nacionālie un folkloras motīvi ar lielpilsētas ainām. Pazīstamākais no strāvojuma sekotājiem ir Māris Čaklais. Lalitas māsa Laila ir mūziķe un aktrise, brālis Laris - mācītājs.
Forumā “Līdere” Jūs runāsiet par sieviešu seksuālo atmošanos. Ņemot vērā, ka gadu simtiem sievietes seksualitāte bijusi nospiesta un uzraudzīta, izkropļota un demonizēta, un smago pieredzi sievietes viena otrai ir nodevušas no paaudzes uz paaudzē - arī neapzinātā veidā, vai varam runāt par brīvu sievietes seksualitāti 21. gadsimtā?
Mani imponē tēma, kāpēc sievietēs ir neērtības, kauna sajūta par savu seksualitāti un ķermeni, pasivitāte, un tāpēc - “dusošā skaistule”. Arī latviešu pasakās ir princese Zeltīte, princese Stikla kalnā. Sievietēm jau no agras bērnības iepotē, ka jāgaida, ka vīrietis viņu noskūpstīs, atmodinās un izglābs. Mani kā terapeiti interesē, ko sievietei nozīmē apzināties un atgūt sevi, kļūt par sievieti ar savām vēlmēm, kaislībām un brīvības izjūtu. Manuprāt, sievietei jāmācas attīstīt savu iekšējo vīrišķīgumu, ko Karls Gustavs Jungs dēvēja par “animus”, tāpat kā vīriešiem jāattīsta sava iekšējā sievišķība “anima”. Pēc Junga mācības, kamēr šis iekšējais process nav veikts, neesam nonākuši pie pilnīgas “individualizācijas”.
Vai seksualitātes apspiešana, vainas un kauna sajūta raksturīga arī sievietēm Amerikā un Kanādā?