163 miljonu gadu senam dinozauram bijuši sikspārņa spārni

FOTO: Reuters/ScanPix

Ķīniešu zinātnieki atklājuši dīvainu dinozauru, kuram bijuši sikspārņa spārniem līdzīgi veidojumi, kas pirms 163 miljoniem gadu ļāvuši tam lidot. Šis ir tikai otrais atrastais īpatnis, kuram bijuši membrānas spārni.

Abi atrastie īpatņi apstiprina jau iepriekš izvirzīto hipotēzi, ka lidojošo dinozauru evolūcija bija citādāka, nekā uzskatīts iepriekš. Tiesa, sākumā atrastās fosilijas krietni samulsināja pētniekus.

“Sākumā es domāju, ka tas ir putns,” izdevumam “New York Times” atklāja paleontologs Miņs Vangs.

FOTO: Reuters/ScanPix

Tomēr mulsuma brīdis nebija ilgs, jo, izpētot fosilijas tuvāk, ķīniešu paleontologi novēroja īpašas sugas raksturiezīmes un secināja, ka tas patiesi nav putns, bet gan dinozaurs. Turklāt fosilijas bija tik labā stāvoklī, ka zinātnieki pamanīja vēl kādu raksturīpašību, proti, dinozaurs (Ambopteryx longibrachium) reiz varēja lepoties ar plēves spārniem, kas, visticamāk, atgādināja sikspārņa spārnus.

Pētījumā, kas publicēts zinātniskajā žurnālā “Nature”, rakstīts, ka dinozaura plēves spārnus balstīja pagarinātas priekškājas, kas uzskatāmi parāda evolūcijas gaitu. Vēlāk lidojošo dinozauru spārni ieguva spalvas un membrānas spārni izzuda.

Zinātnieki arī novēroja, ka šī dinozaura kuņģī atradās mazi akmentiņi, kas palīdzēja sagremot barību. Visticamāk, šīs sugas dinozauri bija visēdāji.

FOTO: Reuters/ScanPix

Vēsturē ir tikai vēl viens gadījums, kad paleontologiem izdevies atrast lidojošu dinozauru ar membrānas spārniem. 2015. gadā ķīniešu zinātnieki atrada fosiliju ar līdzīgu spārnu struktūru, tiesa, atradums bija tik dīvains, ka zinātnieki bija ļoti skeptiski.

“Manuprāt, ja kādam paleontologam lūgtu uzzīmēt kādu fantastisku dinozauru, diez vai kāds uzzīmētu kaut ko tik dīvainu, kādi ir šie abi īpatņi,” teica Edinburgas universitātes paleontologs Stīvens Brusatte.

Pašlaik zinātnieki turpina pētīt fosilijas, lai noskaidrotu, kā tieši “Ambopteryx longibrachium” orientējās debesīs.