Piektdien, 31. maijā dzīvās elektroniskās mūzikas festivālu "Kontaktor" atklās viens no progresīvākajiem un spilgtākajiem Latvijas elektroniskās mūzikas darboņiem "Kodek". Aicinājām jauno elektroniķi uz sarunu. 

Definēt "Kodek" daiļradi, izmantojot žanru veidus vai skanējumu aprakstošus jēdzienus, ir gandrīz neiespējami. Radot un izpildot bezkompromisu elektronisko mūziku jau vairāk nekā desmit gadu, "Kodek" ir uzstājies visā pasaulē un šobrīd ir neaizstājama daļa no elektronisko mūzikas instrumentu uzņēmuma Erica Synths

Kādā citā intervijā minēji, ka pirmais impulss sākt nodarboties ar elektronisko mūziku bija tieši šādas mūzikas pasākumā gūtā pieredze kā apmeklētājam. Kas bija tas, kas pārsteidza vai aizrāva?

Es gribētu teikt, ka tas bija novērojums, cik daudz var izdarīt cilvēks, viens pats esot uz skatuves ar divām platēm vai kaut kādām ierīcēm, un tas, ka nav vajadzīgs pilns grupas sastāvs, lai kaut ko darītu, un pietiek tikai ar datoru, lai radītu mūziku. Tieši tas, cik maz vajag, lai panāktu daudz, - ar minimāliem līdzekļiem maksimāls efekts. Pazūd vajadzība pēc bundzinieka un mēģinājumu telpas. Protams, arī spilgtas gaismas, skaļa mūzika, neierasti un jocīgi cilvēki - tādi, kas ir ārpus ikdienas un normām. Tas viss kopā ar to, ka bija tieši tāds posms dzīvē, kad radās sajūta, ka pašam jāsāk kaut ko radīt.

Kodek

FOTO: Pēteris Vīksna

Kā mūziķis darbojies vairāk kā desmit gadu un esi uzstājies visā pasaulē – Eiropā un ārpus. Kā festivāla "Kontaktor" rezidents tu piedzīvoji arī pagājušā gada festivālu. Kas festivālu atšķir no citviet notiekošā?

Pirmkārt, norises vieta. Otrkārt, ļoti dažādā mūziķu izvēle. Pirmais festivāla gads vispār bija ļoti ekskluzīvs pasākums, un es domāju, ka tāds būs arī šogad. Arī tas, ka populāri ir teikt "Rīgā nekā nav, elektroniskajā mūzikā nekas nenotiek - slikta skaņa, maz dūmu, maz gaismu", - tad tieši tur viss bija. Arī tas, ka nebija ierastā festivālu atmosfēra, kad cilvēki ierodas tikai apreibināties un stāvēt rindā uz labierīcībām, - tā vietā apmeklētāji klausījās un baudīja. Un kombinācijā ar neatkārtojamo norises vietu tā bija unikāla pieredze. Es domāju, ka atšķirīgs ir arī augstais pasākuma producēšanas līmenis skaņas un gaismu ziņā un tas, ka šis ir pasākums no mūziķiem un instrumentu ražotājiem citiem mūziķiem un instrumentu ražotājiem un, protams, pirmkārt apmeklētājiem. 

Tas, ka mērķis ir sagādāt vislabāko iespējamo pieredzi, nevis sausi un brutāli nopelnīt naudu.

Tādēļ, ka esi bijis klātesošs Latvijas scēnā jau gadiem, vēlos jautāt, vai esi novērojis būtiskas izmaiņas tajā, kā cilvēki uztver elektronisko mūziku vai varbūt kā paši mākslinieki to izpilda? Kā bija kādreiz un kā ir tagad?

Es negribu izklausīties pēc vecūkšņa (smejas), un varbūt tā liekas, jo pats vairs tik bieži neeju uz pasākumiem, bet domāju, ka kādreiz elektroniskajā mūzikā bija vairāk pretnostatījumu. Cilvēki, kas vairāk ņēmās ar tehno, piemēram, no Space Garage (klubs Andrejsalā - red. piezīme), un tad bijām mēs, kas taisījām trako breakcore, bija tie, kas klausās drumnbass, un tie, kas klausās tehno, - it kā viens pret otru, bet tajā pašā laikā visi par vienu. Bija vairākas mini scēnas, kur savā starpā grūstījās, bet tas bija aizraujoši un kaut kādā ziņā interesantāk. Tajā visā bija vairāk pankroka, teiksim tā.

Tava muzikālā daiļrade ir ļoti daudzveidīga un nepārstāv vienu konkrētu žanru, esi spēlējis breakcore, drumnbass, tehno, pat gabber. Kas liek mainīt pieeju un ko varam gaidīt šā gada festivālā?

