Konkurences padome vērtē LDz un "Ldz Cargo" iespējamu dominējošā stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu

FOTO: Ieva Čīka/LETA

Konkurences padome (KP) pērnā gada nogalē ierosinājusi pārkāpuma lietu pret VAS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) un tās meitassabiedrību "Ldz Cargo" par iespējamu dominējošā stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu,  informēja KP.

Lieta ierosināta pēc dzelzceļa kravu pārvadātāja AS "Baltijas ekspresis" iesnieguma. Kompānijas valdes priekšsēdētājs Māris Bremze skaidroja, ka Latvijā dzelzceļa nozare nav atvērta kravu pārvadājumiem, lai arī tam bija jānotiek jau 2007.gadā.

"Pašreiz infrastruktūras uzturētājs atklāti nodarbojas ar kravu pārvadājumiem kopā ar "LDz Cargo" un "LDz loģistika", bet LDz kā infrastruktūras uzturētājam jābūt neitrālam un jānodarbojas tikai ar infrastruktūras pārvaldīšanu," pauda Bremze.

Jautāts, vai "Baltijas ekspresis" KP vērās saistībā ar situāciju vispārīgi vai kādu konkrētu atgadījumu, Bremze teica, ka negrib komentēt detaļas, bet ir redzams, ka privātie pārvadātāji ir pilnībā atkarīgi no "LDz Cargo", kas ir vienīgais pārvadātājs, kas nodrošina pārvadājumus pierobežas pusē, un vienīgais, kas nodrošina kravu noformēšanas dokumentāciju.

"Pie atvērta tirgus "Baltijas ekspresim" vai jebkuram citam kravu pārvadātājam ir jāpērk kravas dokumentācijas noformēšanas dokumenti, kur iekšā ir visa sensitīvā informācija. Tad par kādu kravu nozares attīstību mēs vispār varam runāt? Skaidrs, ka mēs nevaram cerēt, ka sliedes tiks noslogotas optimāli, ja privātie pārvadātāji nevar nodrošināt privātos pārvadājumus, jo ir jāiet pēc desmit dažādiem papīriem pie "LDz Cargo"," pauda Bremze.

Patlaban nav zināms, cik ilgi KP vērtēs šo lietu, tomēr Konkurences likums paredz, ka pārkāpuma gadījumā uzņēmumam var piemērot naudas sodu līdz 5% no uzņēmuma pēdējā finanšu gada neto apgrozījuma, bet ne mazāk kā 350 eiro.

Jau ziņots, ka satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) izteicis neuzticību LDz valdes priekšsēdētājam Edvīnam Bērziņam un diviem valdes locekļiem - Aivaram Strakšas un Ainim Stūrmanim, un rosinās uzņēmuma padomi viņus atstādināt no amata, otrdien žurnālistiem pastāstīja ministrs.

Ministrs informēja, ka galvenie pārmetumi saistīti ar iespējamu konkurences kropļošanu, kas draud ar smagām sekām gan LDz, gan Latvijas valstij. Ministra rīcībā nonākusi informācija arī par iespējami koruptīviem darījumiem, attiecīgo informāciju nododot izmeklēšanai Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam (KNAB). Tāpat konstatēti vairāki finansiāli apjomīgi saimnieciskie darījumi, tostarp mārketinga un reklāmas līgumi vairāku miljonu eiro vērtībā, kas liek domāt, ka valde nav rīkojusies kā krietns un rūpīgs saimnieks.

Linkaits pauda, ka pašreiz negrib izpaust konkrētāku informāciju par iespējamo korupciju, bet apstiprināja, ka tas ir saistīts ar pašreiz un nesenā pagātnē notikušiem darījumiem.

Savukārt par mārketinga un reklāmas līgumiem esot aizdomas, ka ne visi ir noslēgti attiecīgajam mērķim, jo liels reklāmu īpatsvars esot koncentrēts uz divām pilsētām - Ventspili un Dobeli. Linkaits arī uzsvēra, ka nav iemesla domāt, ka šajās pilsētās būtu lielāka LDz reklāmu mērķauditorija.

Savukārt Bērziņš paziņojis, ka LDz valde ir strādājusi kā atbildīgs saimnieks, uzņēmumā viss ir kārtībā un pārmetumi ir nepamatoti. Bērziņš piebilda, ka nesen notika LDz padomes sēde, kurā tiks skatīti uzņēmuma finanšu rezultāti, tos atzīstot par ļoti labiem.

Jautāts par iespējamām koruptīvām darbībām uzņēmumā, Bērziņš norādīja, ka par to viņam nekas nav zināms.

"To izmeklē KNAB un LDz pieprasījumu par krimināllietām nav," viņš sacīja, uzsverot, ka jebkuram ir tiesības ziņot par aizdomām par korupciju, turklāt uzņēmumā pirms gada ir izveidota pretkrāpnieciskā nodaļa tieši šādu jautājumu risināšanai.

Bērziņš uzsvēra, ka pats uzņēmums ir iniciējis arī divus auditus - vienu uzņēmuma iekšienē, kas jau ir noslēdzies un parādīja, ka visa darbība atbilst normatīviem, un otrs - ārējais audits, kas pašreiz notiek.

Uz augšu