Augstākais lidojums, moči un mašīnas jeb BMW sasniegumi gadsimta gaitā
Cauri desmitgadēm

FOTO: BMW

2019.gada 7.martā apritēja 103 gadi kopš Vācijā tika dibināts uzņēmums, ko šobrīd zinām kā BMW. Kompānija no neliela aviācijas dzinēju ražotāja nu jau kļuvusi par vienu no lielākajiem premium automobiļu un motociklu ražotājiem, un nu jau stabili ir iesoļojusi otrajā gadu simtā, kā dēļ BMW Group Classic nodaļa ir nolēmusi atskatīties uz viņuprāt nozīmīgiem rekordiem, sasniegumiem un inovācijām, kas saistāmas ar BMW vārdu. 

Pirms 100 gadiem: augstuma rekords

1919.gada 17.jūnijā BMW uzstādīja savu pirmo rekordu, kad pieredzējušais testu pilots Francs Zeno Dīmers uzņēmuma Deutsche Flugzeugwerke ražotā lidmašīnā, kas apgādāta ar BMW IV aviācijas dzinēju, pacēlās no Obervīzenfeldes lidlauka Minhenē un uzstādīja lidojuma augstuma pasaules rekordu. Proti, 230 zirgspēku motors, kas bija konstruēts tieši lidojumiem lielā augstumā, Dīmeram ļāva pacelties līdz 9670 metru atzīmei. Pārbaudījums bija smags ne tikai tehnikai, bet arī pašam pilotam, jo lidojums pretī rekordam ilga pusotru stundu, gaisa temperatūra šādā augstumā ir ap -50 grādiem pēc Celsija un skābekļa gaisā ir ļoti, ļoti maz.

FOTO: BMW

Pirms 90 gadiem: BMW iesaistās automobiļu ražošanā

Desmit gadus pēc rekordaugstā lidojuma uzņēmuma valde nolēma, ka ir laiks motociklu klāstu papildināt ar automašīnām. Toreizējais valdes priekšsēdētājs Francs Jozefs Pops skaidroja, ka pieredze motociklu ražošanā ir pietiekams pamats, lai izmēģinātu spēkus nelielu automobiļu izlaišanā.

Viņš arī bija pārliecināts, ka pašmāju tirgū pēc šādiem spēkratiem būs pieprasījums. Tā 1929.gada 22.martā no konveijera rūpnīcā Berlīnē noripoja pirmais BMW 3/15 PS. Periodā līdz 1932.gadam BMW izlaida gandrīz 16 tūkstošus šā modeļa eksemplāru.

FOTO: BMW

Pirms 60 gadiem: klasiskā Mini debija

1959.gada 4.aprīlī no konveijera Austin Longbridžas rūpnīcā Birmingemā noripoja pirmais Mini - automobilis, kura dizaina koncepciju uz kabatas lakata savulaik bija uzskicējis dizainers Aleks Isigonis. Lai gan auto bija tikai 3,05 metrus garš, tā salonā pietika vietas četriem pieaugušajiem un viņu bagāžai. Tas bija iespējams, pateicoties pilnīgi jaunai agregātu izvietojuma koncepcijai. Proti, Mini ir priekšā šķērsām izvietots motors, kas piedzen priekšējos riteņus, un pārnesumkārba atrodas zem tā. Laika gaitā šo principu ražošanā ieviesuši faktiski visi autoražotāji.

FOTO: BMW

Pirms 60 gadiem: impulss BMW 700 formā

Piecdesmitajos gados BMW ieguldījums Vācijas iedzīvotāju transportēšanā bija BMW Isetta un no tās atvasinātais BMW 600. Laika gaitā gan pilsoņu prasības auga, bet pārdošanas apjomi krita. Attiecīgi bija pienācis laiks izstrādāt jaunu spēkratu. Tā BMW importētājs Vīnē, Volfgangs Dencels, kurš bija arī auto dizainers un sacīkšu braucējs, BMW valdei prezentēja ideju par divu durvju kupeju, kuras izskata autors bija itālis Džovanni Mikeloti. Šī auto koncepcija vēlāk kļuva par modeli BMW 700, kas plašākai publikai tika prezentēts 1959.gada 9.jūnijā. Periodā līdz 1965.gadam BMW izlaida vairāk nekā 190 000 šā modeļa eksemplāru, un kompānija izkļuva no ekonomiskajām grūtībām.