Pieeju vajag mainīt, jo citādāk ātri apnīk un ir vēlme pēc kaut kā jauna. Taču tieši šobrīd es esmu nonācis tur, kur biju pirms desmit gadiem. Atkal sāk vilkt uz breakcore, taču, ja iepriekš tas bija kāds pop sampls, izlaists caur nežēlīgu un kropļojošu efektu, tad tagad gribas pa gadiem sakrāto pieredzi ielikt breakcore rāmī - atkal mēģinot kaut ko salauzt, taču darot to smalkāk un interesantāk. Tādā ziņā tas ir nepārtraukts izaicinājums pašam ar sevi - mēģināt jaunas tehnikas, meklēt supersound. Turklāt tas, ka nu jau ar Erica Synths paši taisām instrumentus, kurus paši spēlējam, ceļ to visu nākamajā līmenī. Beidzot var pietuvoties tai ideālajai skaņai, kura visu laiku tiek meklēta.

"Kodek" Ņujorkā

FOTO: Publicitātes foto

Rīkojot festivālu, nereti saskaramies ar to, ka sabiedrības attieksme pret elektronisko mūziku ir konservatīva un aizspriedumaina. Vai vari komentēt?

Es gribētu teikt, ka arī daudziem tiem, kas nāk uz elektroniskās mūzikas pasākumiem, ir konservatīva un aizspriedumaina attieksme pret balli Kongresu namā vai zelta šlāgeri. Katram ir tas iluzorais uzskats, ka tas, kā viņš pavada laiku, ir pareizi. Bet es domāju, ka citi, baudot šlāgeri, pavada laiku tikpat labi kā cilvēki Kontaktorā - tas tā par to, ka it kā pastāv cilvēku aizspriedumi pret elektronisko mūziku. Šeit vietā teiciens, ka "rūķa acīs tu pats esi rūķis". Bet globāli skatoties, es domāju, ka tagad aizspriedumi ir zuduši, tieši elektroniskās mūzikas biznesa un komercijas dēļ. Tagad viss ir elektroniskā mūzika - paklausoties radio top 10, nav dzirdams neviens ģitāras solo.

Arī vecāki savam bērnam uz Ziemassvētkiem drīzāk dāvinās MIDI kontrolieri nekā ģitāru.

Šobrīd ir jādomā, kā to citādāk nosaukt, varbūt viena cilvēka grupas mūzika vai divu cilvēku grupas, es nezinu… Elektroniskā mūzika šobrīd ir visur.

Kas no šā gada festivāla programmas visvairāk interesē tevi pašu un ko iesaki citiem noteikti nepalaist garām?

Noteikti iesaku nepalaist garām "Aux88". Tad, kad sāku darboties mūzikā, viņi bija tie, uz kuriem skatījos ar domu ‘'es gribētu būt kā tie džeki un taisīt tādus bītus, kā viņi taisa’’. Viņi ir vienkārši leģendāri. Ļoti interesanta būs performance no Tatsuja Takahaši, kurš ir bijušais Korg (red. - japāņu mūzikas instrumentu ražošanas korporācija) inženieris. Viņš spēlēs tieši Kontaktor festivālam izveidotu pašbūvētu mūzikas superinstrumentu, kurā izmantotas divas ūberleģendārās bungmašīnas TR808. Nu un noteikti arī… (smejas).

Kodek

FOTO: publicitātes

Es domāju, ka neko nevajadzētu palaist garām! Nākt laicīgi un palikt līdz rītam. Katrā gadījumā tur ir jābūt, ja kaut par 1% sevi uzskati par “elektroniskās” mūzikas cienītāju! 

www.kontaktor.lv

***

Jau ziņots, ka šonedēļ otro gadu pēc kārtas norisināsies dzīvās elektroniskās mūzikas festivāls "Kontaktor", ko rīko pašmāju sintezatoru ražotāji "Erica Synths". Šogad festivāla programma ietver ne tikai dzīvās elektroniskās mūzikas priekšnesumus 31. maijā un 1. jūnijā, bet arī izglītojošo pasākumu norises 30. maijā, kas tiek rīkotas sadarbībā ar LIAA Radošo industriju inkubatoru Magnetic Latvia un Gētes institūtu. Festivāla programmā šogad sagaidāmi ne tikai vairāk kā divdesmit ārzemju mākslinieki, kuru skaitā ir arī leģendārie elektro un tehno mūzikas pionieri "Aux88" un britu eksperimentālās elektronikas duets emptyset, bet arī spilgtākie pašmāju talanti - "Kodek", Multilux, SKD, Wickiss, Marta SmiLga, Origo Boys un citi. Festivāla centrālais notikums 31. maijā norisināsies E. fon Trompovska kvartālā Sarkandaugavā, savukārt 1. jūnijā festivāla apmeklētāji tiks gaidīti klubā Golden, Ģertrūdes ielā.

Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. 

Par materiāla saturu atbild SIA "TVNET". Saturu veidoja Jānis Žilde un Gints Bāliņš. 

FOTO: #SIF_MAF2019