Zinātnieki atrod planētu, kurai nevajadzētu eksistēt (5)

Foto: EPA/LETA

Jaunu eksoplanētu (ārpus Saules sistēmas esošas planētas) atklāšana mūsdienās vairs nav nekāds brīnums, tomēr tās vēl joprojām var pārsteigt zinātniekus. Piemēram, tikko zinātnieki atklājuši jaunu planētu vietā, kas iepriekš uzskatīta par tā saucamo “neptūnija tuksnesi”, kur šāda veida planētas nevar eksistēt. Eksoplanēta nodēvēta par “aizliegto planētu”, jo atklājums pārspējis visas zinātnieku cerības.

“Neptūnija tuksnesis” ir reģions kosmosā, kur nav atrodamas Neptūna (ceturtā lielākā planēta Saules sistēmā) izmēra planētas. Neptūna diametrs ir aptuveni 24621 kilometru, un tas ir par 388 procentiem lielāks nekā Zeme. Savukārt “neptūnija tuksnesis” liecina, ka reģionā valda ļoti spēcīga radiācija, tāpēc tur nevar pastāvēt gāzveida atmosfēra. Radiācija planētu, kas normālos apstākļos būtu gāzveida (kā Neptūns), padara par akmeņainu kodolu.

Vismaz tā vēsta teorija, kas publicēta zinātniskajā žurnālā “Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.”

“Šī planēta atrodas zonā, kur Neptūnam līdzīgas planētas nespēj pastāvēt. Šis atklājums patiešām ir ļoti pārsteidzošs,” komentēja pētnieks Ričards Vests.

Iespējams, oficiāli dēvēto planētu “NGTS-4b” iepriekš astronomi nepamanīja tās relatīvi mazā izmēra dēļ. Tās masa ir līdzīga 20 Zemes masām, bet tās rādiuss ir par 20 procentiem mazāks nekā Neptūnam. Savu zvaigzni tā apriņķo tikai 1,3 Zemes dienās, kamēr Zeme Sauli apriņķo gada laikā. Iespējams, tieši tas ir iemesls, kāpēc astronomi iepriekš šo planētu nepamanīja.

Tagad zinātnieki ir pārliecināti, ka “neptūnija tuksnesis” ir krietni vien piepildītāks ar planētām, nekā uzskatīts iepriekš.