FOTO: BMW

Pirms 60 gadiem: mazie akcionāri aizstāv BMW neatkarību

Motociklu un automašīnu vājie pārdošanas rezultāti piecdesmitajos gados iedzina BMW nopietnās finansiālās grūtībās, kā dēļ ikgadējā akcionāru sapulcē 1959.gada 9.decembrī viens no dienas kārtības jautājumiem bija Daimler-Benz AG īstenotas BMW pārņemšanas iespēja. Mazie akcionāri ar šādu notikumu pavērsienu nebija mierā un arī jurists Frīdrihs Materns norādīja uz dažādām nepilnībām, piemēram, faktu, ka ar BMW 700 izstrādi saistītās izmaksas bija iekļautas 1958.gada bilancē, kā arī viņaprāt nepietiekamu BMW zīmola un uzņēmuma darbinieku novērtējumu. Nevienprātības rezultātā pagāja laiks, kurā bija spēkā Daimler izteiktais pārņemšanas piedāvājums, un BMW palika neatkarīgs uzņēmums. Kompānijas nostāšanās uz kājām sākās nākamajā gadā, kad viens no lielajiem akcionāriem, Herberts Kvandts prezentēja jaunu restrukturizācijas plānu.

FOTO: BMW

Pirms 50 gadiem: sākas jauna motociklu ražošanas ēra

1969.gadā no Minhenes uz Berlīni, kur Špandau rūpnīcā jau no trīsdesmitajiem gadiem tika ražoti aviācijas dzinēji, motociklu un auto komponentes, pilnībā tika pārcelta motociklu ražošana. Tā laika tehniskā direktora Helmuta Vernera Beša vadībā sākās BMW /5 sērijas motociklu ražošana. To vidū bija BMW 50/5, BMW R 60/5 kā arī BMW R 75/5 ar jaunu šasiju, teleskopisku priekšējo dakšu un adaptējamu aizmugurējo piekari. Tāpat pirmo reizi pircēji varēja izvēlēties motociklus dažādās krāsās.

FOTO: BMW

Pirms 40 gadiem: uz starta Procar sērijas sacensībās iziet BMW M1

BMW Motorsport GmbH direktoram Johenam Nērpašam radās ģeniāla ideja - tehniski identiskos 470 zirgspēku M1 likt sacensties dažādu seriālu autosportistiem - gan Formula 1 pilotiem, gan salonautomobiļu braucējiem. Sacensības ar BMW M1 norisinājās pirms Eiropā aizvadāmajiem Formula 1 posmiem 1979. un 1980.gadā. 1981.gadā tās vairs nenotika, jo BMW motoru sporta nodaļa resursus ieguldīja savu Formula 1 ambīciju īstenošanā.

FOTO: BMW

Pirms 20 gadiem: debitē BMW X5

Daudzpusīgs auto ar pilnpiedziņu, kam raksturīga laba veiktspēja apvidū un sportiskas gaitas īpašības uz ceļa ar cietu segumu. Citiem vārdiem sakot, X5 1999.gada rudenī lika pamatus sports activity vehicle jeb SAV automobiļu klasei. Dažus mēnešus vēlāk sacīkšu braucējs Hanss Joahims Štuks Nirburgringā parādīja šā auto potenciālu - ar 700 zirgspēku V12 motoru zem priekšējā pārsega īpašā BMW X5 Le Mans modifikācija sasniedza 309 km/h maksimālo ātrumu. Jāpiebilst, ka 20 gadus pēc pirmā X modeļa iznākšanas BMW klāstā ir jau septiņas X modeļu saimes un lielākais SAV - X7 - nupat tika prezentēts Latvijā. Kopumā ņemot, 2018.gadā X modeļi veidoja 37,3 procentus no BMW pārdošanas apjoma.

FOTO: BMW

Pirms 20 gadiem: tiek prezentēts Z8, kas apvieno modernu tehniku un klasisku estētiku

1999.gadā bez X5 dienas gaismu ieraudzīja arī izskatīgais rodsters Z8, kura autors ir dāņu dizainers Henriks Fiskers. Automobili, kā pasaules pirmizrāde notika Frankfurtes autošovā, tā autori bija iecerējuši kā stilistisku saikni ar piecdesmitajos gados radīto BMW 507. Z8 galvenie tehniskie risinājumi bija alumīnija rāmis, kam piestiprināti virsbūves paneļi, un priekšā iebūvēts 400 zirgspēku V8 motors no tās ēras M5. Kopumā periodā no 2000. līdz 2003.gadam BMW saražoja 5703 Z8 eksemplārus.

FOTO: BMW

Uz augšu