Vairāk nekā puse komersantu ar uzņēmējdarbību saistīto tiesisko vidi Latvijā vērtē negatīvi

TVNET/LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Kaspars Nordens/LETA

 Vairāk nekā puse jeb 50,6% uzņēmēju norāda, ka Latvijā ar uzņēmējdarbību saistītā tiesiskā vide ir drīzāk slikta vai ļoti slikta, secināts augstskolas "Turība" veiktajā Biznesa indeksā.

Savukārt 19,2% komersantu ar uzņēmējdarbību saistīto tiesisko vidi vērtē kā ļoti labu vai drīzāk labu. Vispozitīvāk tiesisko vidi Latvijā vērtē uzņēmumi, kuros darbinieku skaits ir 250 un vairāk, bet visnegatīvāk - uzņēmumi ar 10 līdz 49 darbiniekiem.

Analizējot vērtējumu dažādās nozarēs, secināts, ka visnegatīvāk tiesisko vidi Latvijā vērtē tirdzniecības nozarē, jo 50% šīs nozares uzņēmēju norādījuši, ka ar uzņēmējdarbību saistītā tiesiskā vide ir drīzāk slikta vai ļoti slikta. Nedaudz pozitīvāk noskaņoti ir pakalpojumu nozares uzņēmēji, lai gan arī tur 51% norādījis, ka tiesiskā vide ir drīzāk slikta vai ļoti slikta. Būvniecības nozarē šādi uzskata 50% uzņēmēju, bet ražošanas nozarē - 45%.

Reģionu griezumā visnegatīvāk noskaņotie ir Vidzemes uzņēmēji, kur tiesisko vidi negatīvi vērtē 62% aptaujāto, Zemgalē un Kurzemē - 55%, Pierīgā - 54%, Rīgā - 50%, bet Latgalē - 37%.

Kā norāda augstskolas Uzņēmējdarbības vadības fakultātes dekāne Zane Driņķe, ar uzņēmējdarbību saistītās tiesiskās vides stiprināšana ir viens no būtiskākajiem priekšnosacījumiem ilgtspējīgas tautsaimniecības veidošanā.

Driņķe skaidroja, ka spēkā esošie tiesību akti, to izpildes efektivitāte, tiesu varas darbības efektivitāte, valsts pārvaldes iestāžu darbības efektivitāte, kā arī sabiedrības un komersantu tiesiskā apziņa būtiski ietekmē komercdarbību ikvienā nozarē. "Šie rādītāji atspoguļo arī valsts uzņēmējdarbības vides pievilcīgumu, kam ir liela nozīme ārvalstu investīciju piesaistē. Arī "Doing Business" reitings ir tiešā korelācijā ar valsts tiesisko vidi, jo īpaši valsts pieņemtajiem likumiem un to grozījumiem," sacīja fakultātes dekāne.

Pētījums veikts no 2018.gada decembra sākuma līdz 2019.gada janvāra beigām, un tajā piedalījās 750 uzņēmēji un uzņēmumu vadītāji. Pētījums tika prezentēts arī 2018.gadā. Tas veidots ar mērķi sekmēt uzņēmējdarbības vides un nozares izglītības ciešāku sasaisti, identificēt uzņēmējdarbības vides būtiskākās problēmas un lielākās priekšrocības un veicināt topošo uzņēmēju padziļinātāku interesi par to.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu