Kad interjera dizains mijas ar arhitektūru - 60. gadu būru krēsli
Modernisma ikona

FOTO: Knoll/Publicitātes foto

Platnera kolekcija jeb krēsli un galdi ar būrim līdzīgo karkasu kāju vietā ir ikoniska 60. gadu interjera sastāvdaļa, ko tolaik  bija iecienījusi bohēmistu elite. Arī mūsdienās šis interjera priekšmets ir nemainīga modernā interjera sastāvdaļa, kas nozīmē, ka Platnera mēbeļu kolekcija ir viena no tām interjera detaļām, kas ir spējusi saglabāt savu aktualitāti pat pēc vairākām dekādēm.  

Ar slaveno būru krēslu un galdu kolekciju pasauli iepazīstināja 1966. gadā. Šo neparasto mēbeļu kolekcijas autors ir Vorens Platners, kas pirms slavas iegūšanas praktizējās pie slavenā somu arhitekta un tulpju sērijas mēbeļu autora Ēro Sārinena

Sadarbojoties ar Sārinenu un darbojoties mēbeļu uzņēmumā "Knoll", Platneram radās ambiziozi plāni par savas mēbeļu līnijas radīšanu - viņš jau tolaik apsvēra domu par eksperimentāliem dizaina risinājumiem, kas veidoti no stieplēm.

FOTO: Knoll/Publicitātes foto

Mēbeļu uzņēmums "Knoll", kurā strādāja Platners, piedāvāja dažādas neparasta dizaina mēbeles, kuras teju acumirklī pēc nonākšanas tirgū kļuva par pieprasītiem un aktuāliem interjera priekšmetiem. Šī uzņēmuma īpašība bija lielisks motivators jaunajam dizainerim realizēt savu sapni - izgatavot mēbeļu kolekciju, kura ir veidota no stieplēm vai metāla stienīšiem. Tā tapa ideja par būru krēsliem un galdiem. 

Platnera kolekcija bija kā kulturāls lēciens starp ekspresīvu modernismu un klasisko dizainu. "Es kā dizaineris jutu, ka šīm mēbelēm var būt apvienots dekoratīvs, trausls, graciozs dizains, gluži kā Luija VX perioda interjera priekšmetiem, bet vienlaikus ar daudz racionālāku bāzi," tā savu kolekciju raksturojis pats arhitekts un interjera dizainers. 

FOTO: Knoll/Publicitātes foto

Platnera krēslu un galdu kāju vietā ir izmantoti cilindriski stiepļu pinumi, kas balsta krēsla sēžamo daļu un galda virsmu un ir arī dekoratīvi. Krēslu sēžamā daļa un atzveltnes augšējā mala ir polsterēta, tādējādi nodrošinot papildu komfortu. Savukārt galda virsma diži neatšķiras no parastā apaļā tulpju formas galda, taču šajā gadījumā to balsta būra grozam līdzīga struktūra. Šīs mēbeles ātri vien kļuva populāras, un vēl šodien tās pazīst kā izteiktu 60. gadu interjera vizītkarti. Neraugoties uz to, ka būru krēsli un galdi bija aktuāli konkrēti 60. un 70. gados, mūsdienās tie atkal ir atguvuši pieprasījumu, turklāt daudzi mēbeļu ražotāji cenšas šo kolekciju atdarināt. 

Bez Platnera slavenās krēslu un galdu kolekcijas, dizainers radīja arī kafijas galdiņus, naktsskapīšus un biroja mēbeles, kam arī bija ikoniskais Platnera paraksts - restotā apakšdaļas struktūra. Līdz ar mēbeļu ražošanu dizainers slavu ieguva arī pēc tam, kad radīja unikālu interjera dizainu Ņujorkas restorānam "Logi uz pasauli", kas atradās Pasaules tirdzniecības centra ziemeļu torņa 106. un 107. stāvā. 

Uz augšu